Opzeggen jaarcontract einde periode

Discussie in 'De lounge' gestart door Liedx, 27 aug 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Goedemorgen!
    Over precies 2 weken is mijn jaarcontract afgelopen. Mijn bazen hebben mondeling toegezegd mijn contract te zullen verlengen.
    Op het Internet zie ik overal dat dit schriftelijk moet gebeuren maar dit is door hun vakanties erbij ingeschoten.

Op mijn werk word ik nogal rot behandeld en ik ben intussen ziek van alle stress die me dit geeft (pds). Ik zie het door alles niet meer zitten om met mijn baan verder te gaan. Ik moet nu eerst aan mijn gezin en gezondheid denken.
    Nu wil ik dus binnenkort opzeggen maar vraag me af hoe het werkt met een aflopend contact.
    Als ik vandaag opzeg, loopt mijn contract dan 2 weken door en kunnen ze me daarna vertellen om niet meer te komen? Of blijft de maand opzegtermijn van kracht mede omdat er nog geen nieuw contract is geregeld?
    Ik heb een maand opzegtermijn bij de BSO en het KDV dus binnen 2 weken weg moeten zou niet goed uitkomen.

Is er iemand die hier verstand van heeft en me kan adviseren wat het verstandigst is?

2. Diro

Diro Niet meer actief

Als je een jaarcontract hebt en er is nog niets nieuws ondertekend, dan ben je in principe over 2 weken klaar.
    Teken je een nieuwe contract en zeg je daarna op, dan heb je weer een opzegtermijn van (vaak) 1 maand. Maar dat zou ik persoonlijk niet zo netjes vinden. Je tekent een contract normaal met de intentie er ook die periode te blijven werken.

Chelsey88 en Liedx vinden dit leuk.
  3. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    Bij een jaarcontract hoef je niet op te zeggen.
    Het is dan gewoon klaar.
    Sta je wel op het rooster na die 2 weken.
    Hebben jullie een HR contact persoon die over de contrachten gaat?

Maar heb je wel eens met je leidinggevende over de vervelende sfeer gepraat?

Als je na die twee weken werkt heb je sowieso recht op een nieuw contract en heb je minstens 1 maand opzegtermijn.

Voor de kinderopvang krijg je nog even kot , daar zou ik me geen zorgen over maken.
    Wil je meteen sillisollici dan zou ik kijken of je het nog even vol kan houden. Dat maakt financieel toch veel.

Liedx vindt dit leuk.
  4. Eppo82

Eppo82 VIP lid

25 jun 2007
    15.230
    6.091
    113
    Waarom is het een probleem dat het kdv nog 2 weken langer doorloopt? Je kunt de maand september gewoon je uren krijgen qua toeslag. Het enige is dan je eigen bijdrage voor een halve maand extra. Is dat echt een onoverkomelijk probleem?

Liedx vindt dit leuk.
  5. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Bedankt voor alle reacties! Ik ben vandaag aan het werk dus reageren lukt nu even niet. Ik reageer vanavond.

6. Afkes 10tal

Afkes 10tal Fanatiek lid

4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    dit staat er bij de fnv

"
    Opzegtermijn tijdelijk contract
    Een tijdelijk contract eindigt automatisch, oftewel 'van rechtswege'. Je kunt het niet tussentijds opzeggen, tenzij je daarover afspraken hebt gemaakt in het contract.

Aanzegtermijn tijdelijk contract
    Je werkgever moet jou minstens een maand voordat je tijdelijke contract afloopt laten weten of hij je contract wil verlengen. Dit heet de 'aanzegtermijn'. Doet hij dat niet, dan moet hij een boete betalen. Deze regel geldt niet voor contracten korter dan 6 maanden."

Liedx vindt dit leuk.
  7. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.361
    113
    Vrouw
    Je hebt idd recht op een vergoeding omdat je niet op tijd hoorde of je mocht blijven of niet. Volgens mij is dit onafhankelijk van of je blijft of gaat. Gewoon geen nieuw contract tekenen en na je contracttermijn niet meer gaan werken.. Je hebt dan volgens mij geen recht op
    een evt WW uitkering, kinderopvangtoeslag loopt nog max 3 maanden door..

Liedx vindt dit leuk.
  8. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Dat verklaard veel, dank je. Klopt dat zou niet netjes zijn. En ik wil het wel netjes afronden.

9. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    We hebben helaas niemand van HR die over contracten gaat. We werken met 4 mensen in totaal in het bedrijf waarvan de 2 directeuren.

Ik heb zeker aangegeven dat het zo niet langer gaat en ben gesprekken aangegaan met mijn baas en met de andere collega. Ik kan niks goed doen en niet genoeg doen. Na allemaal overwerken krijg ik nog steeds commentaar dat ik niet alles af heb. Een hele vervelende situatie die niet beter gaat worden.

De KOT blijft dan zeker nog een maand doorgaan maar we zijn zo'n €300 p/m kwijt na aftrek van de KOT. Veel geld dus als mijn inkomen (tijdelijk) wegvalt.

Bedankt voor het meedenken!

10. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Het probleem is dat we veel geld kwijt zijn aan het kdv en de bso. Als ik nu mijn baan opzeg wordt het toch een stuk krapper financieel.
    Het is zeker geen onoverkomelijk probleem. Het enige probleem is dat ze dan hun plekje op het kdv en de bso kwijt raken terwijl ze het er zo naar hun zin hebben.
    Bedankt voor het meedenken!

11. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Dank je! Erg duidelijk dit.

12. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Bedankt voor de informatie! Zomaar weggaan zou ik niet snel doen want dan laat ik hun met een probleem achter en dat wil ik niet. Het liefst wacht ik tot ze iemand anders gevonden hebben en die redelijk ingewerkt is. Dan kan ik pas met een fijn gevoel weggaan.

13. Diro

Diro Niet meer actief

Wat ik nog wel vreemd vind, is dat je aangeeft dat er problemen zijn en aan de hand van je verdere verhaal lijken ze niet heel tevreden met je. Maar ze hebben wel toegezegd je nog een contract te geven?
    Zijn ze dan wel zo ontevreden? Of voel jij dat zo? Is overigens niet aanvallend bedoeld hoor!

Liedx vindt dit leuk.
  14. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Kan je niet vragen of ze je contract niet willen verlengen?

Of anders: zoek een andere baan, en je blijft nog eventjes totdat je wat anders hebt gevonden.

Liedx vindt dit leuk.
  15. Floeperd

Floeperd Fanatiek lid

16 okt 2013
    3.060
    2.403
    113
    Vrouw
    Vervelende is ook dat als je zelf besluit te weigeren, terwijl ze je contract wel verlengen, je volgens mij geen recht op een eventuele ww hebt...
    Ik zou tekenen en er het beste van maken, ga nog eens goed in gesprek met je bazen en collega’s.
    Werkt het nou echt niet kan je altijd nog op zoek gaan toch?

Liedx vindt dit leuk.
  16. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Mijn bazen zijn tevreden en blij met al het (extra) werk dat ik voor hun doe. Ze weten dat mijn collega zo vervelend doet en vindt dat ik niks goed doe maar weten niet wat ze daarmee moeten doen.
    Mijn collega geeft dus steeds kritiek dat ik veel werk voor haar laat liggen en alles anders moet doen. Dit terwijl ik ontzettend hard werk en bijna elke werkdag overwerk om zoveel mogelijk weg te werken.
    Alles geeft me zoveel stress. Meer dan mezelf helemaal geven kan ik niet en steeds alle kritiek trek ik niet meer.

17. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Als ik nu stop terwijl ze nog niemand anders hebben, hebben ze een groot probleem. Daarom wil ik dan ook aanbieden om te blijven tot mijn opvolger goed ingewerkt is. Ik wil niet dat ze door mij een probleem krijgen, vooral niet nu ze een enorme groei doormaken.
    Een andere baan is een optie alleen is mijn gezondheid even niet in orde. Hele dagen enorme buikkrampen en nu ook koorts erbij. De dokter is bezig met onderzoeken maar ik kan bijna niet normaal functioneren. Dit is al maanden aan de gang.
    Het werk lijdt daar overigens niet onder.

18. Liedx

Liedx Fanatiek lid

11 mrt 2013
    1.890
    404
    83
    Nederland
    Dat ik geen recht heb op ww is prima. Dan is er ook geen sollicitatieplicht en kan ik eerst aan mijn gezondheid werken. Financieel zal het wat krapper worden maar wel te doen.
    Gesprekken heb ik al heel veel gehad en het verandert steeds maar tijdelijk.

Floeperd vindt dit leuk.
  19. Eenkadootje

Eenkadootje Fanatiek lid

5 mrt 2013
    4.611
    2.405
    113
    Als je niet naar je zin hebt op je werk, veel stress ervaart kan dat flinke buikkrampen opleveren.
    Dan kan je last hebben van een spastische darm. Daar heb ik ook last van.

Het siert je dat je het goed wilt achterlaten voor je werkgever (zo type ben ik ook)
    Maar eigenlijk moet je meer aan jezelf denken.
    Je hebt al het besluit genomen om daar te stoppen. Ze zijn niet zo aardig tegen je geweest, moet je dan wel rekening met hun houden.
    Is er een mogelijkheid om je werkzaamheden te beschrijven in een document? Weten de andere collega’s hoe het werkt?

In jouw geval zal ik sowieso maar snel de werkgever informeren dat je weg wilt. Hoe ze reageren en jij je voelt zal je moeten overwegen of je langer blijft of niet.

Zonnestralen, Liedx en chrystel73 vinden dit leuk.
  20. Dubbelgeluk

Dubbelgeluk VIP lid

18 mei 2013
    13.073
    12.030
    113
    Je bent veel te aardig, je zou je gewoon nu ziek moeten melden, aan je gezondheid moeten werken en als je je beter voelt weer aan het werk moeten gaan. (Meest ideaal zou zijn dat ze in tussentijd iemand anders aannemen en dat jullie team wordt uitgebreid).

Weten je bazen dat je je zo ziek voelt van de stress? Ik zou het allemaal eerlijk op tafel gooien als het toch niet van financieel belang is of je de baan houdt. Die collega mag best eens realiseren wat hij/ zij aanricht.

Liedx vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina