baan vinden als zwangerschapsverlof nog niet ten einde is

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door 2ekindjewelkom, 25 nov 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 2ekindjewelkom

2ekindjewelkom Actief lid

18 jul 2013
    285
    0
    0
    Beste,

Voordat ik zwanger werd, had ik een WW-uitkering die is omgezet na een ziektewetuitkering. Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik echter last van ernstige bekkeninstabiliteit en kreeg ik om die reden een ziektewetuitkering i.v.m. zwangerschap, dus 100% van het dagloon.
    Op dit moment is ons kindje geboren en kwakkel ik nog steeds met bekkenklachten, maar omdat ik na mijn zwangerschapsverlof weer in de ww terecht ga komen, ben ik vacaturesites in de gaten aan het houden zodat ik zo snel mogelijk na mijn verlof weer aan het werk kan.
    Mijn zwangerschapsuitkering loopt tot begin januari, maar hoe zit het met het recht op deze uitkering als ik een baan vind en de werkgever vraagt of ik voor het einde van mijn zwangerschapsverlof aan het werk kan? Kan ik mijn zwangerschapsuitkering dan uitstellen, of op een ander moment opnemen?
    En hoe zit het als mijn salaris lager is dan het dagloon dat ik via de zwangerschapsuitkering betaald krijg? Wordt dit dan aangevuld tot het dagloon?

In afwachting van jullie reactie,
    Met vriendelijke groet.

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste 2ekindjewelkom,

Je geeft aan dat je eventueel eerder aan het werk zou willen, als je zwangerschapsverlof nog loopt.
    Het is mogelijk om 42 dagen na de bevalling weer aan het werk te gaan. De zwangerschapsuitkering loopt dan gewoon door. Het loon dat je verdient wordt niet van de zwangerschapsuitkering afgetrokken.
    Je uitkering kan niet uitgesteld worden. Mocht je eerder aan het werk gaan, meld dit dan wel schriftelijk bij UWV.
    Het postadres is:
    UWV
    Afdeling Ziektewet
    Postbus 57015
    1040 CT Amsterdam.

Waar ik je nog op wil wijzen is het volgende: je geeft aan dat je nog steeds niet volledig hersteld bent. Mocht dit na afloop van het zwangerschapsverlof nog zo zijn, dan kom je niet in aanmerking voor een WW-uitkering maar kan je een Ziektewet-uitkering aanvragen. Je kan dit telefonisch doen op de eerste dag na je zwangerschapsverlof.
    Op het moment dat je hersteld bent kan je weer een WW-uitkering aanvragen.

Actuele informatie over ziekte na zwangerschap vind je hier.

Veel sterkte met je gezondheid!

Met vriendelijke groet,

Yvonne
    UWV Webcare Team
    www.uwv.nl/webcare

Deel Deze Pagina