wie gelijk begonnen met flesvoeding?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Violetriot, 5 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    hoi!
    Bij Mart lukte het aanleggen echt niet, vanalles geprobeerd, maar uiteindelijk een hongerig.boos huilend en gillend mannetje. Heb ruim een maand volledig gekolfd, maar vond dit echt zwaar..het enige waar ik mee bezig was op een dag was kolven, voeden verschonen en weer kolven..

Per 1 januari gaan we voor een tweede en ik neig er erg naar om gelijk te starten met kv. Ik denk dat het me een hoop rust geeft, met een kleintje die rondloopt en een baby..

Wie is er ook gelijk begonnen met kv? Ik zie bij vriendinnen dat kindjes het op kv net zo goed doen als bv..en ik weet dat ik me er niet schuldig om hoef te voelen maar ik vind het toch een moeilijke keus..

Dus, ervaringen graag!

(en geen redenen waarom ik toch zou moeten kolven of proberen aan te leggen, want ik heb echt de hele kraamweek god weet hoe vaak gepobeerd met de kraamhulp erbij, en daarna ook maar het ging gewoon niet..heb erg vlakke tepels en grote borsten..maakte het erg moeilijk)

2. peekaboo

peekaboo Niet meer actief

ik heb 1 nacht en 1 dag borstvoeding gegeven en daarna flesjes en dat gaat prima en groeien en bijkomen ook hoor bij een tweede is het direct flessevoeding bij mij

3. Chiggy

Chiggy VIP lid

29 aug 2010
    12.876
    25
    38
    Rotterdam
    Ik ben meteen begonnen met kunstvoeding, en heb er geen spijt van!
    Ik wist zeker dat ik erg zou gaan stressen met borstvoeding (krijgt hij wel genoeg, gaat het wel goed etc...)
    Stond er gewoon gevoelsmatig niet helemaal achter en was veel te bang dat het toch niet zou gaan lukken (en ik het vervolgens als falen van mezelf zou gaan zien) en die stress kon ik er gewoon niet bij hebben dus daarom besloten om voor flesvoeding te gaan.
    Borstvoeding is misschien de beste keuze, maar voor mij zou het niet werken in de situatie waar ik momenteel in zit en kunstvoeding is ook prima :)

4. Carla1980

Carla1980 VIP lid

16 jul 2006
    5.833
    1
    0
    Lerares basisonderwijs
    Noord-Brabant
    Hier 2x direct fv gedaan en heb er geen spijt van gehad.Heb 2 prachtige meiden die echt niks te kort zijn gekomen.

5. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Hier ook vanaf het begin fv. Wist al voor mijn zwangerschap dat ik geen bv wilde geven. Past gewoon niet bij mij. Ik heb er geen spijt van hoor, achteraf al helemaal niet.
    Finn is geboren met een keizersnee (gepland) en kwam daarna op de kinderafdeling terecht. Dit had ingehouden dat ik toen zou moeten kolven, en daar had ik op dat moment echt geen energie voor. Dus boven op mijn besluit vooraf kwam dit ook nog eens...

Finn is flink gegroeid op fv en heeft me echt rust gegeven, dus bij een 2e doe ik het weer met fv!

6. Isis26

Isis26 Niet meer actief

Hier zelfde gedachte gehad bij de tweede (bij de eerste volledig gekolfd). Ik heb een hekel aan kolven gekregen en wilde dit absoluut niet, totdat me schoonzus was bevallen en het borstvoeden ging zo goed dat ik het perse weer wou proberen (ook vlakke tepels etc).

De jongste wilde wel aanhappen (joepie!) De eerste week ging goed en hoorde echt het melk eruit stromen. Was geweldig totdat ik een flinke borstontsteking kreeg en me productie nihil was. Helaas maar een week kunnen geven en ben toen ook overgegaan.

Ik zou dus zeggen probeer het en kijk het aan. Ik heb wel vanaf het begin gezegd dat ik niet ging kolven in ieder geval niet structueel! En iedereen luisterde hier heel goed naar gelukkig.

