Hoi moeders, Mijn zoon is ruim 1.5 en krijgt nog 2 keer per dag flesvoeding. Smorgens met pap en savonds voor het slapen. Tussen de middag krijgt hij koemelk en de rest van de dag water of thee. Ik vraag me af wanneer je de voeding kan vervangen door bijvoorbeeld melk. Smorgens krijgt hij 270cc (fles tot de rand vol) pap met flesvoeding en die gaat altijd leeg (uit bordje eten wil hij niet). Savonds voor het slapen krijgt hij ongeveer 220cc fv en die gaat ook altijd leeg. Het lijkt erop dat hij er nog steeds behoefte aan heeft en daarom vind ik het nog prima. Zit er ook niet op te wachten dat hij snachts of heel vroeg wakker wordt van de honger. Maar eerlijk is eerlijk, melk of water is goedkoper dan fv. Hoe ging dat bij jullie? Zijn jullie gestopt omdat er geen behoefte meer leek te zijn?
Eet ie goed savonds dat ie daarna nog zo'n trek heeft? Heb je ook eens geprobeerd een flesje water of sap mee naar bed te geven? Want een fles voor het slapen gaan kan een gewoonte zijn geworden zonder dat t per se die melk is die hij wil. Ik vind namelijk persoonlijk dat ie erg veel melk drinkt, 300-500cc is wel genoeg en daar zit ie zelfs overheen volgens mij Hier is dochter 1 jaar en ze krijgt sochtends en savonds 150cc opvolgmelk met schepje pap. Soms geven we ook gewone koemelk maar omdat ze relatief nog veel drinkt kies ik dan liever voor dreumesmelk
Ik ben net voor z'n 1e verjaardag over gegaan op gewone melk en net na z'n eerste verjaardag is de fles voor het slapen gaan er af gegaan. Hij dronk hier steeds minder van. Hij krijgt smorgens bij het brood en tussen de middag bij het brood melk. Wel hebben we het warm eten verplaatst na later. Hij word snachts niet wakker en smorgens ook niet vroeger. Slaapt heerlijk klokje rond!
Mmm ik zou er wel een fles afhalrn want dit is ruim meer dan de aanbevolen 300cc zuivel. Ik ben rond een jaar over gegaan op gewone melk. Ze kreeg toen in de ocgtend pap met 150cc melk en in de avond dan ook nog een fles van 150 a 180 cc. En nu krijgt ze nog er eds pap in de ochtend 150 cc. In de middag oefenen we een beetje uit een open beker ik denk 50 tot 100cc en dan nog een beetje yoghurt na t avondeten.
Rond het jaar. Sowieso vrij snel daarna met flessen: melk uit een bekertje en bij het ontbijt 'gewoon' brood, pap of yoghurt met bijv muesli of havermout of iets. 270ml flesvoeding met pap is toch een immense hoeveelheid? Dingen kunnen ook snel een gewenning worden, waarbij het ook even duurt voordat ze iets anders waarderen hè? Zo bijv ook met zo'n ochtendfles. Ik zou dat zelf dus gaan afbouwen tot brood met een beker melk of toch gaan oefenen met het in een andere vorm te geven (bordje pap of iets)..
Hier 14mnd en hij krijgt qua zuivel/flessen 1x yoghurt (ontbijt), 1 of 2 flessen opvolgmelk voor de slaapjes en 1x papfles voor de nacht. De flessen voor de slaapjes maak ik waterig. Dus wel 180cc water, maar met minder schepjes. Hij krijgt nog zo'n 10/15 schepjes voeding per dag en met een normale waterverhouding zou dat 300/450cc geweest zijn. Dat ga ik nog verder afbouwen. De yoghurt/kwark hou ik er zeker in. Zure zuivel is toch ook weer anders.
