Hoi Hoi. Mei 2010 heb ik een longembolie gehad en in november ben ik zwanger geworden van ons tweede kindje. Omdat ik in het verleden dus een longembolie heb gehad moet ik de hele zwangerschap 0.3 fraxiparine spuiten 1x daags. Nu is dus de bevalling in zicht en ik word best bang nu. Bij mijn dochter heb ik een zware bevalling gehad van 24 uur en daarna een keizersnede ivm niet indalen. Afgelopen vrijdag heb ik een gesprek gehad bij de longarts en die ging met verschillende artsen mijn geval bespreken. Ik ben namelijk erg moeilijk prikbaar voor de ruggenprik ( 13x overnieuw geprikt bij dochter ) Nu werd ik dus teruggebeld door de longarts dat ie advies had ingewonnen en t volgende is het advies. Gewoon door blijven spuiten met fraxiparine. Stoppen ermee geeft een groot risico op een longembolie die soms een fatale afloop heeft. Daarintegen heb ik ook een groot risico op bloedingen met het gebruik van fraxiparine. Bij een normale bevalling veel bloedverlies ( ik krijg nu al een blauwe plek van een muggebult ) mocht er weer een ks nodig zijn moet er 24 uur van ten voren gestopt zijn met fraxiparine anders kan 1 verkeerd prikje in mn rug een verlamming veroorzaken en dat wordt dan algehele narcose. Hierdoor ben ik dus erg bang geworden. Wil dolgraag normaal bevallen maar er is natuurlijk een kans dat dit weer niet lukt en het een ks wordt en wil echt geen algh. narcose. Mijn vriend die heeft graag dat ik een geplande keizersnede doe omdat er dan sowieso 24 uur van ten voren gestopt is met de bloedverdunning en ik gewoon een ruggeprik mag zonder die risico's. Maar kan ik dit zo eisen van de gyn?
Ik zou het aan de gynacoloog voorleggen! Maar sowieso vraag ik me af of 1 dag stoppen met fraxiparine genoeg is. Anders zou ik toch voor een alghele narcose gaan.....veiligheid voor alles!
je hebt eerder een ks gehad, ik denk dus wel dat je dit kunt eisen! het is JOUW lichaam! en ik zou zelf echt 0,0 risico willen lopen.
Ik zou je probleem idd gewoon even voorleggen aan de gyn, kijken wat hij zegt.. Mocht zijn antw. nou niet het antw zijn wat je wilt, vind ik wel dat je het mag eisen.. maar eerst lief vragen en zijn advies aanhoren
Eisen klinkt zo negatief maar ik heb bij mees* ook een spoedsectio gehad en ik heb nu tegen mijn gyn gezegd dat ik graag weer een sectio zou willen en in het Erasmus zeiden ze dat de ,nieuwe richtlijnen, zijn dat iedere vrouw mag aan geven dat ze een sectio willen en ZEKER als daar een medische reden voor is dus hier word onze dochter sowieso gepland gehaald met 39 weken en als de weeën vroegtijdig beginnen en ik red het tot het ziekenhuis gaan ze ook een sectio doen , en hier waren echt goede afspraken over te maken hoor Dus ik zou zeggen maak het bespreekbaar het is idd JOUW lichaam en jij moet wel met vertrouwen de bevalling in gaan ! Liefs edith Mama van mees*
Ik zou het ook zeker bespreekbaar maken met de gyn en het lijkt me toch de beste optie om voor een geplande keizersnede te gaan zodat je zeker weet dat je 24 uur van te voren kunt stoppen met spuiten.
k heb bij mn tweede ook geplande ks gehad. bij mn eerste vorderde ontsluiting niet en toen spoedks. ivm complicaties zag ik het totaal niet zitten om een gewone bevalling in te gaan. ik heb idd gesprek met gyn gehad en dit duidelijk aangegeven. gyn deed totaal niet moeilijk en zei dat er voldoende medische redenen waren voor een geplande ks, daarnaast wilde ze ook niet een gewone bevalling met mij in gaan als ik dit zelf echt niet zag zitten. dan kon ik niet ontspannen zijn tijdens een bevalling en dit is toch wel erg belangrijk. Kortom kaart het idd aan bij je gyn!! Als ik jou verhaal lees lijkt mij echt wel dat er voldoende redenen zijn voor een geplande ks! Veel succes
Ik denk zelf dat een natuurlijke bevalling veiliger kan zijn. Na een natuurlijke bevalling ben je sneller mobiel en dat is weer beter voor de doorstoming van het bloed. Na een keizersnede lig je langer en meer op bed wat de kanst op trombose ed kan verhogen. Daarbij komt dat door de bloedverdunners je bloed dunner is en minder makkelijk stolt. Tijdens een keizersnede verlies je meer bloed dan wanneer je vaginaal bevalt (mits alles normaal gaat natuurlijk) Doordat je al fraxiparine spuit stolt je bloed nog minder makkelijk en is de kans op bloedingen nog groter.
Na de keizersnede moet ik ook 3 maanden 2x per dag 0.8 spuiten dus veel meer. En er is dus weer een kans dat als ik t normaal probeer t alsnog een ks word.
Ik zou zeker niet beginnen met eisen. Uiteindelijk beslist de gyn welke bevallingsmethode het beste voor jou zou zijn. Maar zeker het verhaal voorleggen en je gyn anders contact op laten nemen met de andere longarts om te overleggen. Bij jouw geschiedenis denk ik niet dat een gynaecoloog moeilijk gaat doen hoor.
Natuurlijk mag je dit voorleggen en er op aandringen. Eisen is alleen niet aan de orde. Het is een zware medische ingreep en die wordt altijd alleen gedaan met instemming van de arts! Hij / zij is namelijk verantwoordelijk EN aansprakelijk. Ik kan me wel van alles bij jouw geval voorstellen dus bespreek het gewoon eens. Ik denk dat je alle scenario's moet kennen en dus ook die van een geplande keizersnee. veel sterkte! Enne.. angst is een slechte raadgever dus probeer vooral iets aan de angst te (laten) doen!!
@Rono: Je kent misschien mijn verhaal nog wel, maar bij mij was een KS dus niet mogelijk omdat mijn bloed niet goed wilde stollen tijdens de bevalling en ik had zoveel pijn dat de gyn het eigenlijk niet anders wilde als een ruggeprik zetten. Helaas moest ik met 7cm ontsluiting bevallen. Ik zou het zeker met je Gyn gaan bespreken omdat je een medische reden heb om een KS te willen. Ik begrijp heel goed dat je banger word nu je bevalling dichterbij komt. Dat heb ik ook, en ze houden mij nu heel goed in de gaten en ik hoef maar te kikken en ze grijpen bij mij in, omdat ze zelfs bang zijn dat ik in paniek kan raken als ik met weeën begin.......