FV en BV

Discussion in 'Voeding' started by laika10, Sep 7, 2007.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. laika10

laika10 Actief lid

Jul 28, 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    Als mijn kindje er straks is ga ik eigenlijk ook weer direct (hoop ik) aan het werk en heb dus niet de mogelijkheid om continue borstvoeding te geven. kolven wil ik pertinent niet, maar alleen fv wil ik ook weer niet. Nou weet ik dat de bv terug loopt als je niet regelmatig " aftapt" maar is het wel mogelijk om bv en fv te geven zonder dat je kindje te weinig krijgt?

2. Lientje

Lientje Fanatiek lid

Nov 24, 2005
    4,063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Ik heb wel gekolfd, maar toen ik wou afbouwen (met 7,5 maand) lukte het zelfs niet om af te bouwen. Ik moest wel 's morgens vroeg en 's avonds nog geven, anders had ik over. Dus het hoeft niet altijd zo te zijn dat het terugloopt.

3. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

May 21, 2006
    6,208
    3
    38
    De eerste maanden zou je echt fulltime bv moeten geven om de productie op stand te houden.
    Weet niet vanaf wanneer je weer gaat werken?
    Maar volgens mij wordt de productie na 3 maand stabieler en is de kans groter dat je beide kunt geven.

4. Nemo

Nemo Niet meer actief

Je zult idd eerst wel ft bv moeten geven omdat je productie anders niet goed op gang komt. Er zijn hier meerdere meiden die combineren ik denk dat je je precies kunnen vertellen hoe ze het doen.

5. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ja hoor dat kan. Probeer de eerste 4 weken fulltime borstvoeding te geven, dan kun je daarna gaan afbouwen zodat je de vroege cohtend, avond- en nachtvoeding zelf geeft.

Je hebt recht om tot je kind 9 maanden is 25% van je werktijd te gebruiken om je kind te voeden. Dat betekent niet dat je moet kolven. Je mag ook kiezen om later te beginnen en eerder weg te gaan, zodat je meer voedingen live aan je kind kan geven (en dat mag dus ook als je bv en kv combineert).

6. laika10

laika10 Actief lid

Jul 28, 2007
    213
    0
    0
    hilversum
    het gaat niet om het recht wat ik heb, ben zelfstandig ondernemer :D , ik heb ook geen zwangerschapsverlof helaas, dus gewoon doorwerken tot de laatste dag en zodra het ook maar mogelijk is weer aan het werk, dus als het meezit ben ik maximaal 2 weken thuis en dan weer aan de bak, vandaar dat ik geen fulltime bv kan geven en het dus wil combineren met fv. overdag fv en 's ochtends, 's avonds en 's nachts bv.

mocht het allemaal niet lukken dan ga ik fv geven, maar wil vooraf graag weten of er meer zijn die het combineren...

liefs laika

7. Dushi

Dushi Niet meer actief

Onze kleine heeft de eerste 10 dagen in het ziekenhuis gelegen en kreeg dus een paar keer borstvoeding en de rest was flesvoeding.
    Zo ging ik braaf kolven om de moedermelk mee te nemen, zodat ze dit per fles konden geven... echter, eenmaal thuisgekomen lukte het mij niet om volledig op borstvoeding over te gaan. Ze had zo nu en dan gewoon niet door dat aan de tepel een andere zuigbeweging is dan aan de fles.
    Dit maakte haar zo verdrietig en vaak ook woest dat ik besloten heb haar volledig flesvoeding te geven.

Uiteindelijk is het belangrijker dat moeder en kind zo min mogelijk spanning hebben tijdens de voeding. Wel ben ik blij dat ik het in ieder geval heb geprobeerd.

Mijn tip is dan ook om de eerste tijd na de bevalling voor één manier van voeden te kiezen. Als ze wat ouder zijn lukt het wellicht beter om ze te laten wisselen...

Succes

Gr. Danielle

8. dirksmama

dirksmama VIP lid

Aug 29, 2007
    22,170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Ik zou dan in elk geval de kraamweek en de week erna volledig voeden en daarna gaan combineren. Dat betekent dat je misschien de eerste dagen als je werkt je af en toe moet kolven, maar omdat je vroeg begonnen bent met combineren zal dat niet lang hoeven.
    Het is vooral belangrijk voor kinderen om die eerste dagen hun colostrum te krijgen.

Als je meer wilt weten of echt info krijgen die op je persoonlijke situatie is toegespitst dan kun je het beste even bellen met iemand van VBN of LLL, die kunnen je genoeg vertellen over hoe je er voor kunt zorgen dat je combi plezierig verloopt.

Share This Page