werkgever wil mij geen aangepast werk geven..

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door angietjuh, 14 okt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. angietjuh

angietjuh Actief lid

14 okt 2010
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hallo,

Heeft iemand misschien een tip voor mij wat ik kan doen ?
    Ik heb al een aantal jaren problemen met mijn rug door een vergroeing.
    Alleen is dit nu doordat ik zwanger ben nog eens 10x zo zwaar geworden.
    Ik heb hiervoor ook therapie maar mag niet behandeld worden waar de pijn juist zit nu ik zwanger ben.
    Ik heb mijn werkgever al meerdere malen gevraagd om aangepast werk te krijgen.( werk in een winkel waar ik zeer zware dingen moet tillen en veel sta en veel gebukt werk doe.)
    Alleen hij geeft hier geen gehoor aan. Hij zegt je kunt niet op kantoor gaan zitten want daar zitten al genoeg mensen. en je halve dagen laten werken kan ook niet want dan heb ik niet genoeg mensen op de werkvloer.
    Ik heb mijn veloskundige gevraagd of zei misschien een brief kan schrijven waarin ze uitlegd dat ik echt dringend aangepast werk moet krijgen maar zei zegt: dit moet je je toch echt zelf oplossen.
    Ik werk 38 uur en het wordt me echt te veel het weekend is voor bijkomen van de week en ik ben echt bang dat het straks niet goed gaat met mijn kindje omdat ik zoveel stres heb door dit hele geval.
    Als ik mij ziek meld heb ik ook niet veel rust want dan belt mijn werkgever wel iedere dag op wanneer ik weer kom werken.
    Heeft iemand misschien een tip wie wel evt. kan aantonen dat het veel te zwaar is wat ik doe?
    Ik ben nu 11 weken zwanger maar ik ben nu al uitgeput wat moet dat straks worden als ons kleintje er straks is?

2. henriette

henriette Actief lid

12 okt 2010
    244
    1
    18
    NULL
    NULL
    Je moet eens in je cao kijken wat daar instaat. In princepe mag je maar 5 kilo tillen tijdens je zwangerschap. Volgens mij moeten ze je verplicht aangepast werk aanbieden anders zou ik me gewoon ziek melden. Anders moet je het via je huisarts eens proberen of via de bedrijfsarts.

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.548
    524
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Is je werkgever aangesloten bij een Arbodienst? Zo ja, zoek zelf contact met de arbo-arts en leg je probleem voor. Hij/zij zal dan aan de werkgever adviseren wat te doen. Daarbij het is zwangerschapsgerelateerd, dus je baas krijgt je ziekteperiode dan toch wel van UWV vergoed. Dus als hij echt lastig blijft doen, dan is de kortste klap toch echt ziekmelden.

En assertief zijn: wanneer hij iedere dag opbelt aangeven dat jij ziek bent en dat je contact opneemt wanneer jij je goed genoeg voelt om weer te gaan proberen te werken.

4. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zou ook je werkgever vragen om contact te leggen met de arboarts, dan krijg je een afspraak daar, en kan je het met de arbo arts bespreken. Bij mij was het advies; als er geen aangepast werk is, dan moet je maar gewoon in de ziektewet ( en daar heeft je baas het maar mee te doen! )

5. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Ik betwijfel het of je werkgever een afspraak voor je zal maken met de bedrijfsarts. Vraag hem om de contactgegevens van de bedrijfsarts en maak zelf de afspraak.

Kijk hier eens: Arbo-advies.nl - Zwangerschap

"
    Een werkgever is verplicht om de gezondheid van u en uw kind tijdens de zwangerschap en periode van borstvoeding te beschermen. Dat betekent dat hij in die tijd het werk zo moet organiseren dat u veilig en gezond kunt werken en dat het werk geen negatieve invloed heeft op de zwangerschap of borstvoeding. Uitgangspunt is dat u tijdens de zwangerschap en periode van borstvoeding zoveel mogelijk uw eigen werk kunt blijven doen, in uw eigen functie en op uw eigen werkplek.

Kunt u uw werk toch niet veilig en gezond uitvoeren, dan moet uw werkgever u tijdelijk ander werk aanbieden. U kunt worden vrijgesteld van werken, als blijkt dat dit ook dan niet mogelijk is. De (bedrijfs)arts dient te bevestigen dat uw werk inderdaad risico's houdt. Kunt u niet werken vanwege uw zwangerschap, dan heeft u recht op een Ziektewetuitkering ter hoogte van uw Ziektewetdagloon.
    "

6. mimi83

mimi83 Niet meer actief

op je strepen gaan staan, het is werkgever maar! hij heeft het recht niet om te eisen dat jij je gezondheid en die van de baby in gevaar brengt..
    En dat verwacht hij wel van je..

7. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    ik zou me gewoon ziek melden en eventueel met een arbo-arts aangepast werk bespreken.
    En ach als je werkgever je elke dag belt moet hij weten.
    Als hij vraagt wanneer je terug komt zeg je "wanneer er aangepast werk is" of "dat bespreek ik wel met een arbo-arts".
    Je moet aan jezelf denken en niet bang zijn...

