vraag over werk tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Sila24, 11 dec 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Hey meiden,

ik wist niet waar ik dit onderwerp moest plaatsen dus doe ik het hier.

Ik werk in een winkel en vanaf vorige week word ik echt dagelijks gevraagd of ik extra wil werken, zelfs soms op de dag zelf of ik de hele dag kan. Ik heb steeds nee gezegd dat ik een afspraak heb etc. Maar nu ben ik bang, dat ze me weer steeds gaan vragen vanwege kerstdrukte etc. En dan kan ik ook niet want ik voel me op dit moment niet zo lekker vanwege me zwangerschap en ik werk al 29/32 uur vind dat meer dan zat. Ben al blij dat ik me eigen uren kan draaien. Maar ik rookte en ben gestopt en dan zien ze me vast niet in de rokerskantine en dan vermoeden ze dat ik zwanger ben , want er zijn meerdere zwangeren die gestopt zijn op het werk met roken.
    Wil ook niet liegen als ze zeggen van hey ben je zwanger ofzo dat je gestopt bent met roken. Maar het is nog heel vroeg om te zeggen dat ik zwanger ben omdat er nog vanalles mis kan gaan. Maar ja dan zit ik er wel mee dat ze me steeds gaan vragen. Ik wil zeggen dat ik zwanger ben en op dit moment niet zo lekker voel en niet extra kan werken de komende periode, maar is dat wel verstandig?

2. Luna86

Luna86 VIP lid

11 jan 2009
    14.824
    9.335
    113
    Gelderland
    Ik denk dat dit bij zwangerschap en werk thuis hoort.

Tja je werkt in een winkel en iedereen moet extra werken met deze dagen. Als jij het niet doet dan zal een van je andere collega's het op moeten vangen en wellicht een collega die ook zwanger is.

Je kan aangeven bij je baas dat je misschien een ochtend of een koopavond extra wil werken maar liever niet doet omdat je je de laatste tijd niet lekker voelt. Of vertellen dat je zwanger bent en dan zal hij zeker begrip hebben voor de situatie.
    Suc6 meid.

3. Annemarie76

Annemarie76 Fanatiek lid

25 nov 2008
    2.765
    0
    0
    wijkziekenverzorgende
    West-Stellingwerf
    Tja.. lastig..

Ik denk dat je t beste bij je leiding-gevende aan kunt geven dat je zwanger bent, je daardoor niet goed/ fit genoeg voelt om extra te werken..
    Dan kun je samen kijken naar wat wel haalbaar is..
    Om steeds "smoesjes" te bedenken om niet te werken, zal op gegeven ogenblik ook ophouden..

Ik heb op mijn werk ook al vroeg aangegeven dat ik in verwachting was.. Mijn leidinggevende zei, als je t deelt met t team, weet iedereen wat er speelt, mocht je door de zw. schap niet meer kunnen werken en als t mis gaat heb je ook veel mensen met wie je je verdriet kunt delen en die je kunnen steunen..
    Ik heb t toen bij een week of 8 verteld.

4. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ja precies steeds smoesjes bedenken is ook niet leuk.En ik was van plan om het na 8 weken na de echo dus te vertellen

5. tulip

tulip Niet meer actief

Over het stoppen met roken zou ik het gewoon een goed voornemen voor 2011 noemen. Het is natuurlijk ook echt zo en dan krijg je geen vragen meer. (het zou lastiger zijn als we midden in het jaar zaten).

Als je het echt niet trekt, dan zou ik bij de baas eerlijk aangeven hoe of wat.

6. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Hai!
    Lastig in deze drukke periode! Je eerste echo is dan pas na de feestdagen, toch?

Ik zou denk ik m'n leidinggevende in vertrouwen nemen. Dat heb ik op werk ook gedaan, omdat ik in het begin vaak te laat kwam 's morgens en aan het eind van de werkdag soms half zat te slapen achter m'n computer. Ik hield er voor m'n zwangerschap een druk kroegleven op na en ik wilde niet dat hij zou denken dat ik gewoon steeds veel te laat naar bed ging en dat m'n werk daar onder leed.
    Hij heeft keurig z'n mond gehouden en we hebben samen besproken hoe en wat. Ik was toen wel al 8 weken zwanger, maar pas na de eerste echo (bij mij was die met 11 weken) heb ik het aan de directeur en m'n kamergenoten en nog wat collega's verteld.

Misschien kun je af en toe wat rustige klusjes 'achter de schermen' doen? Ik weet niet wat je functie is, maar in de winkel waar ik vroeger werkte moesten klanten bijvoorbeeld gebeld worden dat hun bestelde boeken er waren, of er moesten bestelde grote hoeveelheden cadeautjes ingepakt worden en dat deed iemand in het kantoortje, zodat hij/zij verder niemand in de weg stond. Tijdens dat soort klusjes kun je misschien af en toe een rustmomentje nemen of in elk geval even zitten...

Succes ermee. Werken in een winkel is erg hectisch nu!!

7. BLiS

BLiS VIP lid

29 jan 2009
    27.768
    1
    38
    Vrouw
    Verplaatst naar zwangerschap en werk

8. Sila24

Sila24 Niet meer actief

@ Tulip dat kan ik ook zeggen ja:D goed idee :D thx
    @ Sanny jij begrijpt me helemaal:D ik zit achter de kassa maar man man wat is het druk geen 1 seconde rust en soms moet ik van kwart voor 8 tot 6 uur en vooral in deze drukte trek ik het niet. Ik ga het even aanzien als ik weer gevraagd wordt door mijn leiding gevende dan zeg ik het tegen haar maar dat het nu even tussen ons moet blijven dat ik het nu nog niet bekend wil maken aan iedereen.

9. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.722
    1
    0
    Goed dat je stopt met roken zeg!

Werkte zelf altijd als office manager, maar het bedrijf ging failliet en sindsdien werk ik ook in een winkel. Sinds ik zwanger ben zit ik ook achter de kassa en dan lijkt het misschien alsof je stil kan zitten, maar dat is echt niet zo. Het is bij ons nu ook heel erg druk, achter elkaar door komen de klanten. Want op zich goed is natuurlijk. Maar kan me voorstellen dat je niet nog meer wilt werken. Zelf blijf ik af en toe nog wel eens iets langer, nog een paar weekjes en dan wordt het weer rustiger. Ik heb op mn werk pas verteld dat ik zwanger was toen ik al 18 weken zwanger was. Maar had eigenlijk ook nergens last van. Af en toe een beetje misselijk. Maar je moet gewoon doen wat jij denkt dat goed voor jou is en voor je baby. Niet te veel nadenken over wat andere mensen denken of vinden.

10. Kweenie

Kweenie Fanatiek lid

12 aug 2006
    3.199
    1
    38
    Ik zou denk ik proberen om wel wat extra uren te pakken (wordt uitbetaald toch?) maar ook gelijk aangeven niet meer dan x uur extra te willen werken. Tenslotte kies je er niet voor niets voor om parttime te werken toch?

x K

11. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.722
    1
    0
    Bij ons worden overuren niet uitbetaald...

12. Sila24

Sila24 Niet meer actief

Ja nou als ik extra zou worden betaald ja dan zou ik het misschien wel overwegen. Maar wij worden ook niet betaald , we krijgen alleen maar extra uren , en das ook niks want als het erg rustig is kunnen ze je zo naar huis sturen.

13. Roosenzo

Roosenzo Fanatiek lid

21 jun 2010
    2.722
    1
    0
    Werk je soms bij de Hema?

14. Sila24

Sila24 Niet meer actief

nee bij een van de grotere supermarkt ketens

Deel Deze Pagina