Opzetzwembad met zoutwatersysteem

Discussie in 'De lounge' gestart door samarinde01, 11 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Dit jaar willen we het toch gaan aanschaffen. Het bad is al besteld en nu zit ik te kijken wat we voor systeem willen.
    Ik had al gehoord van een zoutwatersysteem. Dat lijkt me ideaal. Kan dit icm een normale filterpomp?
    Of raden jullie iets anders aan?

Marktplaats zag ik iets, maar het zoutwatersysteem is 9 jaar oud. Dus twijfel ik of we niet nieuw moeten kopen. De circulatiepomp was wel maar 2 jaar oud.

Het is nieuw allemaal best prijzig. Maar met een eenvoudig, goedkoop systeem moet je ook steeds filters en chloor kopen.

Het bad is de standaard, prachtige knalblauwe van 200 x 300 van intex.

Wat zijn jullie keuzes en advies?

2. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Wij hadden dit jaar zoutwater.

Ik weet helaas niks van het systeem verder. ( mijn man wel dus als hij vanavond tijd heeft vraag ik hem te antwoorden)

Maar...ik vind zoutwater echt veel fijner. Het water blijft prachtig blauw en helemaal goed. Chloor is zoveel bewerkelijker.

Dus los van het suysteem erg tevreden over de kwaliteit van het water.

Jessi79 en samarinde01 vinden dit leuk.
  3. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.673
    113
    Wij hebben ook een zoutwatersysteem, met een zandfilter. Maar het kan ook met een gewone filterpomp.

Ons bevalt het prima, geen last van chloorlucht in de zwemkleding of droge huid en eczeem. Alleen de buizen en trappetje van het zwembad roesten veel sneller, maar ik vind het niet erg om dat na 3 jaar te vervangen.

4. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Is een zandfilterpomp nog weer makkelijker in gebruik dan een gewone pomp? En voordeliger of juist niet?

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.264
    6.789
    113
    Zandfilterpomp extra gevuld met glas. Dat filtert fijner en kun je heel goed schoonmaken ( aldus mijn man)

En er moet een aparaat tussen dat zout weer omzet in chloor

6. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.673
    113
    Hoezo een apparaat ertussen? Dat omzetten doet het zoutsysteem zelf juist.

7. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.815
    2.673
    113
    Ja ik vind het fijner, je hoeft niet steeds die filtercassettes te wisselen en het werkt prima. Alleen af en toe backwashen, maar dat doet mijn man haha. Wij gebruiken nu filterbollen. Die moet je wel af en toe uitspoelen, maar je kan ze ook gewoon in de wasmachine doen. Ik weet niet of het veel voordeliger is, de aanschafprijs is natuurlijk wel hoger.

samarinde01 vindt dit leuk.
  8. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.878
    6.405
    113
    Ik denk dat ze dat bedoelt. Je hebt dus een filterpomp en een zoutwatersysteem nodig.

samarinde01 vindt dit leuk.
  9. Maan14

Maan14 Fanatiek lid

6 feb 2022
    2.847
    3.007
    113
    Ik volg even.

10. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Wij hebben sinds vorig jaar een zoutwater systeem, wat een verademing! Ons systeem (van intex) heeft een automatische timer dus je hebt er letterlijk geen omkijken naar. Geen gedoe meer met chloortabletten en teststaafjes en na de vakantie van 4 weken gewoon nog helder water ipv een troebel of groen bad.
    Wel hebben wij het zoutwater systeem in combinatie met een zandfilter pomp. Ik dacht dat die standaard filterpompen die je bij je zwembad krijgt onvoldoende kracht hebben voor een zoutwater systeem. Voordeel van een zandfilter pomp is dat je er ook een stuk minder onderhoud aan hebt. Wij gaan nu het 3e seizoen in met dezelfde glasparels. Daarnaast heeft onze zandfilter pomp ook een automatische timer.

11. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Geen teststaafjes? Ik lees juist overal dat je wel zelf nog moet testen en apparaat zelf bij moet stellen omdat het apparaat dit niet zelf kan?

12. Damay77

Damay77 VIP lid

18 apr 2010
    13.734
    7.501
    113
    Vrouw
    Hoe lang moet zo'n systeem per dag aan staan?
    En moet dit altijd icm met het filter aan?

Ik heb een zandfilter maar die gaat max 3 uur per dag aan. Vind dat hij een best irritant geluid maakt en niet prettig voor de buren. Spul staat hier vrij dit bij het huis.

13. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Het apparaat geeft het aan als er te weinig zout in het zwembad zit en je dit dus moet aanvullen (is bij ons nog nooit gebeurd).
    Verder ruik je vanzelf wel of hij het wel of niet goed doet. De PH is hier in 8 jaar nog nooit afwijkend geweest dus die test ik niet meer. Mogelijk dat dit in andere delen van Nederland anders is?

Wat betreft je volgende post, het zoutwater systeem moet inderdaad altijd aan met de filterpomp. De pomp pompt het water namelijk door het zoutwater systeem heen. Hoe lang het systeem aan moet is afhankelijk van het aantal liters in je zwembad en het vermogen van je pomp en zoutwater systeem. Hoe groter dan vermogen, hoe korter de boel aan hoeft te staan. Bij ons was 2 uur per dag voldoende.

14. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.910
    15.581
    113
    Nabij Utrecht
    Vraagje... smaakt het water niet enorm naar zout als je per ongeluk een slok binnenkrijgt?

15. Siepie85

Siepie85 VIP lid

8 nov 2013
    8.330
    8.332
    113
    Amsterdam
    Het is geen zout water wat je krijgt het wordt nog steeds naar chloor omgezet.
    Verder als je zo’n klein bad hebt, hebben wij ook hoor daar moet jezelf gaan berekenen hoeveel zout er in moet. Verder is het systeem niet berekend op zo’n klein bad, wat ik dan doe dan zet ik hem niet elke dag aan maar om de dag anders wordt het zout gehalte echt veel te hoog.

16. Cin85

Cin85 VIP lid

12 jan 2010
    12.491
    13.945
    113
    Vrouw
    Nee het is absoluut niet te vergelijken met een slok zeewater. Je proeft dat het licht zoutig is. Lastig uit te leggen, maar chips is bijvoorbeeld veel zouter qua smaak. Misschien heb je ooit ergens op vakantie in een groot zoutwater zwembad gezwommen? Dat is het zelfde principe, maar dan in het groot, als het zoutwater systeem voor een opzet zwembad.

17. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Bedankt voor jullie reacties! Ik zal even vertellen wat onze keuze is geworden. We zijn voor een zoutsusteem gegaan van Intex en daarbij een zandfilterpomp, maar dan gevuld met aqualoon wattenspul.
    We moeten nog wel zout kopen. Geen idee hoeveel. Even uitzoeken nog. En ik denk dat ik de ph van ons leidingwater moet weten, toch?
    Oh en een trap, afdekzeil en stofzuiger… Dat moet maar van marktplaats komen :D

Deel Deze Pagina