Opvolgmelk

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door MinnieJ, 28 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Ik ga morgen beginnen met opvolgmelk, mijn zoontje krijgt al sinds een week groentehapjes en pap.

Op het consultatiebureau heb ik gevraagd hoe ik het moet aanpakken met mijn zoontje die best een hongerlap is, hij krijgt nu nog 5x 180. Ze zei dat ik hier gewoon mee door mag gaan, maar op andere plekken lees ik weer dat dit niet geadviseerd wordt. Toen ik dit aangaf op het consultatiebureau zei ze dat het helemaal niet uitmaakt, dat er precies hetzelfde in de opvolgmelk zit ofzo..ze was niet helemaal duidelijk want ze was wat gehaast maar ze zei gewoon 5 flessen blijven geven als hij dat nog nodig heeft. Het wordt vanzelf minder naarmate hij meer hapjes krijgt.

Zijn er meerdere mensen die dit advies hebben gekregen?

Ik hoop het wel, mijn ventje heeft echt die laatste fles nog nodig, want slaapt vaak 's avonds niet, en de laatste fles is dan een soort wondermiddel waardoor hij eindelijk in slaap valt altijd:p

2. Lala87

Lala87 Bekend lid

16 jul 2008
    628
    0
    0
    Ik had ook zon hongerlap.. de ka bij mij zij eigenlijk altijd alleen maar dat je er niet meer over de liter moet gaan, maar als het een keer wel gebeurd het geen ramp is. Wat ik ben gaan doen is, bambix 6mnd toevoegen, beetje pap, minder honger ;)

3. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

Over een liter ga ik inderdaad nooit, hij krijgt 5x180 dus dan kom je op 900 op een dag, maar ergens las ik dat hij dus met opvolgmelk niet meer dan 800 mag krijgen.

Trouwens wat wel apart is, sinds hij de hapjes krijgt slaapt hij 's avonds goed. Nou kan het toeval zijn want hij heeft wel eens vaker tussendoor "goede" dagen, maar misschien hangt het ook samen met het feit dat hij dus minder hongerig is omdat hij hapjes krijgt..?

4. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    opvolgmelk heeft een andere samenstelling dan nr1, en je mag er mac 800cc van geven. Wel kan je de 800cc verdelen over 5 flesjes en er eventueel 10-20 cc extra water bij doen.

5. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Ik was er ook bang voor. Maar mijn jochie at heel snel al genoeg om naar 4 flessen te kunnen.
    Hij zat met 5,5 maand op 4 flessen a 230cc, hongerige babyvoeding+nutriton zonder bijvoeding. Met 6,5 maand zat hij op 4 flessen 200cc, standaard opvolgmelk. En een week later op 3, met een boterham extra.. Ging echt heel snel opeens..

Hier raadde het CB aan, om 600cc in nr2 voeding te geven, en de rest nog in nr1 voeding..

6. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

ja dit begreep ik dus ook van wat ik op internet las, maar ik begrijp dus niet waarom het consultatiebureau dan gewoon zegt dat ik 5 flessen mag blijven geven. Overigens dronk hij gister de laatste fles maar voor de helft, dus wie weet..

Ik merk dat hij van het papje trouwens erg vol komt te zitten, dus ik kan de ochtendfles denk ik gaan minderen, en dan misschien ook de laatste fles. Vandaag ga ik hem voor het eerst fruit geven:)

7. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    hierf vult de papfles ook heel erg, dan geef ik hem 's ochtends papfles 180/6, dan na zijn slaapje gelijk fruit en een fles van 150/5
    Echt wonderbaarlijk he als je flessen kan minderen terwijl je altijd zo'n hongerig kindje hebt gehad dat aan de max zat!

8. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

en mag ik vragen hoeveel pap jij nu geeft? Hoe heb je dat opgebouwd? Of gewoon in 1x?

Wat ik nu geef is bambix licht volkoren, en er staat op de verpakking 200cc met 6 scheppen, maar ik geef nu 100 met 3 scheppen bambix, en dan een flesje daarna met 100, dus in totaal gewoon 6 scheppen melkpoeder zoals gewoonlijk.

Maar op een gegeven moment kan ik natuurlijk meer pap gaan geven aangezien het zo vult...geef jij hem volledig pap in de ochtend of nog flesje daarna voor de gewoonte..?

Na zijn slaapje geef ik hem ook fruit, maar hij eet best goed, ik probeer het langzaam op te bouwen maar vraag me af of ik het zo langzaam allemaal moet doen..hij is best hongerig en vanaf het begin eet hij met gemak in een kwartier een potje leeg:$!! Zijn mondje gaat al open als ik op het hapje blaas.

Wat geef jij jouw kindje gedurende dag?