Mijn jongens doen het uiteindelijk op FV goed (behalve de jongste maar dat is een heel ander verhaal) maar merk ik je verhaal dat je twijfelt dus vandaar dat ik dit even deel.

Je berichtje kan ik een jaar geleden ook zo kunnen posten haha

7. Stippel

Stippel Actief lid

23 aug 2009
    347
    1
    18
    Ik snap dat je er naar neigt om bij een tweede direct te beginnen met kunstvoeding. Alles afkolven is gewoon heel zwaar en vermoeiend!

Mijn dochtertje is nu bijna 11 weken en vanwege haar vroeggeboorte (5 weken te vroeg) is het drinken aan de borst nooit echt goed gelukt. Ze kreeg gewoon te weinig binnen en het kostte haar teveel energie. Ik heb dus ook alles afgekolfd.
    De eerste 7 weken kreeg ze op deze manier volledige BV en daarna nog 3 weken BV en FV gemengd.
    Nu ben ik helemaal gestopt met kolven (sinds 2 dagen). Het voelt een beetje dubbel. Aan de ene kant jammer en zonde dat ik ben gestopt, want het kolven ging wel heel goed. Aan de andere kant ook wel fijn, want het kolven kost gewoon veel tijd en als ik alleen thuis was met mijn dochtertje dan had ik er vaak niet echt rust voor.

Misschien bij een tweede gewoon aankijken hoe het gaat en dan kan je altijd nog de beslissing nemen wat je doet. Je moet vooral doen wat voor jou goed voelt! :)

8. Iris89

Iris89 Fanatiek lid

7 sep 2009
    1.119
    0
    36
    huisvrouw-mama!
    Leiden
    Joh meid, als jij je rustiger voelt bij het idee dat jouw kindje direct kunstvoeding krijgt vanaf de geboorte en je dus zeker weet dat je kindje alles binnenkrijgt wat het nodig heeft, zou ik dat echt gewoon doen.

Mijn dochtertje krijgt ook al vanaf haar geboorte flesvoeding en ze groeit als een tierelier en heeft een imuunsysteem waar je u tegen zegt! :D

9. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    Hier ook direct gestart met KV. Reden: zag een kind aan mijn borst totaal niet zitten en ook het afhankelijk zijn etc.
    Voel je echt niet schuldig! Tuurlijk, ik zal nooit weerleggen dat borstvoeding het beste is, maar KV is een prima alternatief! Kindjes worden daar ook prima groot van! kijk eens hoe je hebt lopen klooien tijdens de kraamweek, petje af! Maar een kindje is, naar mijn mening, pas gelukkig als de mama ook gelukkig is. Als het niet gaat, dan gaat het niet!
    Weet je, wij leven in NL in een land wat enorm pro-borstvoeding is, prima hoor, maar zoveel landen waar het gros van de vrouwen direct start met de fles, je kindje word daar echt niet minder goed groot van! en kijk naar Mart, jouw mannetje doet het ook prima op kv, dus je hebt levend bewijs in handen!
    Dus voel je niet schuldig! Wel of geen bv maakt niet het verschil van een goede moeder zijn!

10. sukkie

sukkie Fanatiek lid

8 mrt 2008
    1.166
    1
    0
    Ik had bij de oudste geen voeding en ben na een week op flesvoeding over gegaan. Voor mij was het toen duidelijk dat ik bij een tweede niet meer aan borstvoeding ging beginnen. En wat een verademing!! Wat een rust, flesje klaarmaken, kindje aan de fles en klaar!! Niks voeden, bijvoeden en kolfen met tepelkloven en noem alle ellende maar op.
    Ik vond het echt heeeeerlijk, de kraamtijd verliep hierdoor een stuk rustiger als bij de oudste.

