Hoi allemaal, Wat fijn om hier elke keer toch adviezen te krijgen. Ik kan daar echt zoveel uithalen! Ik wil als eerst even jullie bedanken dat jullie de moeite nemen om te reageren. Ik wil geen discussie in dit topic of het te vroeg is of niet, want daar gaat het niet om!!! Gisteren en vandaag heb ik Max een paar hapjes van een groente potje (wortels 4 maand) laten proeven. Max is er naar ons idee echt aan toe en zijn mond ging wagenwijd open. Als er na een minuut geen hapje kwam begon die zelfs te huilen, zo erg genoot die ervan. Nu wil ik even jullie advies? Morgen krijgt die weer een paar hapjes wortelen en daarna weet ik niet goed wat ik moet doen. Tot nu toe reageert hij er goed op en heeft die geen buikpijn/krampjes of rare poep. Wat kan ik nu het beste doen? Een paar dagen rust en wachten tot volgend weekend en dan een ander smaakje groentehap proberen? Of nu nog wortelen geven en na de paasdagen een ander maakje groentehap proberen, of een fruitje gaan geven? Of zal ik eerst na het weekend kijken om voor het eerst een keer een avondfles te maken met pap (4maand)? Hoe kan ik het beste dit verder doorpakken is dus mijn vraag? Graag jullie adviezen! Nogmaals ik wil geen discussie van ik zou niks geven, dit is slecht etc, want ik ken mijn zoontje het beste en ik heb het idee dat hij er echt eraan toe is en uiteraard zal ik stoppen als ik merk als dit toch niet het geval is! Alvast bedankt!
Hoi, Wij zijn eerst begonnen met rijstepap door de laatste fles, en iets later met groente en fruit. Worteltjes eet ze wel maar de rest vind ze niet zo lekker. Ze hebben mij als tip gegeven om eerst met pap te beginnen en daarna met fruit of groente. En dan niet teveel afwisselen in het begin. Dus eerst alleen fruit of alleen groente. En niet teveel gemengde smaken. Dus potjes waar alleen wortel of peer oid inzit! Wijn zijn ook met 3.5 maand begonnen hoor. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt.
Ik zou dan doorgaan met groente en dan iets van bloemkool en broccoli. Fruit kan nog misschien te heftig zijn voor zijn darmpjes. En eerst groente is ook beter voor de gewenning omdat fruit zoeter is.
Rijstebloem heeft niets geen toegevoegde waarde ( voedingswaarde ) dus waarom zou je dat willen geven? Juist door het verstoppende effect en kans op krampjes riskeer je wakkere nachten. Fruit zou ik voorlopig ook echt nog niet geven, feit is dat je zoon ECHT VEEL TE jong is, dus als je toch perse wilt bijvoeden, dan zou ik het tot hij 4 maanden is echt alleen bij groenten houden. En de bloemkool uit een potje, proef die zelf eerst maar voordat je hem eventueel geeft
hey meis, Daniëlle is ook nog geen 4 maanden en krijgt al hapjes fruit,zijn er gisteren mee begonnen in overleg met het cb,omdat ze al aan het maximum melk zit,en dan nog honger heeft. Ze is er dus echt aan toegisteren heeft ze peer op 5 hapjes,heb het gefilmt,ze vind het heerlijk.elke week een nieuw smaakje proberen,zo weet je wat je kindje lekker vind.
En dan? Neem aan dat je je kind toch wel allerlei smaken wilt aanleren? TS: ik weet je niet te adviseren op die leeftijd, ik zou het dus ook zelf niet doen dus weet niet hoe je dit op een fatsoenlijke manier moet opbouwen bij zo'n kleine baby.
Hey, bloemkool is nog niet voor zo jong geloof ik! Heb al bij meerdere winkels gekeken en ben het nog niet tegengekomen. Mijn dochter had enorme last van krampjes en van haar ontlasting (vaak poepte ze een week niet en dan ineens een enorme lading vol pijn) en krijgt nog steeds alleen maar spa blauw met nutrilon omneo. Ik ben haar iets voor vier maanden de papfles gaan geven, ze sliep meteen door en haar ontlasting werd iets beter. Ook gelijk dagelijks. Nog geen week daarna kreeg ze haar eerste fruitje en 's middags groente (paar happen en beide op dezelfde dag) en dat heeft de boel compleet in gang gezet!! Sinds ze fruit en groente krijgt heeft ze een regelmatige ontlasting en weinig pijn. Ik heb dus niet te moeilijk gedaan met dagen er tussen, want ze vindt het zelf een groot festijn en lust alles. Ik geef haar om en om alle smaken die er zijn voor vanaf vier maanden, behalve het fruithapje dat alleen uit banaan bestaat.
Hier ben ik het mee eens, maar eigenlijk hoort bij deze vraag geen 'goed' advies. Alles wat je op deze leeftijd buiten melk geeft is gewoon niet goed, wat jij er zelf van ook kunt vinden. Er zijn ook mensen die van overtuigd zijn dat gewone koemelk met 5mnd ook prima kan. Tja, hun kind.....
Bedankt voor jullie reacties. Ik weet dat iedereen er heel anders over denkt en ik ben op de hoogte van de "risico's" en heb een weloverwogen besluit genomen (na 4 dagen). Speelt ook nog mee dat Max al het maximum aantal flessen krijgt en nog steeds vaak trek heeft. (5x 180 ml 6 schepjes). Nog steeds heb ik niet duidelijk antwoord wat het beste is. Kan ik nu beter doorzetten nu het zo goed gaat? of een tijdje zijn darmpjes rust geven en volgend weekend weer een ander smaakje proberen van de groente? Hier een foto om even te laten zien hoe erg hij genoot.
