Ik heb ergens gelezen dat je borstvoeding enkele uren in de koelkast kunt bewaren of kunt invriezen? Kun je het hierna in een magnetron of flessenverwarmer opwarmen? Alvast bedankt voor de reacties !
Er wordt geadviseerd om borstvoeding niet in de magnetron op te warmen. Allerlei belangrijke stoffen gaan dan verloren. Toen ik onze zoon gekolfde borstvoeding gaf, hij wilde helaas niet aan de borst, maakte wij dit warm in een flessenwarmer. Borstvoeding kan 24 uur in de koelkast (niet in de deur) bewaard blijven. In de vriezer 3 maanden.
als je afkolft heb ik ook gedaan. Wantbij mij kwam het opdag 2 zo op gang dat k erge last kreeg van stuwingen en we hebben toen bijna 200 cc afgekolft. Dit in zakjes gedan waarmee je je ijsblokjes maakt je kent ze wel die ronde omdat 1 rond ongeveer 30 cc is . En toen in de diepvries gestopt .. met opwarmen hebben ze me aangeraden om het in een flesje te doen of bakje en dat in een pan met water op te warmen . idd omdat anders de belangrijke voedingsstoffen verloren gaan.
dit vroeg ik me ook al af. dus als ik afkolf en het bv. mee naar oma neem kan zij het gewoon in de flessenverwarmer doen? maar wat is dan het beste, het in de koeltas meenemen of bevroren. en wat als je een hele dag samen met je kind weggaat en je weet dat je niet kan borstvoeden, dus je besluit te kolven , hoe neem je de melk dan mee?
Opwarmen in de magnetron wordt inderdaad afgeraden, maar de flessenwarmer kan hier wel voor gebruikt worden (zo doen wij het ook) @ilona24: goede tip van die ijsblok zakjes! ga er meteen een paar halen vanmiddag ik zat al met het probleem dat ik steeds maar kleine beetjes in de bewaarbakjes moet doen (staan nu 4 bakjes in de vriezer met allemaal +/- 50cc ... niet handig dus
ja dat is ook gemakelijk en dat je niet hoeft te gissen hoeveel je nou in een bakje hebt of zo . Zo is het mij toen verteld door de thuiszorg dus lekker makkelijk. maar eerlijk mee nemen heb ik eigenlijk nooit gedaan. Ik heb meestal wel een ruimte gezocht waar het rustig was en heb daar gewoon gevoed. Dat blijf ik toch het ideaalst vinden wat andere er ook van vinden.
Als je het mee mee neemt dan kan je het het beste mee nemen in een koeltas. en bevroren of ontdooit hangt af va de tempratuur buiten of binnen waar je bent. het moet gewoon goed kout blijven. wilt je het lang kunnen bewaren.
Opwarmen kan het beste niet in de magnetron. Maar een flessenwarmer die niet te snel, te heet word. Ook kan je gewoon een bakje vol laten lopen met handwarm water en daar het flesje even inzetten (geen heet/kokend water!). Het flesje hoeft namelijk ook echt niet heel warm te zijn, maar gewoon lichaamstemperatuur, zo komt het immers ook bij jou vers uit de borst. En wanneer je heet water gebruikt gaan de voedingstoffen verloren en kunnen de vetdeeltjes in de melk te heet worden en de kleine zijn/haar mondje hieraan verbranden. Bewaren idd zo ver mogelijk bij de deur vandaan ! Vers gekolfde melk -> 5 tot 10 uur op kamertemperatuur, tot 5 dagen in de koelkast, 3 tot 6 maanden in de diepvries. Ontdooide melk -> 1 uur op kamertemperatuur, 24 uur in de koelkast. Voor beide geld, na het opwarmen 1 uur houdbaar, daarna weggooien wat over is. Zie ook -> Het bewaren van moedermelk Op die site staan ook veel tips ivm borstvoeding en kolven etc ! Ijsklontzakjes om de borstvoeding in in te vriezen zou ik niet doen. Ik zou dan liever speciale zakjes kopen die ervoor bedoeld zijn. Ik zou namelijk bang zijn dat er stukjes plastic in mn melk komen. Overigens als je invriest in van die avent-via bekers, kan je het als het ingevroren is eruit kiepen en in een zakje bewaren, daar vriest het het dan niet in de plooien tussen de melk omdat die al rond bevroren is, en je kan de bekers dan dus weer gewoon opnieuw gebruiken. Verder zou ik zeggen niet te grote hoeveelheden in een keer invriezen, maar liever wat meer, kleinere hoeveelheden (100cc oid). Zo kan de kleine gewoon gevoed worden op verzoek en zit je niet met allemaal opgewarmde melk die je weer weg moet gooien. Kan eigenlijk heel simpel, als je samen met je kleine op stap bent en je wil niet voeden in het openbaar, dan zul je natuurlijk wel moeten kolven. Dit kan je dan, of meteen aan de kleine geven, of in een koeltasje+koelelementen meenemen om de volgende voeding te geven en dan jij weer kolven. Makkelijker is dus om gewoon te voeden wanneer de kleine erom vraagt. Dit kan eigenlijk overal wel, en als je geen 'pottenkijkers' wil hebben en je bent bijv aan het winkelen dan duik je even samen een pashokje in !