De verpleegkundige op het ziekenhuis (waar ik eigenlijk best wel commentaar van had verwacht) zei tegen mij: het maakt niet uit wat je kiest, als je er zelf maar achter staat. Dat vond ik heel mooi gezegd :)

11. misa

misa Niet meer actief

Ik! En geen moment spijt van gehad.
    Het leek me nooit wat, bv. In de zwangerschap toch getwijfeld (hormonen, andere mensen). Maar toch voor mijn gevoel gekozen: flesvoeding. Het bevalt me prima! Ik weet dat het niet altijd wat zegt, maar we hebben een hele fijne (kraam)tijd gehad, geen stress, geen pijn, geen gedoe, na 5 weken geen nachtvoeding en al snel op om de 4 uur. We hebben een heel gezond en tevreden kindje dat goed groeit!

Doen wat goed voelt!

Er is ook een lopend topic over waarom flesvoeding gekozen. Volgens mij bij baby en dreumes.

12. Jorietje

Jorietje Fanatiek lid

22 feb 2006
    4.149
    688
    113
    Zuid-Holland
    IK :D Ik zag bv echt niet zitten en fles geven vind ik erg leuk en papa ook

13. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Hier het even geprobeerd in het zkh na keizersnee maar ik zag de bui al hangen na tig keer aanleggen zonder succes en al meteen pijnlijke tepels dat ik al snel ging twijfelen. Daarbij kwamen ze om de haverklap met die dubbele medela borstkolf op wieletjes naast mijn bed waarna ik na een kwartier blij moest zijn met 1 druppel melk per borst.....en met de combinatie pijn van keizersnede was het besluit gauw gemaakt. En wat geeft het een rust! Ons mannetje doet het heel goed op de fles dus heb me verder niet schuldig gevoelt.

Charlie

14. Fransa

Fransa Niet meer actief

Ik ben bij beide kids gelijk met de fles begonnen. Zag bv gewoon helemaal niet zitten. Was niet 100% overtuigd dat het voor ons beide het beste zou zijn (wat ik wel belangrijk vind/vond) en dus uiteindelijk besloten het ook niet te gaan proberen en gelijk met de fles te beginnen.

Het bevalt mij/ons echt super. Ben zelf 2x met een ks bevallen en dus na de bevalling iets meer tijd nodig om weer fatsoenlijk op de been te komen. Zowel in het ziekenhuis als thuis kon ik de eerste paar nachten de voedingen laten overnemen om zo zelf ook de rust te krijgen/nemen goed te herstellen.

Mijn beide kindjes doen (deden) het prima op flesvoeding. Onze oudste is een flinke dreumes van 20 maanden die nog steeds graag een flesje melk drinkt. Onze jongste heeft een iets gevoeliger buikje maar na te zijn overgestapt op comfortvoeding doet hij het ook prima.

Ik vind dat je echt je eigen gevoel hierin moet volgen. Ik ben er wel van overtuigd dat wanneer je zelf niet voor 100% achter het geven van bv staat het hoogstwaarschijnlijk ook niet gaat lukken. En vind je het dan waard om door die drama's van niet lukken, etc. heen te gaan?

Je bent ook geen slechtere moeder als je er bij voorbaat voor kiest je kindje de fles te geven. Ik weet van mezelf dat het één en al gestress en ellende was geworden en voel me zelf dus ook helemaal niet schuldig hierbij. En onze kinderen worden er prima groot op.

Succes met kiezen meid! Ik heb er bij de eerste zwangerschap wel tot ongeveer de 39e week over gedaan om de uiteindelijke beslissing te nemen. Maar de beslissing die ik heb genomen vond ik voor mezelf achteraf gezien ook het beste.

15. Puppy78

Puppy78 Fanatiek lid

16 apr 2008
    2.099
    0
    0
    Bij de eerste heb ik een maand bv gegeven en toen zat ik er behoorlijk doorheen, ik heb door allerlei aanlegproblemen echt geen leuke herinneringen aan mijn kraamtijd, ook voor mijn zoontje was het denk ik niet zo leuk, een hele gefrustreerde moeder (en vader!). Nu bij mijn dochter heb ik gelijk voor de fles gekozen en ik heb er echt geen moment spijt van gehad, ik heb een veel leukere en fijnere kraamtijd gehad en dat komt mijn hele gezin ten goede. Bovendien weet ik ook niet waar ik de tijd vandaan had moeten halen om elke 2 uur een uur lang bezig te zijn met voeden terwijl er een 18 maanden oude peuter rondvloog.

16. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    Bedankt voor jullie reacties dames!

Fransa, ja na een ks lijkt het me helemaal moeilijk om bv te gaan geven, je hebt dan zelf nog je krachten nodig om te herstellen!

Puppy78, kan me ook helemaal vinden in wat je schrijft. Het lijkt me gewoon niet te doen om te kolven,voeden, kolven, voeden etc als Mart dan nog geen 2 is en ook veel aandacht nodig heeft!

17. Daro

Daro Fanatiek lid

1 aug 2010
    2.548
    0
    0
    West-Brabant
    Ik heb twee weken borstvoeding gegeven, de eerste week ging het goed maar daarna kreeg ik een borstontsteking en daarna (of daarvoor al?) was mn productie nul. Gedurende die twee weken heb ik veel pijn gehad (tepelkloven, pijn bij iedere teug en de hele mikmak) en me veel zorgen gemaakt (zoonlief viel de hele tijd in slaap en ik heb me zó alleen gevoeld met mn zorgen of ie wel genoeg binnenkreeg) en daardoor heb ik helemaal niet genoten van mn kraamtijd.
    Zoonlief is in het ziekenhuis beland toen hij 2,5 week oud was. En dat allemaal omdat ik niet doorhad dat het niet goed ging en niet durfde toe te geven dat ik borstvoeding verschrikkelijk vond; het hoorde toch zo? Ik had naar mn intuitie moeten luisteren..

Achteraf dus 'een beetje dom' (op zn maxima's :)) van me, bij een eventuele volgende zou ik absoluut meteen flesvoeding geven.

Maar ook ik zal nooit zeggen dat borstvoeding niet de beste voeding is. Het is heel goed voor anderen, alleen niet voor mij.

18. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    nederland is juist een van de landen met het minste bv ;)

vraag is eigelijk wat wil je zelf? wil je eigelijk wel bv geven maar ben je bang dat het weer niet lukt? probeer het gewoon en als het niet lukt kan je gewoon kv en niet kolven.

zie je de hele bv niet zitten? begin dan direct met kv...

Het is jouw kind en jouw gevoel, doe wat je zelf goed vindt voelen...

19. siepie

siepie Fanatiek lid

28 apr 2010
    3.424
    3
    38
    Hoihoi,
    Ik was nooit zo voor bv maar tijdens de zwangerschap kreeg ik ineens het gevoel dat ik het graag wilde proberen.
    Na de geboorte aanleggen ging goed, wel vlakke tepels, ook grote borsten maar toevallig ging het goed.
    Die zelfde avond is onze dochter nog opgenomen op de afdeling neonatologie en kwam aan de monitor te liggen.
    Toen werd aangeraden om te gaan kolven want aanleggen was te vermoeiend voor haar.
    Maar dat kolven werd m niet, kwam maar niks op gang, uiteindelijk met moeite 20 tot 50 cc per keer (uit 2 borsten), heb het 3 weken geprobeerd maar toen gestopt met kolven.
    Aanleggen later wel een paar keer gedaan met behulp van lactatiekundige en een tepelhoedje maar het is nooit gaan lopen.
    Moet wel zeggen dat ik ook geen stuwing oid heb gehad (misschien van alle stress rondom bevalling en opname) dus ik kon zo stoppen.
    Nu volledig over op fv.
    Bij een evt volgende zou ik het wel weer willen proberen maar wel met dezelfde instelling; lukt het niet dan lukt het niet, dan heb ik er alles aan gedaan en is het goed, fv kan ook.
    Vind het wel jammer maar het is goed zo.

20. klarinet

klarinet Fanatiek lid

23 apr 2007
    2.985
    132
    63
    Praktijkondersteuner somatiek
    Zuid limburg
    Ik weet het nog niet!!
    Bij Milan ook erg getwijfeld, uiteindelijk na 2 dagen bv, over op de fles.
    En nu weer dezelfde vraag. Ik denk toch dat ik de bv weer probeer, maar als het niet gaat, dan ga ik over!

Deel Deze Pagina