Tja, zoals al eerder gezegd en wat anderen ook zeggen kan ik hier ook geen goed advies over geven want zou hier zelf niet achter staan, laat staan het doen... Maar als je zelf toch door wil gaan dan zou ik het echt rustig doen en dus pas volgend weekend weer iets nieuws proberen.
Hallo, Wij zijn ook vroeger begonnen met groentepap want Jarne had ook verschillende probleempjes die opgelost zijn geraakt door de groentepap Wij zijn begonnen met groentepap op 14 weken. Wij hebben geen enkele keer een dag overgeslagen uit vrees dat die problemen zouden terug komen. De eerste 8 weken hebben we enkel wortel, courgette en witloof gemaakt voor hem. wel altijd in combi met aardappel. Nu eet hij al bijna alles wat we hem voorschotelen en nergens last van Hij groeit nog altijd gelijk de kolen en drinkt nog goed. Wel wil ik nog toevoegen dat elk kindje anders is. Dus kijk vooral naar je kindje...krijgt hij ineens heel veel krampen van iets, laat zijn darmpjes dan even rusten en laat die groenten even vallen. Met fruit zou ik persoonlijk ook nog even wachten. Dat is namelijk moeilijker om te verteren, krijgen ze vlugger krampjes van. Als je toch al eens een stukje wil proberen, stoom het dan eerst eens! Hopelijk heb je iets aan mijn ervaring groetjes
Ik zou ook eerst nog een paar dagen wortel geven. En daarna mIsschien appel of peer proberen.. Banaan en bloemkool zou ik echt nog ff mee wachten.
Als je zeker weet dat wortel geen allergische reactie geeft en je doet het omdat je zoon nog honger heeft terwijl hij aan de max qua flessen zit zou ik het gewoon bij wortel laten. En dan zou ik het hem ook niet aandoen om hem niet bij te voeden terwijl het arme schaap honger heeft. Als je andere redenen hebt om al begonnen te zijn met bijvoeding kan en wil ik je niet helpen.
Mijn zoontje begon met 3,5 maand wortelen te eten is ie gek op. Met 4 maand ook fruit beginnen geven. Hij lustte nooit bloemkool nu nog niet trouwens. Als ik een potje ga kopen kijk ik altijd of er geen bloemkool bij het vlees zit Favorieten rond zijn 4 maanden waren wortelen met rijst of aardappelen en alles van fruitpotjes. Kzou zeggen geef in het begin zeker alleen wortelen en als hij een paar weekjes ouder is kan je andere potjes proberen. Veel succes!!
Ik zou jet in ieder geval heel rustig opbouwen, dis zo lang mogelijk bij een paar hapjes houden. En een beetje milde groentesoorten, dus bijvoorbeeld bloemkool, courgette, of broccoli. Als hij geen honger heeft zou ik proberen af en toe een dagje niets te geven. Heeft hij echt honger, dan voorzichtig om 3 à 4 dagen wat nieuws proberen. Met fruit zou ik echt even wachten tot 4 maanden, en dan ook rustig beginnen met peer en appel.
Tja je vraagt eigenlijk hoe je de schade van veel te vroeg bijvoeden zoveel mogelijk kunt beperken. Ik zou zeggen: kies milde groente en geef dezelfde smaak voor een aantal dagen achter elkaar. Overigens kan ik me niet voorstellen dat een paar hapjes wortel iets doen tegen de honger, hoogstens iets in de darmen (maar dat wilde je niet horen..)
Ok ik heb geen verstand van flesvoeding maar kun je hem niet meerdere papflessen geven als hij nog echt honger heeft of aanlengen met iets meer water ipv al beginnen met groenten? Ik ben niet zon fan van rijstebloem enzo maar in dit geval is het een betere oplossing dan groenten...zeker nog niet beginnen met fruit. Al die suikers is helemaal nog niet goed en nodig. Ik zou het tot 5 maanden houden bij milde groenten en minimaal 1 week hetzelfde geven. Trouwens...waarom maak je het niet zelf vers? Beter dan die potjes...
Meiden ze vraagt enkel advies over hoe of wat.. Geen veroordeling over het slecht zijn voor haar kind.. Zij kent haar kindje het beste.. en als je aan de max aantal flessen zit?? En je kindje heeft nog honger?? Mijn meissie was 3 maand kreeg 5*180+6 extra voeding en bleef honger houden.. Toen kwam in op cb en die vrouw zei begin maar met pap in de avond fles.. gaat dat goed?? Begin je met groente.. Ze gezegd zo gedaan het resultaat mevrouw heeft geen krampen meer die ze wel had met alleen fles voeding... en is weer tevreden.. Ze krijgt nu ipv 5 maar 4 flessen ohh wat slecht ik weet.. En mevrouw krijgt 1 tot 2 x daags fruit en 1 x groente Momenteel 3x een paar happen fruit is lekker koel voor d'r pijnlijke mondje.. En makkelijker op bezoek bij opa in het ziekenhuis.. Ook is ze stapel gek op thee!! En nee ik lok geen discussie uit maar vind wel dat als iemand om advies vraagt omdat ze onzeker is... en er zelfs bij vermeld dat ze wel weet hoe of wat.. je als je het niet okay vind niet hoeft reageren omdat ze hier nog onzekerder van kan worden...