8. luckybird

luckybird Fanatiek lid

2 sep 2009
    1.274
    0
    0
    NULL
    NULL
    #8 luckybird, 14 okt 2010
    Laatst bewerkt: 14 okt 2010
    als het rugprobleem structureel is zou ik hierover een eerlijk gesprek aangaan met je werkgever en samen een oplossing zoeken. Natuurlijk zijn je klachten nu zwangerschapsgerelateerd, maar ik zou ook het onderliggende probleem bespreken en oplossen samen. Praten en samen oplossingen zoeken waar je je allebei goed bij voelt werkt echt het beste, veel beter dan met briefjes en arbo-artsen zwaaien... succes!

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

tuurlijk is in overleg beter, maar zo te lezen werkt de werkgever van TS niet echt mee en dan zal ikn overleg meestal niet zo makkelijk gaan.;)

10. angietjuh

angietjuh Actief lid

14 okt 2010
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor alle reacties momenteel kan ik alleen niet met hem gaan praten want hij heeft vakantie dus ik denk dat ik toch maar met de vestigingsmanager ga praten hierover.
    de enigste optie wat mijn 1e baas me gaf dan ga je maar bestellijsten invullen. Alleen dit is werk voor 1 a 2 uurtjes en dan ben ik daarmee klaar. Verder vroeg ik van de week of ik misschien een half dagje mocht werken maar dit was geen optie want het was te "druk". Ik kom op het werk aan en daar worden mensen naar huis gestuurd omdat op hun afdeling niks te doen is. Dan wordt tegen mij gezegd ja vanmorgen was het nog druk...
    Ik sta dan die dag ingeroosterd tot savonds en als je alleen op je afdeling staat kun je dan niet eerder naar huis.
    Toch die week afgemaakt en morgen naar de huisarts en de manuele therapeut voor mijn rug. Hopelijk kunnen zei iets voor mj betekenen.
    En anders hoe rot ik het voor mijn collegas ook vind word het maar ziek melden,want mijn eigen gezondheid en die van de baby gaat voor.

11. makey

makey Fanatiek lid

16 feb 2006
    1.999
    0
    0
    Een wergever is jouw verplicht om aangepast werk te geven als het ten koste gaat van jezelf/kindje en anders gewoon ziek melden dan zal hij je naar de arboarts sturen als het goed is en die kan je vertellen hoe of wat en als je baas dus geen aangepast werk kan bieden zul je je waarschijnlijk voor 100% ziek moeten melden en dna misschien therapeutisch (boventallig) helpen in d winkel met wat je wel kan

12. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

per direct ziekmelden!!!

en daarna contact zoeken je bedrijfsarts. blijf goede wil tonen, zorg dat je niets te verwijten valt. maar voor nu heb je het geprobeerd en je baas wilt niet luisteren. denk aan je gezondheid en meld je ziek.

13. angietjuh

angietjuh Actief lid

14 okt 2010
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb sinds gisteren een gesprek gehad met de baas.
    Ben gisteren ook naar de huisarts geweest met de klachten dat ik geen aangepast werk kreeg. zij heeft een brief opgesteld met een vraag voor aangepast werk of halve dagen die is voor de arboarts.
    Mijn bloeddruk schijnt veel te hoog te zijn en zij dus ook dat ik momenteel rustig aan moet doen en halve dagen moet werken.
    Nu heeft mijn baas mij vandaag een halve dag gegeven en morgen moet ik een halve dag kantoorwerk doen en een halve dag gewoon werk.
    Ik ben echt al blij dat ik nu iets aangepast krijg, maar omdat de huisarts zei doe momenteel rustig aan en werk halve dagen, weet ik niet meer wat ik nu moet doen.
    Mijn baas zegt je moet echt wachten tot de afspraak van de arboarts en verder gewoon komen.
    Kan dit zomaar?
    Ik heb zelf al de arboarts gebeld maar hun zeggen dat alleen het bedrijf een afspraak kan maken met hun en niet ik als personeel.
    Dus tot die tijd moet ik gewoon 38 uur gaan werken de helft aangepast en de helft gewoon werk .

14. mimi83

mimi83 Niet meer actief

#14 mimi83, 19 okt 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2010
    NEEE! halve dagen werken is halve dagen werken. PUNT.

Niets wachten op arbo arts.. je huisarts heeft dat al gezegd, dus dat gaat per direct in.. is jouw werkgever nou helemaal....

Oef.. ik zou hem zo goed de grond in lullen. maar goed ik mag geen kant op dus daar heb je niets aan.

JIJ moet om jezelf denken ALS je het het aankan halve dagen KANTOOR werk te doen, ga je dat doen dat is namelijk wat jij huisarts gezegd heeft. EN als dat NIET goed voelt voor jou , meldt je je 100 % zien en dan wacht je tot je een arbo arts gesproken heb.. tot die tijd blijf jij thuis..

Niet over je heen laten lopen.. werkgever bellen/heengaan en aangeven , ik mag halve dagen aangepast werk doen. Dus morgen kom ik s ochtend of s middag (wat JIJ makkelijker vind, niet wat hem beter uitkomt) een halve dag werken op kantoor en dan ga ik weer naar huis.

