Goedemorgen dames...! Ik ben er erg vroeg bij, maar ik zit al volop na te denken hoe ik eventueel zou willen bevallen... Ik heb altijd al gezegd dat ik graag in 't water wil bevallen. Dus deze 'wens' wil ik nu dan denk ook uit gaan voeren. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En hoe hebben jullie dit ervaren?
Ik lees ook mee! Zit er namelijk ook aan te denken. Nou ja ben er eigenlijk wel al over uit dat ik dit wil. Maar moet het ook nog met verloskundige bespreken. Niet alle verloskundigepraktijken staan er achter. Als de mijne het geen goed idee vind hoop ik een andere verloskundige te kunnen vinden...
Ik zou zeggen: doen!! Ben bij de eerste in bad bevallen en vond het heerlijk! Lekker relax, lekker warm... Het was niet de bedoeling om in bad te bevallen, maar de weeën kregen een scherp kantje en toen stelden ze voor om in bad te gaan. Vanaf dan was het echt "genieten". Heb de hele tijd m'n ogen dichtgehad en om de zoveel tijd puffen. De bedoeling was om met nr 2 ook in bad te bevallen, maar het bad was niet vrijgegeven nadat er eerder bacterien gevonden waren in het leidingwater, maar zelfs indien het beschikbaar was, is de bevalling veel te snel gegaan. 45 min na aankomst in het ZH was m'n 2e dochter geboren... Een badbevalling is enkel mogelijk indien zowel baby als moeder in perfecte conditie verkeren. Bedenk ook wel dat je geen pijnstilling mag als je in bad bevalt (je moet op eigen kracht het bad kunnen verlaten indien er toch een probleem zou zijn. Maar ik ben dus absolute voorstander en promoot het bij iedereen
Ik heb bij alledrie de ontsluiting zo goed als volledig in het (gewone) bad gedaan. Bij S wilde ik ook graag in bad bevallen, maar toen ik persdrang kreeg wilde ik als de wiedeweerga het bad uit . Nu weet ik niet of dit ook zo was geweest bij een echt bevalbad. Maar blijkbaar beval ik het liefst op bed, op mn rug ... (persen gaat me overigen ook makkelijk af: 12 resp 9 resp 3 minuten) Maar om te ontsluiten is het heerlijk, warm en ontspannen (ja echt). Mijn zus is bij haar eerste volledig in zo'n bevalbad bevallen (thuis) en die heeft dat als heel prettig ervaren: ook omdat je je heel makkelijk in allerlei houdingen kan 'kronkelen'
Hoi, Ik had ook in bad zullen bevallen, maar bij mij is het een ks geworden. Maar ik denk toch dat ik met je mee kan denken! Bedenk even dat een bad in de badkamer vaak niet voldoet qua hygiene en ruimte voor de vk. Daarbij komt inderdaad dat niet elke vk hier ervaring mee heeft of wilt. Dus je moet het goed bespreken. Daarkomt bij dat in nederland er geen ziekenhuizen zijn (voorzover ik weet) die een bad hebben op de verloskamer. Ik had voor 100 euro een beval bad gekocht met het idee, als het mislukt heb ik altijd nog een (beetje duur) zwembad voor de tuin. Wat bleek, daar waar ik normaliter heel goed kan ontspannen in de douche, werden mijn weeen zo'n brij dat ik niet meer wist waar ik eht zoeken moest. Ook toen ik het even in bad probeerde kon ik geen enkele houding vinden die fijn was. Achteraf ook logisch (min of meer) ik had rug, buik en been weeen tegelijkertijd, dan weet je sowieso niet waar je het zoeken moet! Uiteindelijk is het dus bj mij een ks geworden omdat de ontsluiting niet vorderde.Ik heb er dus helemaal niets aan gehad, wat natuurlijk wel erg jammer is. Had bedacht voor de tuin, maar puntje bij paalte stond dat toch wel heel raar. Dus toch maar niet gedaan. Heb het nog geprobeert te verkopen via mp, en dat is ook niets geworden. Uiteindelijk hebben vrienden van vrienden van ons hem overgenomen voor 25 euro... Wat ik probeer te zeggen is, vind je dit risico geen probleem, zou ik zeggen, zeker proberen! ik ben ook ondanks alles wel blij dat ik het geprobeert heb, dat het me 75 euro gekost heeft boeit me minder. Succes!
