2 vragen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door Arri, 17 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    Hoi Ilse of Margit,

Ik heb een klein vraagje over het borstvoeding geven.
    Op plaatjes en filmpjes zie je dat de kindjes de tepel enorm ver in de mond hebben. Mijn dochtertje heeft dat heel niet zo ver. Ze heeft echt maar een klein stukje in dr mond. ze drinkt overigens wel goed en het doet ook geen pijn. Maar kan het dan alsnog kwaad?

Nog een vraag: Hanne drinkt vrij kort bij mij. Ze heeft dan wel genoeg op. Ze groeit verder ook erg goed. Ze is 6 weken overigens. Nu is vaak na 1,5 a 2 uur na de voeding weer wat jengelig. Nu hebben we haar pas de speen aangeboden en na wat proberen pakt ze die. En begint ze heel hard te zuigen. Na een tijdje komt ze dan echt voor de voeding, zodat er dan wel 3 a 4 uur tussen de voedingen zit. Doe ik het op deze manier goed? En wat zijn precies de verschillen tussen het laten zien dat ze wil zuigen en dat honger heeft?

Ik hoop dat jij de antwoorden hebt!

Groetjes,

Arri

2. Heidi Akkers

Heidi Akkers Fanatiek lid

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    de tepel hoort inderdaad vrij ver in het mondje te liggen en je kindje dicht tegen je aan in de borst. wanneer je kindje met een soort van getuite lippen je tepel pakt en naar binnen slurpt, iets wat we regelmatig zien, dan kan dat te oppervlakkig zijn. het kan inderdaad wel zo zijn dat jullie er geen klachten van hebben, en vaak is het ook zo dat je kindje er zo aan gewend is dat het niet altijd even makkelijk is om het weer anders aan te leren.

het kan best zijn dat ze vrij kort drinkt doordat ze niet helemaal goed aanligt. en daardoor dus eerder komt voor een voeding. met haar leeftijd mag je wel verwachten dat ze het een uur of 3 volhoudt op een goede voeding. Geef je haar 1 of 2 borsten per keer?

een fopspeen kan zinvol zijn om tot rust te komen. ga je hem gebruiken om voedingen uit te stellen, let er dan op dat je kindje wel voldoende voeding binnen krijgt. kijk het een paar dagen aan. let op haar groei en plasluiers. geef evt. het speentje na de voeding, om in slaap te vallen.

ik denk dat het zinvol is wanneer je iemand even mee laat kijken met het voeden, om te zien of je kindje effectief drinkt en zo een goede voeding binnen haalt.

succes ermee!
    heidi margit

3. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    Over de tepel in de mond: ik heb nu een aantal keer geprobeerd om het verder in het mondje te krijgen. ze wordt daar zelf erg onrustig van en lijkt soms zelfs te kokhalzen.

Ze houdt het inderdaad goed vol hoor, 3 a 4 uur tussen voedingen. als ze eerder komt is het volgens mij puur om te zuigen. ze vindt de speen namelijk dan prima. en ongeveer een half uur voordat het weer tijd is voor de voeding, spuugt ze de speen uit en komt even later echt voor de voeding. ik probeer de speen zo min mogelijk te gebruiken en geef hem enkel als ze wil zuigen (knuistjes in de mond en duimen, dat lukt echter niet goed en dan wordt ze 'driftig'.) Ik wil liever de speen niet gebruiken als middel om in slaap te komen. ze valt namelijk prima zelf in slaap.
    Plas- en poepluiers zijn prima. Weet niet hoeveel ze de afgelopen 2 weken is gegroeid, maar dat ging daarvoor erg goed.
    Ik geef trouwens maar 1 borst per keer en heel af en toe de 2e ook. maar dan zuigt ze meestal een paar keer en dan is het goed.

Over het meelaten kijken door iemand: wie kan je daarvoor benaderen?

bedankt voor de antwoorden. Ik vind het erg prettig op deze manier!

Groetjes, Arri

4. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi Arri,

Als ik het zo allemaal lees, ben je heel erg goed en bewust met haar bezig. En dan bedoel ik het totale plaatje: het voeden, de groei, maar ook slapen en speengebruik. Fijn dat jullie samen zo goed al je weg hebben gevonden!

Misschien kun je vragen of de wijkverpleegkundige mee wil kijken? soms hebben lactatiekundigen ook inloopspreekuur, overleg eens, of is je verloskundige erg ervaren. Je kunt natuurlijk altijd terecht op de moedergroepen van de vrijwillige borstvoedingsorganisaties, de VBN en
    LLL -Nederland. Niet alleen interessant om mee te laten kijken, maar ook erg leuk en gezellig vaak om samen met andere moeders en hun kindjes koffie of thee te drinken.
    Kijk eens op www.borstvoeding.nl en ga dan naar de vrijwillige borstvoedingsorganisaties voor groepen en data bij jou in de buurt.

Succes verder en geniet van je kindje!
    Heidi Margit

5. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    Bedankt voor je complimenten! geeft een goed gevoel, zoals je waarschijnlijk wel begrijpt.

Morgen gaan we naar cb, dus ben erg benieuwd of ze genoeg gegroeid is.

Pas maakte ze trouwens een nacht van 11 tot 8 uur (laatste voeding om half 10 en toen om 8 uur weer dus). Wat moet ik hier mee? Het is tot nu 1 keer voorgekomen. Vannacht kwam ze wel weer netjes op tijd. Wanneer mag je over op 5 voedingen?

moet je per se elke keer 2 borsten aanbieden?

En ik verschoon haar voor de voedingen, omdat ze een hele tijd telkens moest spugen na een voeding. Kan ik ook hiermee gewoon doorgaan? Dus verschonen voor de voeding ipv tussendoor of aan het eind?

