Wat mag mijn kindje absoluut NIET?

Discussion in 'Voeding' started by Melrose, Mar 10, 2013.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Melrose

Melrose Fanatiek lid

Jun 26, 2011
    1,601
    14
    38
    Flevoland
    Hoi dames,

Vandaag is het zover....de kleine grote meid is 1 jaar geworden. Jippie :)
    Ik wil haar eigenlijk steeds meer met de pot laten mee-eten. Gewoon, voor de gezelligheid en ook om de kosten wat te drukken.
    Ik hoor vaak verhalen over wat kids van 1 jaar oud wel mogen. Maar...zijn er dingen die voor een volwassene normaal zijn maar voor een kind van 1 jaar absoluut not done?

Voorbeeldje: van de week discussieerde ik met een collega. Zij vond dat ik dochterlief prima een bordje friet kan voorschotelen, omdat het aardappel is en aardappel is oke. Daar ben ik het mee eens, maar ik wil eigenlijk nog niet dat dochterlief gefrituurd eten krijgt.

Wat gaven jullie je kindje met 1 jaar dus echt NIET? En dan heb ik het over alledaagse dingen die in principe iedere dag op het menu staan, dus geen Happy Meals en dat soort zaken. :p

2. Biny

Biny VIP lid

Feb 10, 2011
    17,556
    5,653
    113
    Female
    Gewoon alles.. Want vanaf 1 jaar mogen ze alles :)
    Ik let alleen op met zout en thats it...

En dan is het aan jou de keus hoeveel je van wat geefr..
    Dus idd een keertje patat of iets met suiker...

Dat is per persoon verschillend

En natuurlijk gefeliciteerd!:D

3. Hippo89

Hippo89 VIP lid

Dec 11, 2012
    7,373
    343
    83
    Female
    behalve rauw eten natuurlijk ;) zoals medium biefstuk of american filet

dacht ik tenminste.....

hier mochten ze vanaf 8 maand van mij alles mee eten, ook kruiden enzo,

4. Nescio

Nescio Niet meer actief

Van harte!

Ik zou oppassen met rauwe dingen en zaken als oesters enzo. Verder ook minderen met zout en suiker, maar het is aan jezelf hoevaak je wat geeft.

5. Chiggy

Chiggy VIP lid

Aug 29, 2010
    12,876
    25
    38
    Rotterdam
    Idd geen rauw vlees. Verder alles wel :)

6. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Patat hebben we ook al een keertje gegeven. En ook pannekoeken. En een stukje pizza, een croissantje, stukje chocola.
    Gewoon alles laten proeven. :)
    Hier at ze 3 of 4 losse patatjes uit de hand. Het is niet zo dat ze meteen een bakje vol wegeet...

7. Eki

Eki Fanatiek lid

Jan 20, 2012
    2,127
    1
    36
  8. Emmarijn

Emmarijn Fanatiek lid

Jun 21, 2011
    2,548
    2
    0
    Als we frietjes eten, eet onze peuter van 2 ook idd iets van 4 frietjes, dus dat vind ik niet zo'n probleem.

Er zijn weinig dingen die ze niet in elk geval mogen proeven. Het enige wat ik kan verzinnen zijn drankjes met cafeïne :)

9. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    En alcohol. :)

Een koffielepeltje heeft ze ook al eens afgelikt.

10. Druif78

Druif78 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,724
    1
    36
    Hier at ze langzaam eigenlijk van alles mee, maar ik ben nog steeds matig met fastfood. Pas sinds een maandje krijgt ze geen alternatief als wij frietjes eten. Gekruid/ pittig eten ook langzaam opbouwen.
    Matig met zout inderdaad en nog geen rauw eten.
    Met suiker ben ik ook zeer matig. Caffeine en theine ook. ( thee vooral kruiden thee en hooguit 1 beker zwarte thee per dag). Koolzuurhoudende dranken geef ik niet.
    Snacken en snoepen doe ik niet meer zo moeilijk over, dus ze mag best een hapje ergens van, maar wel als het feest is of als er visite komt. Dus ook met mate.
    Veel plezier! Enne... nog gefeliciteerd!!

11. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,267
    4,506
    113
    Ze aten hier gewoon met de pot mee, dus 4x per week aardappelen,groente, vlees, 1 x per week pasta en 1x per week patat.

