Jaja.. 10x proeven voordat ze het lusten, hoe doe je dat in de praktijk!?

Discussie in 'Voeding' gestart door Kikibo, 14 apr 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Kikibo

Kikibo Actief lid

2 mei 2008
    334
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik lees overal dat kindjes soms iets zo'n 10x moeten proeven, voordat ze het lusten. Hoe doen jullie dat? Stel je hebt iets gemaakt (uuuuren in de keuken, bloed, zweet en tranen... ;) :D) en meneer of mevrouw weigert het te eten.
    Geef (en maak?) je dan iets anders? En zo ja, wat geef je dan?
    Of krijgt hij of zij dan maar niks die avond? Geef je dan voor het slapen nog iets? En wat dan?

;)

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

mmm... die stelregel geldt wel een beetje voor kleintjes hoor. Een dreumes / peuter heeft ook tijd nodig maar die kunnen ook gewoon kieskeurig zijn en / of niet geleerd hebben veel dingen lekker te vinden en nieuwsgierig te zijn.

Ik maak voor mijn zoontje alleen als ik iets heel nieuws heb gemaakt, iets anders als hij het echt niet wil. Wel wil ik dat hij een paar hapjes neemt. De volgende keer lust hij het dan vaak wel. (10 x is naar mijn idee op zijn leeftijd wel overdreven).
    Als het iets gangbaars is in een wat andere vorm, dan heeft ie pech. Eten wat de pot schaft. En wil je niet? Dan niet. Een toetje (gewone yoghurt) krijgt hij altijd. Is naar mijn idee geen 'traktatie' maar een onderdeel van goede voeding.

Soms, als er overdag niet goed gegeten is (zelden) of wanneer ik echt zie dat hij het echt niet lekker vind, dan maak ik nog wel een keertje een boterham.

3. EmyD

EmyD Niet meer actief

Ik sta sowieso nooit uuuren in de keuken, dus dat probleem heb ik al niet..;):D.
    Maar 's avonds eet onze meid wat de pot schaft, en anders pech gehad. Alhoewel er altijd wel iets bij zit dat ze al kent (aardappels bv..). Eet ze niet, dan niet.. Ze krijgt wel altijd een toetje, en soms ook wat fruit na als ze echt slecht heeft gegeten.. Maar meestal eet ze dat dan ook niet op, omdat ze dan gewoon echt geen honger heeft.
    Wanneer ze tussen de middag geen brood eet (met periodes), geef ik wel altijd een bord granenpap. Net zo gezond en dat eet ze wel. Maar dat doe ik omdat ze vrij licht is voor d'r lengte en leeftijd..

4. Kikibo

Kikibo Actief lid

2 mei 2008
    334
    0
    0
    Noord Brabant
    Och, een mens mag overdrijven he.... :D

Ah zo, onze meid krijgt nog een fles voor het slapengaan, dus mocht ze te weinig gegeten hebben, dan kan ze die fles (tuitbeker dan) opdrinken en anders laat ze de helft of meer staan.

Hoe geef jij aardappels? Gekookt? Doe je er dan nog iets doorheen? Wij eten eigenlijk nooit gekookte aardappelen, meestal gebakken, of iets met rijst of pasta of een maaltijdsalade of... nou ja, weinig gekookte aardappelen. :)

Mijn dochtertje is ook licht, maar ze is ook klein (73 cm en 8.805 gram). Welke pap geef je? De Bambix voor 8 maanden vond madame heerlijk en die van 12 maanden hoeft ze niet..

5. Kikibo

Kikibo Actief lid

2 mei 2008
    334
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik citeerde alleen even wat ik overal las.. :) En moest toch een titel voor mijn post hebben.. ghaha...

Ik laat mijn dochtertje ook altijd een hapje proeven, meestal is dan meteen duidelijk of ze het echt vies vindt (en dan kan, wij lusten ook niet alles), of dat ze gewoon niet wilde proeven. En dan vindt ze het regelmatig toch wel lekker. :p
    Maar ja, soms ook niet! Dan wil ze echt niet eten... erg frustrerend vind ik dat af en toe.. maar ik wil er ook niet om gaan vechten; niet, dan niet!

Ik vind het toch wel steeds leuker worden, nu ze zo'n beetje met ons mee eet en ook onderweg eens een stukje van mijn sultana ofzo mag.. :D

6. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

@Kikibo.. Als een baby / dreumes / peuter een vies gezicht trekt bij de eerste keer dat hij / zij het eet, wil dit nog niet zeggen dat ze het vies vinden. Het kan ook even wennen zijn. Bewaar eht bijvoorbeeld voor de dag daarna en probeer het dan nog eens. Dreumessen en peuters kunnen wel sneller dan 10x een smaak gaan waarderen.

7. Kikibo

Kikibo Actief lid

2 mei 2008
    334
    0
    0
    Noord Brabant
    Nou, wij zien het echt als ze iets niet lekker vindt, daarin is ze heel duidelijk. Yoghurt bijvoorbeeld, daar gruwelt ze van, al vanaf het eerste hapje en nog steeds! :$ Dus dat verschil zien we wel.. ;)

8. EmyD

EmyD Niet meer actief

Wij geven onze dochter gewoon stukjes gekookte aardapels, voor onszelf bak ik de aardappels dan meestal nog even..:). Je kunt er ook een beetje jus of boter overheen doen.. Pasta vindt ze ook altijd lekker en verschillende groentes ook.
    Ze krijgt idd granenpap vanaf 12 maanden, vindt ze heerlijk. Ik weet eigenlijk niet wat het verschil is met de pap vanaf 8 maanden (die onze dochter ook errug lekker vond).

Onze meid zal qua gewicht ongeveer net zo zwaar zijn als jullie dochter (misschien iets lichter, volgende week weer wegen..).

9. Kikibo

Kikibo Actief lid

2 mei 2008
    334
    0
    0
    Noord Brabant
    Oh, da's een goed idee! Dat ik daar zelf nu niet opkom.. ;)
    Straks ga ik een zomerstamppotje maken met andijvie, dus kan ze lekker meeknabbelen. Oh nee.. ik ga de maaltijd (die peutermaaltijden) van Olvarit proberen, omdat we volgende week een paar dagen weg gaan en dan zijn die maaltijden wel makkelijk. Eens zien of ze het lekker vindt, de potjes (fruit en warm) hoeft ze echt niet meer, de fruitpotjes at ze nog wel, maar de groente heeft ze nooit uit potjes gegeten. Maar dan kan ze met ons mee eten, als het niet lekker is en dan zie ik volgende week wel.

Pasta wordt hier ook erg gewaardeerd.. :D En gewoon diepvriesgroente (broccoli, wortel en bloemkool) gestoomd, smullen! Volgende keer er maar eens een stukje aardappel bij doen.
    Hoe doen jullie dat met vlees? Welk vlees en hoe geef je dat?

Ah, dus jij ook een kleintje.. ik krijg steeds maar de opmerking: "oh, die van mij is jouw meisje al LANG voorbij!!!" Duh... Of: "goh, mag ze dat al!?" Ja, duh.. ze is een jaar! ;)

Deel Deze Pagina