Help! Iemand tips?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Ladylola, 14 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Beste allen,

Ik vraag even hulp betreft mijn neefje.

Ik ben zelf pedagogisch medewerker en weet voldoende over kinderen in ontwikkeling, maar zelfs nu ben ik flabbergasted!

Mijn neefje van (net) 5 jaar oud, heeft geleerd van zijn neef van 8 jaar, dat je piemeltje best fijn kan werken.
    Nou is dat leeftijds adequaat. Ze komen erachter dat het fijn kan zijn als je eraan zit, maar ze weten totaal nog niet waarom en hoe dat werkt. Tevens is het belangrijk dat de ouder hier sturing in neemt, zodra zij dit merken.

Mijn neefje had een vriendje te logeren, zij gingen samen douchen. Heel onschuldig voor 4 jarigen. Maar mijn zus hoorde dingen in de douche die niet klopte. Dat vriendje lag op zijn buik met zijn billetjes omhoog, omdat mijn neefje had gezegd dat het fijn is als een ander jongetje met zijn piemeltje er bovenop gaat. :$
    Me zus wist niet wat haar overkwam, maar wilde vooral kalm blijven en erachter komen wat hem doet bewegen om zo'n keuze te maken. Uiteindelijk vertelde hij dat zijn neef van 8 hem dit verteld en dit ook bij hem heeft gedaan.

Ook heeft die neef van 8 op zijn piemel gereden. Al met al is dat heel zorgwekkend, maar nog zorgwekkender dat dit nu een besmetting wordt bij die jongetjes onder elkaar. Want afgelopen zaterdag waren er weer dingen gebeurd en daar waren meerdere jongetjes bij, inclusief die neef.

Ik heb mijn zus benoemd, dat ik dit volledig leeftijds inadequaat vind, maar ik me heel veel zorgen maakt om hun neefje van 8. Dit verzin je niet zelf, toch? Moet ik aannemen dat deze jongen seksueel wordt misbruikt door een man of een oudere jongen? Waar leert hij dit?

In ieder geval mijn zus der man heeft nu gezegd dat mijn neefje niet meer alleen mag zijn met zijn broers kind! Al met al erg pijnlijk, maar enigszins ook een soort van taboe rust er vaak op dit soort dingen. Ik heb mijn zus echt aangestuurd de moeder van die neef te bellen, maar vooral open in gesprek te gaan. Deze jongen heeft professionele hulp nodig.

Ik ben wel even benieuwd naar jullie mening, wat er met mijn neefje moet gebeuren? Als hij ook gedragstherapie krijgt, wordt de nadruk er zo opgelegd dat het abnormaal is, maar in hoeverre is hij hierin al besmet geraakt? Heeft hij therapie nodig, of moet dit gewoon met gezond verstand de kiem in gesmoord worden?

Graag zie ik serieuze adviezen tegemoet, want de schrik zit er behoorlijk in.

2. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Ik werk in de psychiatrie
    Haarlem
    #2 snoebeltje, 14 mei 2012
    Laatst bewerkt: 14 mei 2012
    dag,
    Ik heb er geen ervaring mee maar ben sociaal pedagogisch hulpverleenster en moeder.
    Ik denk dat het goed is als er eerst eens een terloops gesprek is met het desbetreffende neefje.
    Niet bestraffend,maar ook eens uitvragen hoe hij op dat soort ideeen komt.
    Ik vind het idd erg zorgelijk maar je weet niet wat er speelt.
    Ik wil je niet nog meer op stang jagen, maar mijn bellen mbt incest beginnen wel te rinkelen.
    Maar doe er alles maar dan ook alles aan om het neefje niet het gevoel te geven dat hij gestraft wordt.
    Als je het niet duidelijk krijgt, denk ik dat je er professionele hulp bij moet halen via de huisarts.

3. cocko

cocko Fanatiek lid

21 apr 2011
    3.594
    19
    38
    Ergens in Nederland
    Ben het eens met Snoebeltje, bij mij begonnen er ook direct bellen te rinkelen. Ik wil je absoluut niet bang maken maar zou ook proberen er achter te komen waar dit vandaan komt en zo nodig prof. hulp inschakelen. Dit is niet meer iets wat hoort bij de leeftijd, dit gaat te ver toch!? Veel sterkte, zoiets is moeilijk!

4. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Dank jullie wel voor je reactie. Zelf ben ik ook hulpverlener, maar tis altijd anders als het zo dichtbij gebeurd. En dit gaat zeker te ver. Bij mij is ook 1 en 1 = 2, maar hoe pak je dit aan als het zo dichtbij is.

Gelukkig heeft mijn zus ook de nodige kinderervaring, dus de communicatie jegens mijn neefje komt wel goed. Hij is nog puur kind, maar ben zo bang dat zijn neef dit al heeft besmet.