Waar ik vooral op let is het zout en de zoetstoffen.

12. Omelet

Omelet VIP lid

Nov 14, 2008
    14,874
    2
    0
    Geen rauw vlees (filet american, rosbief, ossenworst, medium gebakken vboefstuk dat werk) en aspertaam (ik ban alle zoetstoffen, rotzooi).

Persoonlijke keuzes:
    - geen snackbar vlees, patatjes vind ik prima af en toe
    - erg terughoudend met suiker, op een feestje moet kunnen maar thuis eigenlijk niet
    - geen koolzuurhoudende dranken
    - oppassen met zout (ik voeg het niet toe)

13. Agter

Agter Fanatiek lid

May 3, 2012
    2,266
    0
    0
    In een huis
    Wat is eigenlijk precies het probleem met suiker?

14. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,267
    4,506
    113
    dat vraag ik mij dus ook wel eens af. Persoonlijk heb ik liever dat mijn kind suiker binnen krijgt dan kunstmatige zoetstoffen.

15. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Ik denk dat beide zo veel mogelijk vermeden worden. Kan ook nog makkelijk op die leeftijd. Een kind geniet dan van lekker fruit en eten en mist nog geen ongezonde snoepjes en koeken.

Ik ben ook erg terughoudend met suiker, maar ook met zoetstoffen. Is namelijk echt nergens goed voor.
    Wanneer ze wat ouder worden zal het wat vaker voorkomen, maar ik zal nooit elke dag koeken geven, vind ik niet nodig.

16. Gwenolyn

Gwenolyn VIP lid

Jan 13, 2009
    7,067
    0
    0
    Met 8 á 9 maanden aten mijn kinderen volledig met de pot mee. Ik kook zo ie zo zoutloos, en verder even geen pepers in het eten. Ook was ik met uien, prie, etc. voorzichtig.
    Ben erg blij dat ze beiden de Indiase keuken waarderen:D Lekker curry's eten.

Het enigste waar ik met een jaar nog mee opletten, was zout en rauw eten (biefstuk, tartaar filet, american bijv. en schaal/schelp dieren).

Beiden vinden ze smeerkaas sambal erug lekker:D

17. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Ik zal niet uit pakjes koken, geloof dat een lichaam niet blij wordt van een chemisch poedertje of sausje. Dus dat vermijd ik.

18. rijtjes

rijtjes Niet meer actief

Dit en grappig dat veel geen frietjes geven. Die heeft ze hier al wel gehad en ook wel meer dan 4. Gewoon zout en saus loos.

Verder geef ik geen limonade of sapjes. Al krijgt ze sinds twee weken wel 1 beker heelnsterk verdunde diksap. Ook krijgt ze geen snoep of chocola. Ow ja en geen varkensvlees.

Met avondeten ben ik best makkelijk en krijgt ze wat wij eten. En dus eten wij niet waarvan ik vind dat het niet goed is voor haar. Frisdrank hebben we sowieso nooit in huis en snoepen is alleen maar goed voor mij dat ik dat nu dus ook amper doe, want ind niet dat ik dan zelf wel van alles mag eten. Met suiker letten we zeker wel op, maar af en toe mag ze best een hapje van iets.

19. pluk

pluk VIP lid

Dec 13, 2005
    16,267
    4,506
    113
    Kan ook nog makkelijk als ze 1 jaar zijn.
    Bij mijn zoon was ik er toen ook veel meer mee bezig. Geloof ook niet dat ik toen al snoep in huis had, dat kreeg hij alleen op verjaardagen. Taart lust hij trouwens nog steeds niet (alleen mama's zelfgemaakte kwarktaart).

Nu ze ouder zijn hebben we gewoon een schema.
    Per dag mogen ze fruit, 1 snoepje, 1 koekje. Ze mogen dus om 10 uur, na school en voor het slapen gaan zelf kiezen wat ze ervan willen.
    Vaak is het om 10 uur fruit, na school een koekje en voor het slapen gaan een snoepje (gummybeertje of tumtummetje)

20. Carino

Carino Fanatiek lid

Feb 2, 2011
    4,277
    0
    36
    Dat schema is wel een goed idee, ga ik onthouden.

Share This Page