9. tulip

tulip Niet meer actief

met 5 maanden gaf ik nog 4 flessen en met 6 maanden 3. Maar ik heb gewacht om naar 3 flessen te gaan, toen ze gewend was aan de opvolgmelk. Maar ik lees dat het al een stuk minder is dan wat jij geeft??

wat geef je verder??
    Bij ons was het met 6,5 maand zo:

8.00 uur fles 180+6
    9.00 uur soepstengel/rijstewafel met thee/water
    11.30 1 bh en een fles 180+6
    15.00 uur fruit en water/thee
    18.00 uur groenten
    20.00 uur fles 180+6

10. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

hij krijgt nog 5x per dag 180/6...het consultatiebureau zei dus dat ik hier gewoon mee door mocht gaan met deze hoeveelheid te geven, ze zei dat het niet uitmaakt en je niet onder die 800 hoeft te blijven. Maar ik weet niet of ze dat nu allemaal adviseren of niet..het lijkt me dat ze dat niet zou zeggen als het slecht zou zijn toch?

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Als ik me goed herinner was het niet helemaal voor de samenstelling. Maar is een deel van dat 800cc advies er, omdat kinderen met 5 flessen hun bijvoeding niet hoeven..
    Dat was het antwoord van een poederfabrikant (die zoveel mogelijk melk wil verkopen). Dus geen idee in hoeverre die extra fles echt kwaad kan aan voedingsstoffen.

12. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    hey, ik lees nu pas je vraag over de pap. Hier maak ik een bordje pap van 100cc opvolgmelk en 3 eetlepels pap, daarna krijgt hij een flesje van 100cc. Uiteindelijk wil ik gewoon 200cc pap met 6 lepels geven, maar hij heeft het geduld er nog niet voor om een heel bord pap op te eten ;)

13. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

hey violetriot heb t vanmorgen gegeven (200), hij at het allemaal goed op maar de laatste hapjes was hij niet meer zo enthousiast en ging zijn mondje nog met een kiertje open, dus toen hij ging kokhalzen heb ik de rest maar laten liggen. Maar het was al bijna op. Ik ben benieuwd, het zag er enorm vullend uit vooral voor zo'n kleintje

14. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

misschien dat ze daarom zeggen dat ik nog even zo door mag gaan, omdat hij dus vanzelf minder zal drinken naarmate hij voldoende bijvoeding krijgt...het moet natuurlijk opgebouwd worden kan hem niet meteen een bord stamppot voorschotelen:p

15. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

29 nov 2007
    11.895
    42
    48
    Dat kan, of hij eet juist geen bord bijvoeding, omdat hij zoveel flesvoeding krijgt. Nr2 voedt ook nog meer dan nr1. Beetje een wisselwerking. Je moet gewoon goed naar je kind kijken.

16. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

nou het grappige is, hij eet het allebei heel goed, de melk en de hapjes...

Ja behalve vanmorgen met de pap maar pap vult ook heel erg, ik zit ook snel vol met een bord pap..maar goed, ik ga anders even bellen naar nutricia daar zit altijd zo'n voedingsdeskundige wie weet kan ze mij vertellen of het consultatiebureau nou gelijk heeft in wat ze zeggen. Thanks voor alle reacties!:)

17. lovelyme

lovelyme Fanatiek lid

12 jan 2009
    1.799
    8
    38
    Met welke speen geven jullie de pap s morgens?
    Wij hebben gistermorgen geprobeerd te geven alleen kreeg hij uit de brede difrax fles speen m niks en speen l ging veel te snel, hij klokte er over.
    Smalle difraxfles speen l kreeg hij ook niks uit en de 1,2,3 speen ook niet. Normaal dronk hij zijn laatste fles met rijstebloem uit de smalle difraxfles met speen L en dat ging goed.
    Denk dat ik morgen maar ga proberen om hem van een bordje te laten eten.
    Eten ze dan echt al die 180+6 met de scheppen bambix helemaal leeg?

18. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

pfff ik werd gek van die spenen, heb s en m gekocht en daarna L, kwam geen pap uit hoor:( dan maar bordje, ik zou eerst 100 geven met 3 eetlepels bambix, en als het goed gaat 200:)

19. MinnieJ

MinnieJ Niet meer actief

nou ik heb gebeld met nutricia en gezien zijn gewicht raden ze echt aan over te gaan naar 4x 180, dus ik ga proberen de fles van 16u te skippen aangezien hij de laatste fles om 22u nog echt nodig heeft want dit meneertje slaapt 's avonds meestal niet/slecht en heeft zijn laatste fles echt nog nodig om te ontspannen en in slaap te vallen. Dus ik ga hem gewoon een vroege maaltijd geven om 16u.

Wel apart dat het consultatiebureau zei dat ik gewoon 5x180 mocht blijven geven...maar ik ga het nu zo proberen:

08.00/09.00u 200cc pap
    11.00/12.00u fruit
    13.00/14.00u 180 cc fles
    Tussendoortje ergens op de dag: diksap met liga verkruimeld in fruithapje
    16.00/17.00u avondmaaltijd
    19.00/20.00u 180cc fles
    22.00/23.00u laatste fles 180cc

20. Violetriot

Violetriot Fanatiek lid

25 apr 2010
    2.998
    0
    0
    woonbegeleider
    Gelderland
    lijkt me een prima schema! Je kan bij de maaltijden ook oefenen met een beetje water of lauwe thee drinken.

Deel Deze Pagina