Hallo dames! Ik heb een vraag.. Ik ben 6 en halve week geleden bevallen van een tweeling, en ik voed ze beide aan de borst. Dat gaat heel goed, maar soms ben ik bang dat ik geen voeding genoeg heb.. Ook kolf ik om een voorraadje te krijgen omdat voeden in het openbaar niet echt mogelijk is. Of ik moet ze 1 voor 1 aanleggen maar dan ben ik toch wel heel lang aan het voeden. Soms ben ik bang dat ik niet genoeg voeding heb voor beide, toch melden ze zich ongeveer iedere 3 a 4 uur en dan vragen ze ook om voeding. Dus het lijkt me dan dat het iig voldoende is wat ik produceer. Maar nu vroeg ik me ook af hoelang het ongeveer duurt voor mijn borsten weer vol zijn en ik weer voldoende melk heb. Op de ene site lees ik na een uur op de andere na 2 uur. Soms voelen mijn borsten na 3 uur heel vol aan en soms na 3 uur voelen ze nog leeg aan. Dan raak ik in de war en weet ik niet zo goed meer of ik nou wel of niet genoeg voeding heb. Hopelijk hebben jullie wat info betreft de borstvoeding
Je borsten hoeven niet perse vol te voelen. Mijn borsten voelen bijna nooit vol behalve als ik een voeding oversla. Mijn dochter doet het er prima op komt elke 3 uur ongeveer slaapt 's nachts al een tijd van 20.00 tot 3.00 en dan weer tot 9.00. Ik zou goed naar je kindjes kijken zijn ze tevreden en groeien ze goed zou ik me nergens druk over maken.
Is de groei goed? Zijn er voldoende plasluiers? Indien ja, dan gaat alles prima, meer bewijs heb je niet nodig. Borsten doen hun eigen ding. In het begin is het werken werken werken om de productie goed op gang te brengen. Dan is de periode van volle borsten het grootst. Als er een goede balans is gevonden tussen vraag en aanbod, zal de spanning minder worden. Gelukkig maar, altijd van die joekerds is ook niet prettig. Overigens is er, als er te weinig melk is, meestal een oorzaak. Dus te weinig aanleggen, kindje drinkt niet effectief... En meestal is dit dus gewoon op te lossen. �� Heb je al eens gesnuffeld op www.borstvoeding.com? Daar kan je heel veel informatie vinden. Maar volgens mij gaat het prima toch? Leuk, een tweeling aan de borst! Er zijn een aantal ervaren tweeling moeders hier op het forum, dus je kan altijd je vragen stellen. ��
Knap dat je het ook in het openbaar durft! Ik voedde altijd tegelijk, met als resultaat dat ze beiden ook niet echt geduldig waren. En tegelijk voeden is alles uit qua bovenkleding. Hier nooit problemen gehad met te weinig voeding. Als de plasluiers, groei en tevredenheid van je kindjes goed is, vertrouwen hebben! En goed voor jezelf zorgen, goed eten, veel drinken. Ik maakt een gewoonte van bij iedere voedingsbeurt een glas water a 0,4 l te drinken. Was een tip van de lk.
Ik heb ook tegelijk gevoed, en vooral bij jonge baby's was dat idd echt niet te doen ergens anders dan op eigen bed of bank. Alles uit, handdoek onder de borsten voor de steun, kussens om me heen, gedoe met tepelhoedjes, man man hahaha.. Je borsten maken constant melk aan en hoeven echt niet vol te voelen.
Dankje wel voor reacties dames! Hier is het ook heel gedoe, met Voedingskussen en een hoofdkussen, als ik dat allemaal mee moet nemen haha. Hier ook die akelige tepelhoedjes wat een gedoe soms maar ze kunnen nog niet zonder. Gisteren net controle gehad bij de kinderarts, en ze groeien allebei beneden de groeicurve maar ze groeien beide prima op hun eigen lijn dus de kinderarts is tevreden. De wijkverpleging vind echter dat ze nogsteeds niet genoeg groeien. Tja ze zijn nou eenmaal prematuur geboren. Ze zijn nu nog maar net 6pond maar ik vind het al heel wat. Ook gisteren nog even contact opgenomen met de lactatiedeskundige. Volgens mij doen we het al met al wel goed. Plassen gaat goed, poepen gaat goed, voeden gaat goed alleen melden ze zich de ene keer eerder dan 3 uur en vervolgens kunnen ze prima 4 uur er tussen hebben. Overdag melden ze zich veel vaker dan in de nacht, is dat herkenbaar? Ze kunnen soms de nacht doorslapen en dan vervolgens 2a 3x om de 2 uur zich melden voor voeding
Volgens mij doe je het prima! Voeden op verzoek, en bij twijfel mag een keer voeden op jouw verzoek ook he! Goede plas/poepluiers Groeien volgens hun lijntje En je hebt contact met een lactatiekundige, superbelangrijk! Voeden met tepelhoedje is lastig in het begin,ik weet het,maar ook dat went. En naarmate je kindjes ouder worden is het voeden ook makkelijker. Borst,tepel, hap, drink. Zonder zwabberen en 3 keer opnieuw aanleggen �� Dus als je met ze op stap bent, zou je bijvoorbeeld 1 kindje de borst geven, en je partner (of vriendin moeder etc) andere kindje een flesje. En fijn dat ze lekker slapen in de nacht. Nachtvoedingen zijn heel normaal, maar als ze zelf bepalen dat ze overdag honger hebben en s'nachts blijkbaar rust willen.....Goed toch?
Nog even inspringen. Nu duurt het misschien nog veel te lang om ze om beurten te laten drinken, maar over een paar maanden (vaak rond de 3 maanden, maar misschien wat later bij premature babys, geen verstand van, hier 2 babys geboren met 41 weken ) gaan ze waarschijnlijk veel sneller drinken. Mijn baby van bijna 5 maanden is nu na 5-10 minuten klaar en zij dronk de eerste weken niet goed aan de borst (had haar pas met 5 weken volledig aan de borst). Zolang je het zelf goed volhoudt, lijkt het me prima gaan hoor. Hier in de omgeving iemand met een tweeling die het tegelijk voeden niet echt onder de knie kreeg, zij heeft van begin af aan bv en kv gecombineerd, de ene voeding de ene de borst en de andere een fles en dan de volgende voeding andersom, zo heeft zij het lang volgehouden.