Ik geef 's ochtends 210+7 met 7 melkschepjes pap uit een fles. Ik wil die fles zo lang mogelijk erin houden, want we liggen nu allemaal gezellig bij elkaar in bed te ontbijten (papa en mama met versgemalen cappuccino mmm!). Hij kan gewoon brood eten en dat doet hij dagelijks met smaak, dus ik ben niet bang dat dit een onbreekbare gewoonte is. Tussen de middag ben ik in één week overgegaan van 180+6 naar 200 ml halfvolle melk. Dagelijks 30+1 vervangen door melk. Ik geef het nog wel in een fles. Water drinkt hij uit een rietjesbeker, maar dat vind ik met melk niet zo hygienisch. Ik weet niet of dat wel goed schoon wordt. Alle soorten bekers waarbij hij zittend zijn beker omhoog moet houden zijn nog geen succes. Ik heb wel alle varianten in de kast liggen Voor het slapen gaan geef ik een halve fles, dus 90+3. Ik heb een pak gratis dreumesmelk gekregen nadat ik de Nutricia advieslijn had gebeld (was niet echt geïnteresseerd om dat langdurig te geven, maar ze mochten het uiteraard toesturen van mij). Ik vroeg naar hoe het zit met over gaan naar halfvolle melk, voor degenen die ook graag een gratis pak willen Als dat pak leeg is ga ik alleen nog halfvolle melk geven. Hij lust het tussen de middag ook, dus dat lijkt mij geen probleem. Qua hoeveelheden wil ik wel terug naar 250 ml melk, want hij krijgt ook nog een toetje van 50 ml dagelijks. Een paar maanden geleden zaten we nog op 5 flessen, dus er is al best veel veranderd. Mijn zoontje laat uit zichzelf niet consequent melk staan. Hij vindt het veel te lekker. Hij eet wel meer vaste voeding als ik de melk afbouw, dus wie weet is dat voor jou ook de manier TS? Ik doe het altijd rustig aan per 30+1 afbouwen.
Hier kreeg hij tot 11 maanden opvolgmelk. Erna ben ik langzaam gaan mengen, omdat ons zoontje in 1x op gewone melk over gaan niet zo'n strak plan vond, hij vond het niet lekker. Op deze manier zat hij rond de 13 maanden volledig op gewone melk. Rond die leeftijd ging de avondfles eraf en met 16 maanden ging de fles in de ochtend er ook af en waren we helemaal van de fles af. Ik vind ook dat hij wel heel erg veel melk krijgt voor een dreumes van 1,5. Zeker de grootte... Ik snap dat er kindjes zijn die in de avond nog lekker een flesje melk willen, maar dan lijkt 120-150cc mij wel voldoende.
Opvolgmelk/flesvoeding is in mijn ogen geen zuivel. En dat is het ook niet want een baby mag nog helemaal geen zuivel. Hij krijgt dan dus alleen melk tussen de middag. Dat is zo'n 200cc. Verder savonds bakje yoghurt. De rest is dus flesvoeding en geen koemelk/zuivel. Smorgens uit een bordje eten of een broodje eten wil hij niet. Daarnaast krijgt hij z'n papfles bij ons in bed en dat vinden wij natuurlijk ook nog wel fijn. Dus zolang hij aangeeft niet uit een bordje of broodje wil eten mag hij z'n fles bij ons in bed.
Op dagen dat we thuis/vrij zijn wordt hij zelf wakker tussen 7-8. Laatste dagen iets later omdat hij snachts veel wakker is. Hij krijgt dan dus een fles met flesvoeding en pap, totaal 270cc. (fles helemaal vol) Als we aangekleed beneden komen krijgt hij meteen een drinkbeker water Rond 10.00 een cracker of soepstengel. Rond 11.30 2 broodjes met daarna 200cc koemelk Rond 12.30 slapen tot +/- 15.00-15.30 15.30 water/thee en fruit 18.00 warm eten en yoghurt 19.15/19.30 fles met totaal 220cc fv 19.45 naar bed tussendoor pakt hij z'n beker water wanneer hij wil.
Ja hij eet de hele dag door alles wel wat ik voorzet. Heeft natuurlijk wel zo z'n periodes dat fruit even niet goed gaat. Momenteel tussen de middag wil hij bijvoorbeeld geen brood eten. Maar avond eten gaat altijd wel ok. En toch wil hij die fles na 19.00. Het kan inderdaad een gewoonte geworden zijn maar dat is prima. Ik ben alleen bang dat als ik het vervang door gewone melk dat hij snachs wakker wordt van honger. Ik ben geen voorstander van drinken mee naar bed geven. Is niet zo goed voor tanden aangezien het en een anti-lek tuitbeker moet zijn. Mijn zoon krijgt 1 keer per dag zuivel in de vorm van melk en 1 keer bakje yoghurt. Flesvoeding is geen zuivel, dus die 300 haal ik misschien net. Hij krijgt overigens geen dreumesmelk oid, maar gewoon flesvoeding nummer 2
Waar haal je vandaan dat een baby geen zuivel mag? Hij is daarnaast al ruim 1,5! Even simpel van de site van het voedingscentrum: En uit een boekje van het consultatiebureau: 'Van 6 tot 12 maanden heeft opvolgmelk de voorkeur boven gewone melk. Bij gebruik van gewone melk en melkproducten krijgt de baby minder ijzer en meer eiwit binnen. Deze grote hoeveelheid eiwit betekent een grote belasting voor de nieren. Een tekort aan ijzer geeft een grotere kans op bloedarmoede. Na een jaar kan een kind gewone melk drinken. Opvolgmelk is dan niet meer nodig. Bij gebruik van gewone zuivelproducten hebben magere en halfvolle varianten de voorkeur.' http://www.ggdkennemerland.nl/media/14747/431122-folder-voeding-zuiglingen-en-peuters-2013.pdf
Huh flesvoeding is geen koemelk? Het is bewerkte koemelk en dus zuivel. Een baby mag dat ook gewoon hebben alleen hij kan er niet alleen op groeien en dus bestaat er de bewerkte variant met toegevoegde vitamines etc ; de flesvoeding. Kaas en boter mag een baby ook prima eten. Ik zou tussen de middag niet ook nog gewone koemelk geven, zeker niet als ie ook gewoon water wil drinken. En dan ook nog yoghurt erbij.. En waarom nummer 2 als ik vragen mag? Dat is voor babys van 6 maanden samengesteld niet voor kinderen van 1,5 jaar Ik wil niet zeuren ofzo maar als laatste toevoeging, je weet dat een tuitbeker ongv net zo slecht is als een fles?