Hier ook eentje die in bad beviel ! Ook 3/4e van de arbeid heb ik er in gezeten (wat wel een hele tijd is, heb er totaal 17u over gedaan) Ben bevallen thuis in bad, dus geen bevalbad maar een gewoon. Over het hygiënische wat iemand hier zei: er wordt dode zeezout in gedaan wat bacteriën afbreekt. Ik was heel blij met m'n bad! Op gegeven moment MOEST ik uit bad omdat ontsluiting niet snel genoeg ging, en was er helemaal niet blij mee toen de vk de stop eruit trok... Weeën werden een pak feller (en ze waren al mega fel na een uur of 5, maar het kon blijkbaar -helaas- nog erger). Het water hielp bij mij enorm veel ! Ook rekt het vanonder wel wat meer mee als je in bad zit. Wat de kans op knippen wel wat kan verkleinen. (niet volledig weg, ben zelf ook cm'tje geknipt evenzeer nog) Ik kan 't je zeker aanraden !! Wil volgende keer weer in mijn bad! (alleen hopen dat alles dan "ietsje" -lees: zeker 12u ofzo haha- sneller gaat!)
Ik weet er niet van dat dat in nederland ook gebeurd! Er is bij mij nooit iets over gezegt... Ik zou zeggen, vraag het vooral na! Mocht je op die manier in je eigen bad bevallen is dat natuurlijk 100x beter!
Wat betreft ruimte voor jezelf en voor de vk is dat niet optimaal. En willen niet alle vk aan meewerken. Er zijn wel een aantal ziekenhuizen met een bevalbad.
Als je bad aan 1 kant vrij staat, zodat ze tijdens de bevalling de baby kunnen "opvangen" dan is het voor de meesten wel goed denk ik. Dat was bij de mijne toch zo. Je kan altijd een zelfstandige vk contacteren voor meer uitleg. Hier geldt wel dat dat pas vanaf 12 weken kan.
Ooh joh, dus soms kun je zelfs in je eigen bad bevallen...? Ik dacht dat je echt in zo'n 'bevalbad' moest. Wat leuk om zulke uitgebreide reacties te krijgen... Interessant om te lezen! Ik heb al, van horen zeggen, dat de vk-praktijk waar ik zal lopen meewerkt met waterbevallingen. Uiteraard ga ik hier niet vanuit, en zal ik het ook zeker nog wel even vragen.
Ja als ze voldoende plaats hebben om jou te behandelen/helpen bevallen, dan is het voor hun goed. Jij moet natuurlijk ook wel iet of wat comfortabel liggen maar ik vond em heerlijk, mijn bad De pijn moet je er helaas bijnemen. Maar het mooie van thuisbevallen, dat je daarna allemaal krijgt, is dat dubbel en dik waard! De pijn vergeten doe ik niet (hoewel ze dat wel zeggen maar dat vind ik echt onzin, sorry ) Maar thuis ben je zo op je gemak, ik was enkel met mijn 2 vroedvrouwen en mijn toenmalige partner in huis. Zo zalig. Lekker op 't gemakje (in hoeverre je al op je gemak kan zijn als je pijn hebt, maar je snapt wel wat ik bedoel) Ik zou voor geen geld naar 't ziekenhuis willen, nog liever 17u afzien dan 1 stap in het ziekenhuis zetten voor een bevalling. Let wel: dit kan alleen als je kindje gezond is, als je minimum 37 weken verder bent en er weinig kans is op complicatie, en je moet binnen afzienbare tijd in een ziekenhuis kunnen staan als blijkt dat er specifieke medische verzorging nodig blijkt te zijn, die een vk niet zou kunnen geven. Voor de rest is thuis of in het ziekenhuis even risicovol.
In Emmen heb je in ziekenhuis 2 baden. Alleen of dit ook echt een bevalbad is: Je mag er je ontsluiting in opvangen, volgens mij moet je de geboorte op bed doen.... Ik heb bevalbad aangeschaft (bedrijf die het verhuurde stopte ermee) maar moet waarschijnlijk in ziekenhuis bevallen omdat kindje voorloopt in groei. Dus ik vestig mijn hoop op 2e kind haha.
