Hallo, ik warm mijn afgekolfde moedermelk altijd zo op: ik zet de waterkoker aan, zet het bakje met afgekolfde melk in een diep bakje en giet daarna daar het gekookte water in. Is dit 'au bain marie'? Want ik las er wat over op http://www.borstvoeding.com/kolvenenwer ... rmelk.html maar ik snap t niet helemaal... En als dit niet au bain marie is doe ik het dan verkeerd? Iets met stoffen die verloren gaan ofzo? Alvast bedankt! Mirjam
Ok dus het hoeft niet langzaam aan warm te worden? dus met een pannetje koud water op t vuur wat steeds warmer wordt totdat de melk warm is? Het maakt niet uit dat ik er in 1x 100 graden opgooi?
Ik doe gekookt water in een bakje, en daar zet ik dan het flesje in wat uit de koelkast komt. (eigenlijk dus hetzelfde als jij, alleen doe ik eerst het water en dan het flesje en jij andersom ) Dan laat ik het er even in staan tot het een beetje lauw/warm is en dan kan er gedronken worden. (ik kiep het nog even over in het flesje waaruit gedronken word ) Mi prima zoals je het nu doet.
Ah ok! weer een zorg minder Ik was al bang dat alle goeie stofjes er nu uit waren gegaan Thanx girls!
Volgens mij moet je het opwarmen in warm water waar je nog net je hand in kan houden. Anders is het te heet.
Nou hier wel. Als ik handwarm water gebruik, wordt de melk niet warm genoeg, en 'die van ons' wilt haar bakkie toch wel goede warm. Ik doe het flesje in een kommetje met heel heet kraanwater, en ververws dat hele hete kraanwater nog ongeveer 3x.. Kokend water lijkt me ook te warm.
Echt waar? Dan doe ik het dus ook verkeerd! Snel anders doen dus? Ik ze de water koker aan, als die is afgeslagen doe ik het in een bakje, daarin zet ik het flesje. Maar moet dus lauw water zijn? Waar ikzelf mn hand nog in kan houden. Oke, doen we dat voortaan! Baat het niet, schaad het niet!
Ik heb het vandaag nagevraagd op het cb en aan de wijkverpleegkundige. Het kan helemaal geen kwaad om het met gekookt water te doen mits je maar even regelmatig roert/schudt! Anders worden de zijkanten te heet en gaan daar de goeie stofjes verloren. Dat was ook de reden waarom t beter niet in de magnetron kan..dan wordt het ook plaatselijk te heet. Ook daar geldt het mag wel maar dan af en toe even roeren/schudden. Ik heb het bakje altijd zonder dekseltje in een bakkie met gekookt water staan en roer dan met een theelepeltje af en toe even dus ik deed t al wel goed! No worries dus!
Is het dan niet veel makkelijker om niet te heet water te pakken? Dan is het in 10 minuten klaar zonder te hoeven roeren/schudden.