Als je een simpel antwoord dan wilt op je vraag, vanaf 1 jaar kan je over op gewoon halfvolle melk en heeft je kindje geen opvolgmelk meer nodig als hij overdag voldoende eet. Dat betekent de 3 hoofdmaaltijden en 2 tussendoortjes. En flesvoeding is uiteraard wel gewoon zuivel. Dat is gemaakt van koemelk en heet niet voor niets melk en melk is zuivel. Met 9 maanden is het advies 500cc zuivel en vanaf 1 jaar 300cc. Jij komt nu op bijna 800cc!! Wat dat voor risico's met zich meebrengt heeft iemand hierboven al verteld. Aan jullie zelf de keuze wat je doet. Maar ik geloof nooit dat een kind van 1,5 in de nacht wakker wordt van de honger als hij overdag gewoon voldoende eet. Hier hebben we bij het afschaffen van de avondfles nog een tijdje het toetje om 19.00 gegeven, omdat ik hier ook bang voor was. Maar al snel gewoon het toetje na de maaltijd en voor het slapen gaan nog wat water of thee. Soms nog een cracker ofzo erbij.
Idd wat andere al zeggen, hij krijgt erg veel zuivel. Poedermelk is ook zuivel.. Zl lust geen gewone melk. Hij heeft tot 14mnd smorgens pap gehad met opvolgmelk. Daarna ook gaan mengen met gewone melk en dat pikt ie gelukkig wel. Dus nu smorgens 200ml pap met koemelk en na het eten krijgt hij een schaaltje yoghurt.
Met de fles pap 's ochtends en de yoghurt 's avonds zit je al goed, dan zou je bij het middageten gewoon water kunnen geven en 's avonds na het eten de fles afbouwen, misschien door iets meer yoghurt te geven. Je zou de yoghurt ook iets na het avondeten kunnen geven, waardoor hij de fles misschien minder mist. Als je wilt zou je de ochtendfles stapsgewijs kunnen gaan maken met gewone melk ipv flesvoeding.
Onze dochter drinkt nu alleen s avonds en s morgens nog kv (150/5 geen pap oid) Maar je mag de kv gerust vervangen door andere melk hoor. Je kunt s avonds ook gewoon koemelk geven toch? Even warm maken oid? Wij willen binnenkort ook de fles van s morgens eraf halen. Ze is nu ruim 13 mnd
Als ik je berichten goed heb gelezen wil je de ochtendfles het liefst zo lang mogelijk erin houden (wij ook overigens). Je kindje drinkt gewoon water en koemelk, dus dan zou ik de ochtendfles verkleinen naar 200 ml koemelk + 6 eetlepels pap (volgens Nutricia de hoeveelheid die gelijk staat aan een maaltijd). Is dat niet drinkbaar, dan zou ik wat minder pap erin doen en een uurtje later een boterham aanbieden. Anders begin je de dag met een tussendoortje. Daarna zou ik de avondfles afbouwen naar 100 ml koemelk of 100 ml yoghurt, wat je zelf het prettigst vind. De melk tussen de middag kan je helemaal schrappen, want water lust hij blijkbaar ook. Om te voorkomen dat je kindje te weinig eet zou ik bij elke maaltijd (ontbijt, lunch en avondeten) onbeperkt eten aanbieden. Sommige kindjes gaan dan even helemaal los, maar als het goed is wordt dat na enkele dagen weer normaal. Ik kan me niet voorstellen dat je kindje dan nog wakker wordt van de honger...