Ik heb net de samenstelling van zuigelingenmelk en opvolgmelk van Nannycare vergeleken (is op basis van geitenmelk). De hoofdbestanddelen en voedingswaarde is identiek. Wat ik wel vond is dat in opvolgmelk meer calcium, fosfor, jodium, ijzer en foliumzuur zit. Daarentegen zit in zuigelingenmelk carnitine wat in opvolgmelk niet zit. Wat dit alles betekent, (nog) geen idee, maar er zit dus wel meer verschil tussen dan enkel het ijzergehalte.
Er is wel verschillende wetgeving, die voor zuigelingenvoeding is anders dan voor opvolgmelk (strenger meen ik).
Ja, en ik denk dan ook; ze moeten sowieso toch iets veranderen anders mogen ze er geen reclame voor maken als het hetzelfde als de nr 1 is.
Ik weet niet of je het zo kunt lezen. Maar op de online babyvoedingchecker kun je alle ingrediënten van 1 en 2 naast elkaar zetten. Ik heb dat bij kv voeding gedaan. De verschillen zijn minimaal. De grootste verschillen zie je idd bij vitamines en mineralen. IJzer springt er het meeste uit. Maar verder dus ook geen idee wat het precies betekend...
Het lijkt er tot nu toe dus op dat er weinig echt verschil is tussen nummer 1 & 2. Ik ben nu geneigd te denken dat het weinig uitmaakt welke je geeft. Dat de verschillen zo nihil zijn dat er geen slechte keus is, maar genoeg verschil voor de industrie om nummer 2 wel te mogen promoten. Slimme marketing dus, maar om nou te stellen dat nummer 2 'ongeschikt' is, lijkt me wat overtrokken. Ik ga er nog even verder mee
Zit inderdaad meer ijzer in opvolgmelk, daar hebben baby's vanaf 6 maanden meer van nodig omdat dan hun natuurlijk ijzer voorraad, die ze met de geboorte mee hebben gekregen, op raakt. Geen onzin dus.
Ja dat klopt (in sommige merken), maar in borstvoeding zit ook (melk)suiker, ofwel lactose. Dus dat er suiker in zit vind ik niet zo'n punt.
Wij komen net terug van het consultatie bureau. Ik dacht van ik zal het ook eens vragen aan de arts daar. Zij raden opvolgmelk aan omdat hier meer ijzer in zit, wat kindjes van 6 maanden en ouder nodig zouden hebben. Nou hecht ik persoonlijk niet veel waarde aan adviezen van het consultatie bureau. Ik was alleen wel benieuwt wat ze erover zouden zeggen. Door alle onduidelijkheid rondom opvolgmelk, heb ik inmiddels zoiets van ik blijf wel gewoon kolven. Dan weet ik in elk geval zeker dat mijn dochter de juiste voeding krijgt. Wanneer ik niet genoeg heb, wat af en toe gebeurd, geef ik haar wel gewoon een flesje kunstmatige zuigelingenvoeding. Nummer 1 dus. Persoonlijk hecht ik toch het meeste waarde aan het WHO advies.
Dat is ook zo. Als je bv geeft, hoef je niet perse na de laatste voeding de tandjes te poetsen. Met kv wel.... Alhoewel ik geloof dat opvolgmelk alleen bestaat zodat de fabrikanten reclame mogen maken, denk ik niet dat het zoveel uitmaakt. Gelukkig is alle kv in hier van goede kwaliteit dus je baby komt hoe dan ook niks tekort.