Dit hangt er vanaf of je een maand opzegtermijn hebt of een kalendermaand. Bij een kalendermaand geldt dan als je 14 maart opzegt, ben je ‘pas’ op 1 mei uit dienst. Het is dus belangrijk om dit te checken.
nee want er staat dat de eerste dag van de maand de dag van de opzegging is. Dus als ik hem nu opzeg gaat het pas 1 april in. En vanuit daar dus die opzegtermijn. In mijn arbeidsovereenkomst staat dat het wettelijke opzegtermijn geldt en in de cao staat 2 maand.
Heb je een tijdelijke of een vaste overeenkomst? Dat van de cao gaat namelijk over tijdelijke contracten, dus bijv voor een jaarcontract. Als jij een vast contract hebt en de cao zegt daar verder niets over, dan geldt de wettelijke opzegtermijn van 1 maand.
Ik snap dat je zoiets liever niet wilt vragen bij je huidige werkgever. Maar als je in gesprek bent met een nieuwe werkgever kun je dit ook altijd aangeven. Of zeggen: ik heb 2 maanden opzegtermijn, maar ik ga kijken of het lukt hier 1 maand van te maken. Zelf ooit zoiets bij de hand gehad en nieuwe werkgever had alle begrip, correctheid richting je huidige werkgever wordt vaak wel gewaardeerd.
Wat @Mamavan2SE ook zegt, werkgever en werknemer kunnen niet een even lange opzegtermijn hebben als het opzegtermijn van de werknemer 2 maanden is. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/ontslag-nemen-opzegtermijn-werknemer "Is uw opzegtermijn langer dan 1 maand? Dan moet die van uw werkgever 2 keer zo lang zijn."
Als het wettelijke opzegtermijn geldt wel. Anders moet er in je overeenkomst of cao een andere bepaling zijn opgenomen.