Onze kleine meid krijgt volledig borstvoeding, maar sinds kort is de laatste voeding vervangen door een flesje Nutrilon HA. Mijn productie dondert volledig in elkaar 's avonds en op dat laatste moment heb ik gewoon niet meer genoeg. Dat flesje hebben we ingezet als aanvulling, anders blijft ze honger houden. Werkt prima, alleen heeft ze sinds die tijd iedere ochtend bij de eerste borstvoeding mega last van krampen. Duidelijk ontlasting en lucht wat dwars zit, want vaak volgen uiteindelijk veel scheetjes en een volle luier (ze poept 's nachts niet meer) Daarna is ze über relaxed en vrolijk. Het kan toeval zijn hoor. De ontlasting is ook vrij dun en veel als het eenmaal komt...dus mogelijk heeft ze iets buikgrieperigs. Maar omdat het zo samenhangt met het gebruik van die kunstvoeding vraag ik me toch af: zou het kunnen dat het probleem wordt veroorzaakt omdat zo'n flesje toch behoorlijk zwaarder valt dan borstvoeding? En dat de darmen harder moeten werken dan ze gewend zijn? Of kunnen baby's ook 'verkeerd' reageren op HA voeding?
Het kan allebei, kunstvoeding is veel moeilijker verteerbaar voor de darmen van een borstvoedingsbaby. Overigens is die fles kunstvoeding heel slecht voor je productie. Dat een baby van 6 weken heel vaak komt s avonds is echt normaal. Dat heet clusteren, plus dat ze waarschijnlijk regeldagen heeft. Als je dat doorbreekt met kunstvoeding kan het alleen maar nog slechter zijn voor je productie.
Het staat los van 'heel vaak komen'. Het gaat alleen om de laatste voeding. Ze mag zo vaak drinken als ze wil, maar haalt er op het laatst gewoon niet voldoende uit om erop te kunnen slapen. We hebben al van alles geprobeerd, maar zonder resultaat. Ja, kunstvoeding dus Na vandaag lijkt het geen buikgriep te zijn...ze heeft alleen vanochtend last gehad tot de eerste luier vol zat en daarna een heerlijk relaxte dag, lekker slapen en vrolijk 'spelen'. Geen poepperikelen meer Als het door de kunstvoeding komt, is er dan nog iets wat ik kan doen om het makkelijker te maken of went het vanzelf naarmate ze ouder wordt en de darmen rijper?
Ik heb het geprobeerd, maar niet de indruk dat Infacol echt helpt... Wat me wel opvalt: de laatste dagen hebben we die laatste fles kunstvoeding niet nodig gehad, omdat de kleine eerder sliep en pas 's nachts weer kwam om een voeding. Een paar dagen lang ging het beter, zonder heftige krampen en vaker poepen. Gisteren voor het eerst weer een fles Nutrilon HA gegeven en vanochtend direct weer last: ze brult als een klein leeuwtje en klapt zichzelf bijna dubbel van de krampen, poept ook niet. Het gekke is dat ze er bij Nutrilon standaard geen last van heeft, maar ja...ze heeft een verhoogde kans op een koemelkallergie dus het lijkt me nou niet de meest handige zet om van de HA voeding af te stappen. Zou het vanuit dit oogpunt een optie zijn om een andere voeding te proberen of moet dat niet uitmaken? Ik heb wel eens gehoord dat Friso wat lichter verteerbaar zou zijn. Weet iemand of dat klopt?
Volgens mij heeft H.A. geen zin meer als je al eens standaardvoeding gegeven hebt? Dat hebben ze me hier op het cb in ieder geval verteld. In dat geval kan je dus gewoon lekker standaard geven!