1e dag nadat mijn verlof in ging, heeft het bedrijf waar ik werk faillisement aangevraagd. Gelukkig was mijn zwangerschapsverlof al aangevraagd en krijg ik nu dus rechtstreeks mijn zwangerschapsuitkering gestort. Nu is er een wettelijke opzegtermijn bij faillisement van 6 weken. Gaat deze opzegtermijn voor mij in na mijn verlof? En hoef ik me dan ook pas aan te melden voor WW?
Beste Eelz, Wat een vervelende situatie dat je werkgever failliet is gegaan tijdens je zwangerschapsverlof. Je wettelijke opzegtermijn gaat gelijk in vanaf het moment dat de werkgever failliet is verklaard. Het maakt daarbij niet uit dat je met verlof bent. Eventueel recht op WW-uitkering heb je nadat je verlof is beëindigd. De aanvraag kun je minimaal een maand voor einde verlof indienen. Maar uiterlijk binnen een week nadat je zwangerschapsuitkering is afgelopen. Actuele informatie over werkloos zijn na je verlof vind je hier. Ik wens je een fijn verlof toe. Met vriendelijke groet, Mariël UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare
Bedankt voor het antwoord. Heb ik nu ook nog recht op de 6 weken salaris, die bij de opzegtermijn horen? Heb inmiddels 2-tal werkbriefjes ontvangen die ik moet invullen voor deze 6 weken.
Beste Eelz, Je zwangerschapsuitkering duurt minimaal 16 weken en wordt 100% doorbetaald (ook tijdens de opzegtermijn). Je ontvangt dus geen extra betaling over het loon dat je eventueel tegoed zou hebben gehad tijdens de opzegtermijn. Dit had je alleen ontvangen als je niet met verlof was gegaan. Je vraagt nu eigenlijk of je dubbel betaald wordt. Dit is (helaas) niet het geval. Je kunt immers niet meer dan 100% van je dagloon ontvangen. Ik verzoek je echter wel deze werkbriefjes in te vullen en terug te sturen op de retourdatum. Ik wens je net als mijn collega een fijn verlof toe. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare