Hoi, Ik heb een paar vraagjes rondom flesvoeding, hoop dat jullie kunnen helpen! Als eerste: ik begreep van het cb dat de richtlijn voor flesvoeding 150 cc per kilo lichaamsgewicht is, en maximum is 180 cc. Wat ik vergeten ben te vragen is of die hoeveelheden gaan over het water of over de voeding. Wij maken nu flesjes klaar van 90 cc water met 3 schepjes voeding, dat wordt dan ongeveer 100 cc voeding. Gaat die richtlijn nu over de hoeveelheid water (90 cc) of over de hoeveelheid voeding (100 cc)? Verder ook een vraag over overstappen naar minder flessen / ophogen flessen. Onze dochter is nu 6 weken oud, en zo'n 4 kilo, en krijgt 90 cc voeding, dat is nu nog wel zo'n 7 keer per dag. We voeden op verzoek, ze komt zelf dan altijd na zo'n 3 uur, soms iets langer. Hoe hebben jullie het overstappen naar minder flessen gedaan? Gaat dat vanzelf als je de voeding ophoogt? En hogen jullie dan alle flesjes een beetje op of maar 1 of een paar? En hoog je dan op naar 100cc of nog meer ( het lijkt in stappen van 30 te gaan, ik zie vaak flessen van 120 voorbijkomen op dit forum). Alvast bedankt!
Over de voeding, niet het water.. Qua ophogen. Mijn jochie kwam dan opeens heel snel om een fles, soms al na anderhalf uur. Dan wist ik dat de flessen groter kon. Je volgende stap is 120/4(=135cc) al zal ze in het begin niet alles opdrinken misschien. Je kunt ook nu al de avondfles een schepjes groter doen, en de ochtendfles. En dan kijken wat ze ermee doet.. Maar gewoon lekker op verzoek. Om de 3 uur is prima met 6 weken.
Ik lette altijd op de tijd tussen de flessen... als onze dochter ineens iets minder dan 3 uur ertussen liet, dan hoogden we op. De stappen gaan inderdaad per 30cc... net als wat er op het pak staat. Dat er maar tot mag 180+6 wordt gegaan is nonsens, want hier zitten we ook aan 2 flessen 210+7... M.b.t. ophogen is gewoon een kwestie van aanvoelen, maar je kunt inderdaad eens proberen de ochtendfles en avondfles eens op te hogen.
Bij mijn oudste, 4 jaar terug waren ze er ook feller op tegen. Zeker als je het te vroeg doet, zou het de maag teveel kunnen oprekken. Dan hebben ze ook van groente, fruit en ander eten meer nodig om voldaan te zijn. Daar zou je overgewicht mee kunnen starten.. Maar nu geeft dezelfde verpleegkundige op het cb wel dat 210/7 advies. Alleen niet voor de 4 maand, op hun eigen verzoek, en het liefst helemaal niet.. (en beide jongens krijgen die flessen wel, want met 180/6 brullen ze nog flink na. Maar die 4 maanden grens haalden ze wel op hun eigen verzoek)
Het ligt ook helemaal aan het kind denk ik... ik kreeg dat advies met 3 maand al, maar ik heb zelf nog even gewacht... M.b.t. overgewicht... het ligt wederom aan het kind zelf. Niet echt een goed argument als je het mij vraagt. Het ene kind heeft nou eenmaal meer nodig dan het andere
Mijn oudste had nogal honger, en met 180/6 niet tevreden. Van alles geprobeerd, maar hij bleef brullen. Behalve met een 210/7 fles. Bijkomstigheid was, dat hij nu lang genoeg kon slapen overdag, en dus niet vervroegd wakker werd met honger. Dus ik had een veel tevredener kind..