OF je gewoon ziekmelden 100 % .. denk dat dit voor jouw gaat overblijven .. want jouw werkgever denkt alleen aan zijn eigen kont..

15. Bluesky

Bluesky VIP lid

1 okt 2007
    5.941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Volgens mij kan dat niet zomaar, maar ik denk dat er in dit geval echt maar 1 oplossing is... Ziekmelden! En niet meer gaan werken tot je een gesprek hebt gehad met de arboarts. Moet je eens kijken hoe snel ze dat dan kunnen regelen.

Dat je geen afspraak kunt maken, vind ik raar trouwens, ik kon 4 jaar geleden gewoon zelf een afspraak maken. Ik kon binnen een week terecht.

16. mimi83

mimi83 Niet meer actief

Of te wel als jouw werkgever niet zou bellen , wat ie echt niet uit zichzelf gaat doen.. mag jij mooi blijven opdraven en jezelf en de kleine in gevaar brengen.. rare regeling..

17. soley

soley Actief lid

11 jul 2010
    332
    0
    0
    Noord Brabant
    Ik kon ook zelf bellen met de arbo arts, duurde wel even voordat er een afspraak gepland kon worden ivm vakantieperiode, maar toch. Tot die tijd heb ik halve dagen gewerkt, en als het kon thuis nog wat gewerkt.
    Ik heb mijn werkgever voor de keus gesteld: ik kom halve dagen of ik kom niet, kies maar. Maar je moet echt niet gaan wachten tot hij een keer een afspraak heeft geregeld bij de Arbo voor jou, dat gaat ie natuurlijk niet (snel) doen! En anders meld je maar ziek, dan heb je zo de arbo aan de lijn over je ziekmelding, wedden dat je dan wel rechtstreeks een afspraak kunt maken?

18. angietjuh

angietjuh Actief lid

14 okt 2010
    132
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ja dat vond ik dus ook raar dat ik geen afspraak kon maken maar dit heeft de werkgever zo met hun geregeld.
    Hij zegt als je voor de helft kantoorwerk kunt doen heb je niet zo veel last van je rug en mag je gewoon zitten.
    Dit vond ik al fijn dat er tenminste iets geregeld werd.
    Maare door deze zeik maak ik me druk en dat zei me huisarts ook je maakt je te gek voor je werk( omdat ik ook niet wil overkomen als een of andere die zich voor het minste of geringste ziek meld) en vandaar die hoge bloeddruk.
    Ik ben een half jaar geleden ook al een tijdje ziek geweest voor mijn rug ( was toen nog niet zwanger) maar daarom denk ik dan soms ik wil niet dat ze me een aansteller vinden omdat ik nu zwanger ben.
    Op zich denk ik wel dat dat aangepast werk zou kunnen voor mijn rug maar ik ben meer bang voor die bloeddruk omdat ik echt zon persoon ben die zich snel druk maakt en veel stress heeft.
    En ja dat doe ik dus nu weer me gek maken van wat moet ik doen?
    Maar ik ga idd gewoon eens kijken hoe het morgen gaat ik heb donderdag de 1e echo en als de verloskundige ook zegt thuis blijven dan is dat het 1e wat ik vrijdag doe.

19. mimi83

mimi83 Niet meer actief

nee je gaat niet morgen kijken.. wat de vk zegt .. jij gaat maximaal halve dagen werken en geen zwaar werk.

HET IS MAAR WERK!!!!! je bloeddruk is te hoog, je hebt stress. DAT IS SLECHT VOOR DE BABY. en die gaat voor. punt..

Lieverd, je moet nu echt voor jou en de baby kiezen. werk, uitgaan, sociale leven is allemaal niet belangrijk.,..

jij denkt dat ze je en aansteller vinden , ik denk dat ze vinden dat ze je mooi voor hun karretje kunnen spannen. je hebt al meerdere keren een aanpassing gevraagd, die niet kwam, je werkgever neemt een loopje met de WETTELIJKE regels en jij voelt je te gauw schuldig.. Ze vinden je geen aanstelster, nee ze vinden het makkelijk..

Misschien klinkt het hard maar zo is het wel ..
    Nu gaan leren kiezen voor jezelf , niemand anders zal het voor je doen..

20. Jessie

Jessie Lid

12 okt 2010
    80
    0
    0
    NULL
    NULL
    Er zijn hier al flink wat tips gegeven over wat je kan doen. Ook heb je recht op extra pauzes en aangepaste werktijden, alleen begrijp ik uit je verhaal dat je werkgever niet de gemakkelijkste is. Je kan ook zelf zoeken naar mogelijkheden binnen je werk wat je wel aankan en dit al bij voorhande aangeven. Anders zit er niets anders op dan je ziek te melden helemaal als je het niet meer aan kan, uiteindelijk krijg je dan je keuring en zal vandaar uit verder worden gekeken. Belangrijk is dat jouw gezondheid en die van je kindje voorgaan!

Deel Deze Pagina