Ik ben bang dat die neef zijn vader en moeder het zullen bagatelliseren, en elkaar zullen verwijten. Zijn ouders zijn gescheiden, en qua communicatie zitten zij niet bepaald op 1 lijn. Tevens heeft dit jongetje al eigenaardigheden, waar ik al jaren terug zorgen om had. Hij heeft karaktertrekken die dubieus te noemen zijn. Al met al is hij pas 8 jaar, maar er heeft al een keer hulpverlening ingezeten en hij krijgt al therapie. Ik zie deze jongen maar tweemaal per jaar, dus kan daar ook weinig in doen.

Ik ga mijn zus maar inlichten en aansturen. Tevens zal ik mijn gedragswetenschapper op werk maar eens raadplegen.

5. snoebeltje

snoebeltje Bekend lid

3 mrt 2009
    951
    3
    18
    Ik werk in de psychiatrie
    Haarlem
    En misschien ook meldpunt kindermishandeling een (event) anonieme tip geven...?

6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    je weet toch niet hoe die achtjarige het vandaan gehaald hebt. misschien zijn er meer jongens waar hij het vandaan geleerd hebt.

7. flipflop

flipflop Fanatiek lid

4 dec 2010
    3.250
    1.009
    113
    Zuid-Holland
    moeilijke situatie. ik geef je groot gelijk om de gedragswetenschapper van werk eens advies te vragen. je vertelt dat het jongetje van 8 al therapie krijgt. kan je op een of andere manier er niet voor zorgen via ouders, via familie dat dit voorval bekend wordt in de therapie en dat zij hier verder op door kunnen gaan met het jongetje in kwestie?? want idd kan onschuldig zijn, maar raar is het wel!!

8. Babel44

Babel44 Niet meer actief

Jongetjes van 8 praten met jongetjes van 10 en die praten met jongens van 12 etc. Ik denk dat de neef van 8 dit ook op "onschuldige manier" te weten gekomen kan zijn.

Maar dat neemt niet weg dat iemand hem nu dan ook moet gaan vertellen en leren dat het fijn is om dat met iemand te doen die je heel lief vindt, en als je groot bent, etc. Oftewel dat deze wetenschap van hem nu in goede banen geleid gaat worden.

Net zoals nu met jouw neefje van 5, die vertelt het ook alweer door, hij moet natuurlijk ook leren dat je dat nooit zomaar bij iemand anders mag doen. Wel bij jezelf als je dat fijn vindt. Of zo'n soort tekst. (Pfff jong he, maar goed zo gaat dat dus.)

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

7 okt 2007
    7.759
    3
    0
    mama!
    Jeetje zeg, wat een verhaal..
    Ik heb wel vaker gelezen over peuters die een soort van masturberen, en daarom moest ik in t begin van het verhaal een beetje lachen, maar dit gaat wel ver ja.. :(
    Ik had persoonlijk niet direct aan misbruik gedacht (want dan denk je niet direct aan een 'fijn' gevoel en vaak schamen ze zich er juist voor, dus ga je t niet aan jan en alleman voordoen, lijkt me. Al kan hem dat natuurlijk wel zijn ingeprent door de dader..)
    Iig heel veel sterkte met de aanpak van dit probleem, lijkt me geen makkelijk klusje.

10. Ladylola

Ladylola Fanatiek lid

19 sep 2009
    4.832
    1.234
    113
    Naarbij Amsterdam ;)
    Dank jullie voor het meedenken. Het verhaal kan idd 2 kanten opgaan, dat kinderen experimenteren hoort erbij, maar desalniettemin vind ik dat er behoorlijk in detail is geëxploreerd en al tot daden is omgezet.

Inmiddels zijn alle familieleden op de hoogte, en zullen de jongens voorlopig onder neutrale supervisie in de gaten gehouden worden. Ik zal zeker wel adviseren, dat er ook ruimte moet zijn voor een open gesprekshouding en neutrale houding t.o.v. experimenteren. Moeten vooral voorkomen dat het een taboe wordt, maar zeker kinderen gepaste normen en waarden hierin leren.

Neef van 8 krijgt dus al therapie en zijn moeder gaat dit oppakken met de therapeut. Moeder kon vertellen, dat hij bij vdr weleens vieze plaatjes heeft aangetroffen en hij zijn vdr en zijn vriendin betrapt heeft. Wel is het belangrijk dat hij geleerd krijgt hoe je gepast om kan gaan met seksualiteit. Zoiezo wordt wel uitgezocht of er eventueel nog meer speelt dan dit.

Helaas heeft zijn vdr de schuld bij mijn neefje gelegd, maar zijn mdr en een andere mdr (wiens zoontje) bij de situatie van zaterdag betrokken was, kunnen beiden bevestigen dat het bij de 8 jarige vandaan komt.

Maar je schrikt toch even flink hoor. Je bent je er eigenlijk niet zo bewust van, dat het als zo jong kan opspelen. Ik ben dit spelenderwijs van kinderen gewend, maar vond dit wel heel detail specifiek.

Deel Deze Pagina