Bedankt voor je duidelijke antwoorden!

Groetjes,

Arri

6. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    Nog een klein vraagje: ik gebruik de lilypadtz. Elke nacht in ieder geval en als ik wegga ook overdag. Nu las ik op dit forum dat de als je ingetrokken of platte tepels hebt, de tepels in een plasje melk komt te liggen, omdat de padtz dan niet goed aansluiten. Hier liggen ze een plasje melk bij heftige toeschietreflex. maar ik heb niet het idee dat ze plat of ingetrokken zijn. hoe herken je die?

7. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

Even chronologisch antwoord op je vragen:
    Verschonen mag voor, tijdens (wel even loskoppelen:) ) en na het voeden, zo het jullie uitkomt.
    Wanneer ze een nacht doorslaapt is dat heerlijk! vooral niets aan doen, het gaat meestal niet van de ene op de andere nacht, dus kijk gewoon wat er gebeurt. de meeste kindjes onder de 6 maanden komen nog een keer snachts, en het blijkt dat ze dan ook geweldig goed drinken, ze kunnen dan soms zelfs tot 25% van de totale hoeveelheid voeding binnen halen! geweldig concept dus, die nachtvoeding!

Is ze overigens goed gegroeid? je hoeft niet iedere keer 2 borsten aan te bieden, op een gegeven moment hoeft ze die niet, dan merk je dat ze echt geen interesse meer heeft of gaat liggen spelen met je borst, dan is het goed geweest. Kijk gewoon wat ze wil, bied haar de gelegenheid (en de borst )

Over die lillypadz....je borsten wennen aan het feit dat ze niet moeten lekken als je kindje niet aan de borst gaat. schiet je heftig toe, dan kunnen ze erg handig zijn, hoewel, hoe heftiger het toeschieten, hoe minder goed ze kunnen werken. (verschilt per vrouw dus)

ingetrokken tepels gaan echt naar binnen toe, en herstellen zich niet, bekijk het wanneer je koude-warmte verschillen hebt, in de douche lekker warm, stap je eruit en reageren je tepels, is er waarschijnlijk niets aan de hand. (goed te controleren in dit seizoen!)

Ik zou in de nacht gewoon eens een paar dagen zonder pads naar bed gaan, evt. badhanddoek over je laken of spuugdoek in de aanslag voor als je borsten gaan lekken. Na een aantal dagen wordt het waarschijnlijk minder met het lekken. (door continue de druk op de tepel te houden, kun je het lekken ook juist in stand houden)
    probeer het eens uit.

Veel succes verder,
    hartelijke groet,
    heidi margit

8. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    Hoi Heidi Margit,

het is al weer even geleden, maar hier ben ik weer.

Inmiddels ben ik overgegaan op verschonen na de voeding, omdat ze elke keer de broek vol maakte na de voeding.

Pas heeft ze weer een behoorlijke nacht gemaakt: van 8 tot 7 uur... vind zoiets wel heel griezelig. ik slaap dan zelf heel niet lekker. maar rond 11 uur, 12 uur sliep ze zo vast dat ik het zonde vond om haar wakker te maken.

Ze is verder goed gegroeid. ze volgt precies de lijn. dus dat gaat prima.

Ik gebruik de lilypadtz nu alleen nog overdag als ik wegga. het lekken is snachts nu ook veel minder.

Ik heb nu weer een andere vraag: mijn voeding loopt voor mijn gevoel erg terug... :( Gisteravond ging ik om 11 uur kolven, ik had om 7 uur 1 borst aangeboden. om 11 uur gaf mijn haar een fles. ik kolfde toen echter maar 60 cc uit de ene en 10 uit de andere.... Hier schrok ik van. 's morgens voelen mijn borsten wel erg vol en overdag drinkt ze ook goed. maar nu zag ik gister dus ineens de hoeveelheid... wat moet ik hiermee? en wat kan ik eraan doen?

Nog een andere vraag: mijn dochtertje kwijlt tegenwoordig, ze laat spuug langs dr mondje lopen, ze maakt belletjes enzo. hoe komt dit? heeft dat iets te maken met de voeding?

Bedankt weer voor je duidelijke antwoord van een tijdje geleden!

groetjes, Arri

9. Arri

Arri Fanatiek lid

21 dec 2007
    2.566
    0
    0
    hier een noodkreet van mijn kant! vanmorgen weer even gekolfd: 40 cc....
    Ons meidje drinkt voor de rest prima en het lijkt er niet op dat ze heel veel honger heeft of zo. na een voeding is ze ook tevreden... Maar 40 cc... Wat moet ik hier nu mee. MOet er wel bij zeggen dat ik altijd 1 borst per keer geef. de borst die vanmorgen om 8 uur is geleegd, gaf nu bijna niets. om 10 uur heb ik haar nog een beetje gevoed en toen spoot de andere borst... maar die kolfde ik nu dus ook even mee, en daar kwam maar 30 of zo uit...
    Word er eigenlijk gewoon verdrietig van... Zie het niet zitten om rustig aan te doen (moet het huishouden nog helemaal doen, tassen inpakken, zaterdag op vakantie...), terwijl dat waarschijnlijk wel je tip zal zijn...
    nog andere tips? ik wil zo graag nog borstvoeding blijven geven!

10. Heidi Akkers

30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi arri

ik vermoed dat je nu met vakantie bent. Ik ben even kwijt waarom je kolft in de morgen en of dat direct na een voeding is? ik begrijp dat je kindje wel tevreden is en groeit. ik zou bijna zeggen: zolang dat goed gaat maak je niet te veel zorgen.

ik hoop dat je lekker hebt kunnen genieten van de vakantie!

heidi margit

Deel Deze Pagina