Ik ben niet in bad bevallen. Mij leek het vooraf heel fijn om de weeën in het ligbad op te vangen, maar dat was een gigantische tegenvaller. Al bij de eerste wee in bad wist ik het: ik moet hieruit!! Ik kon geen goede houding vinden en wist niet meer waar ik het zoeken moest. Op een krukje onder de douche bleek voor mij veel fijner. Nou schijnt het in een echt bevallingsbad heel anders te voelen dan in een ligbad, maar hoe dan ook zeg ik: pin je er vantevoren niet op vast, laat de opties open, wie weet wil jij op het moment surpreme ook niet in bad. Altijd fijn als je dan niet heel erg teleurgesteld bent omdat je je er zo veel van had voorgesteld. En misschien off topic, maar mij lijkt het persen in bad niet zo fris, of je zou van tevoren een klisma moeten krijgen. De meeste vrouwen verliezen ontlasting tijdens het persen, lijkt me niet zo lekker om daarin te liggen.
Alsof het wel fris is als het in je bed terecht komt Wat ik al gelezen heb hier en daar vissen ze je drollen gewoon uit het water. Dus zo smerig lijkt mij dat niet. (nou ja het hele bevallen is al smerig eigenlijk) In bed halen ze de drollen toch ook weer onder je kont vandaan? Enige smerige lijkt mij in bad wel als je flink diarree hebt, maar dat lijkt mij in bed ook heel vies. Maar een bed kan je dan weer makkelijk even verschonen. Maar daar ga ik mij niet druk om maken hoor. Die drollen vist mn vriend maar met een netje het water uit
Hier gelukkig geen ontlasting gehad tijdens de bevalling. Was daar wel bang voor, jakkie Voordeel van bad is: water eruit, vers erin, en ze wassen je meteen erna, en je kruipt fris je bedje in, samen met kersverse baby! (die overigens ook meteen proper is dan!)
Er zijn ook al heel veel draadjes over waterbevallingen geweest met veel interessante informatie! Moet je de zoekfunctie even gebruiken. Ik ben ook in bad bevallen, super, ik hoop het ooit nog eens mee te mogen maken! Het was vooral heel relaxt en ik had ook geen scheurtjes (was ook mijn eerste).
Wat ben ik blij om dit topic te lezen. Vanochtend had ik niet goed gekeken en er zelf al eentje geopend, haha. Oeps Gelukkig wees iemand me er op! Ik ben ook van plan om te bevallen in het water. Hoe en wat dat moet ik nog even uitzoeken, maar het lijkt me zo fijn! Nu kom ik steeds enorm tot rust als ik onder de douche sta (we hebben thuis geen ligbad) en ook in de sauna vind ik de kruidenbaden echt ge-nie-ten! Ik ga tegenwoordig niet eens zozeer meer voor de 'echte' sauna, maar voor de kruidenbaden. Sowieso vind ik het wel interessant om niet op mijn rug te bevallen. Ik heb het idee dat de natuur dan een handje helpt. En misschien een beetje vergezocht en behoorlijk hilarisch voor anderen: ik ben ervan overtuigd dat vrouwen alleen maar op hun rug bevallen omdat het dan makkelijker is voor de hulpverleners er omheen. Waarom zou je anders je benen optrekken? Dan krijg je toch ook weer een hurkbeweging, ongeveer... Tijdens mijn miskraam merkte ik dat ik het prettig vond om op mijn hurken te zitten, dus ja... wie weet. Goed. Tot zover mijn relaas. Haha. Door de hormonen ben ik wat fanatieker Ik begrijp ook wel dat als het echt niet anders kan, ik me er maar gewoon bij moet neerleggen. Letterlijk
Bij de tweede had ik de mogelijkheid kunnen hebben... wel heb ik een groot deel van de ontsluitingsfase in bad doorgebracht. Had heftige beenweëen en door het water en de vorm van het bad kon ik door me "schrap" te zetten de beenweëen goed wegzetten. vervolgens nog weer een poosje op bed gelegen en ineens ging het heel snel, kreeg persdrang, vliezen braken en 20 minuten later was ze er. De VK zei nog dat ze me nooit meer zo snel het bad in had kunnen krijgen, al had ik er op gestaan Ben bevallen in een Duits ziekenhuis, drie verloskamers.... en 1 bevalbad. Ben nu zwanger van de derde en hoop dat ik nu de volledige bevalling in het bad kan doorbrengen....uiteraard afhankelijk van de beschikbaarheid op dat moment