Opzeggen baan onderwijs na zwangerschapsverlof

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Girl1982, 8 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Girl1982

Girl1982 Lid

13 jul 2010
    63
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik werk in het bo en wil na mijn zwangerschap niet meer terugkeren in het onderwijs. Ik wil mij kunnen richten op ons kindje en niet de stress en extra werkdagen/avonden van het onderwijs meer hebben.

Nu zit ik ermee hoe ik dit moet aanpakken. Volgens mij is de opzegtermijn in het onderwijs 3 maanden. Uiteraard wil ik wel mijn gehele zwangerschapsverlof uitbetaald worden.
    Heeft iemand hier ervaring mee?

2. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.552
    527
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ondanks dat de opzegtermijn 3 maanden is, kun je bijvoorbeeld wel alvast opzeggen tegen 6 maanden ofzo... met andere woorden je zegt nu al dat je per 1 juli 2011 ontslag neemt. OP die manier krijg je wel je gehele verlof uitbetaald. Ook wanneer je bijv op contractbasis werkt en je in de loop van je verlof je contract afloopt, dan heb je vanuit UWV gewoon recht op uitbetaling.

Ik wil niet negatief doen, maar het kan evt ook verkeerd lopen, dus dat je alsnog wilt blijven werken bijv omdat jij en je partner uitelkaar zijn gegaan of dat er onverhoopt iets mis is met je kindje.

3. Caithlin79

Caithlin79 VIP lid

21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Dit hoef je nu nog niet te beslissen toch? Dat kun je zelfs nog beslissen na de bevalling, ervanuitgaande dat je dan ook nog wel vakantiedagen over zult hebben.

4. Girl1982

Girl1982 Lid

13 jul 2010
    63
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel voor jullie reactie. Ik ben al aan het kijken voor een andere baan, ben er wel over uit dat ik echt wil stoppen.
    Vind het lastig hoe ik het moet aanpakken.

5. mette

mette Actief lid

18 aug 2010
    105
    0
    0
    NULL
    NULL
    Realiseer je wel dat juf zijn een groot voordeel is als je kind(eren) naar school gaan. Tijdens de schoolvakanties ben jij ook vrij.
    Ik ben zelf ook juf en werk part-time. Ja, er zijn hele drukke weken bij waarbij je ´s avonds naar school moet of dingen moet doen, maar o wat zijn die vakanties toch fijn!

6. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.750
    646
    113
    Gelderland
    Een baan in het onderwijs lijkt mij heerlijk en perfect te combineren met kinderen. Ik zou zo met je willen ruilen van baan.
    Wat voor baan wil je naar op zoek dan? Wel in het onderwijs of?

7. Smile

Smile Fanatiek lid

11 sep 2008
    4.358
    0
    0
    Zolang je maar niet je ouderschapsverlof gaat opnemen. Want als je daarna stopt met werken moet je de boel terugbetalen!!

8. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.750
    646
    113
    Gelderland
    Ja? Is dat zo..... oooh, goed dat ik het lees... wist ik helemaal niet.
    Dacht dat je alleen je pensioen-deel terug hoefde te betalen als je er voor kiest dat je werkgever zijn deel over de uren dat je niet werkt, toch af blijft dragen. Maar wat moet je dan terugbetalen aan ouderschapsverlof? Want je verdient over de uren die je opneemt toch ook niks op dat moment? Of is dat in het onderwijs weer anders?

9. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Dat is natuurlijk alleen als je een vergoeding krijgt...

10. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    en die krijg je in het onderwijs, 55% van je salaris wordt doorbetaald.

11. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.819
    19.135
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    In het (basis-)onderwijs kun je kiezen tussen betaald en onbetaald verlof. Als je voor betaald verlof kiest, moet je inderdaad terugbetalen als je binnen een jaar na het einde van het verlof ontslag neemt of minder uren gaat werken.
    Als je niet volledig ontslag neem, maar wel minder wilt gaan werken, kun je het aantal uren ov het beste berekenen over je nieuwe aanstelling. Dan betaal je niks terug.

Maar goed, in jouw geval zal er geen sprake zijn van ouderschapsverlof omdat je helemaal ontslag neemt na je zwangerschapsverlof. Volgens mij kun je in geval van zwangerschap 'voorwaardelijk' ontslag nemen, dus ontslag onder voorbehoud van een voorspoedige zwangerschap en bevalling. Ik weet niet hoe dit precies zit, misschien even navragen bij de vakbond?

12. Girl1982

Girl1982 Lid

13 jul 2010
    63
    0
    0
    NULL
    NULL
    Jeetje, wel lastig nog.. Ga er inderdaad nog achteraan maar weet niet zo goed waar ik dat moet doen. Ben nl niet lid van de vakbond. En collega's weten nog van niets..

13. Konijn

Konijn Niet meer actief

Hé!

Ik werk in het vo. Bij mijn eerste zwangerschap heb ik mijn baan opgezegd, omdat ik het eerste jaar thuis wilde zijn.

Ik heb aangegeven dat ik ontslag nam met ingang van het einde van mijn bevallingsverlof (brief verstuurd na mijn bevalling). Mijn werkgever was er natuurlijk wel eerder van op de hoogte.

Nu had ik als voordeel dat ik in het vo werkte en in juni bevallen ben. Wij krijgen de vakantiedagen die binnen je verlof vallen in zijn geheel bovenop het verlof. In mijn geval was dat de hele zomervakantie, dus ik heb zeven weken extra verlof gehad voordat mijn ontslag in ging. In het bo is dat anders geregeld (oneerlijk verdeeld!).

Als jij ontslag neemt na je bevalling zit je natuurlijk met die 10 weken die minder zijn dan drie maanden, maar in principe is dat geen probleem als je hierover overeenstemming hebt met je werkgever.

Waarschijnlijk zal die daar niet ingewikkeld over doen. Jouw verlof krijgt hij sowieso vergoed, dus dat is voor de school niet nadelig.

Nu ik wil overigens weer een jaar thuis blijven (ik werk inmiddels op een nieuwe school). Ik heb vrijdag een gesprek over of dat misschien mogelijk is met ouderschapsverlof (het onbetaalde verlof van mijn eerste kindje heb ik niet opgenomen) of een andere onbetaalde verlofregeling. Anders neem ik weer ontslag (ik kom nu toevallig weer net voor de zomervakantie uit).

Succes met regelen!

Esther

Deel Deze Pagina