baby 7,5 maand weigert eten

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door tessa321, 19 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    Hallo mede mama's,

Misschien heeft iemand nog een tip of een idee.

Onze zoon krijgt al vanaf 4 maanden bijvoeding aangeboden (hij keek het vanaf 2 maanden uit onze mond). In het begin at hij 2-3 hapjes, later een paar keer wat meer ongeveer een half potje. 3 keer een heel potje (zo'n klein 4 maanden potje). Ik weet niet meer sinds wanneer, maar hij eet nu helemaal niets meer van fruit of groente. Waar hij in het begin in ieder geval de wortel en peer wel lekker leek te vinden, en mijn gekookte en gepureerde appel moet hij er nu niets van weten.
    Magere yoghurt lust hij wel, daar krijgt hij maximaal een heel klein borrelglaasje van, hij krijgt nog BV en 1 fles KV per dag. Oja, voor de vitamine D druppels en de tussikind gaat zijn mondje wel vrijwillig open ;)

De ondertandjes zijn al een tijdje door, de boventandjes zitten al een tijdje te vervelen en staan op het punt om door te komen, geen idee of dit van invloed kan zijn.
    Hij heeft net als zijn zus last van vocht achter de trommelvliezen, zou dit nog van invloed kunnen zijn?

We proberen niets te forceren, wel proberen we iig elke dag 1 lepeltje fruit en 1 lepeltje groenten in zijn mondje te krijgen zodat hij iig wel de smaken blijft proeven.

Lang verhaal... maar heeft iemand nog ideeen of tips? Ik zal het sowieso volgende week nog bij het CB navragen, maar weet van hier dat die niet altijd het beste advies geven :D

Alvast heel erg bedankt voor het lezen.

2. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Geef je gepureerd? Misschien wilt hij het zelf doen.
    Je kan ook Rapley proberen.

Verder geen tips. Wel vervelend!

3. tessa321

tessa321 Fanatiek lid

13 feb 2013
    1.050
    178
    63
    Gelderland
    Ik geef gepureerd, rapley probeer ik ook wel, maar hij knijpt het fijn en het komt niet in zijn mond. Ook een soep stengel eet hij niet meer, als er al een stukje in zijn mond komt kwijlt en moppert hij net zo lang tot het er uit is. Stukjes vind hij dus helemaal niets. Heb ook een keer wat soep van mijn bord proberen te geven met het idee, misschien wil hij wel hetzelfde als wij, het is verder namelijk een pientere en snelle jongen, maar ook dat wilde hij niet.

4. Chocochippie

Chocochippie Niet meer actief

Hmm lastig.
    Ik heb een levende kliko, ze eet echt alles! Zowel gepureerd als in stukjes.
    Misschien zelf met de lepel laten proberen (ik zeg maar wat).
    & ik zou zeker even het cb mailen/bellen voor advies, die hebben vaak nog wel tips :)

5. Ctje1987

Ctje1987 Fanatiek lid

29 mrt 2011
    2.822
    94
    48
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Mijn jongste heeft dat ook heel erg gehad. At vrijwel niks. Hing het liefst de hele dag aan de borst. Gaat nu pas sinds een maand echt goed. Mijn zoontje heeft het dus aardig lang volgehouden ;)

6. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Wij geven a la rapley en hier ook wel dagen gehad dat er niets haar mond in ging, behalve banaan dan. Nu, sinds een week gaat het ineens veel beter, ze is 8,5 maanden. Voordeel van rapley vind ik zelf dat je het veel beter los kunt laten, als ze haar eten fijn wilt knijpen (vindt ze ook heel leuk ;)), mag ze dat. Op dit moment gaat er dus steeds meer naar binnen, maar bij het avondeten is ze soms ook te moe en dan zit ze alleen maar te knoeien. Kunnen we nog steeds zelf eten, want ze vindt het wel gezellig.

7. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    7,5 maanden is nog heel jong en gelukkig kunnen ze voldoende groeien op de melk op deze leeftijd. Tot 1 jaar zeker! Relax dus ;) Ik weet het, het liefst hebben alle ouders vuilnisbakjes, maar er zijn altijd periodes dat het minder gaat. Als je daar ontspannen op durft te reageren wordt eten geen issue, maar blijft het een ontdekkingstocht ipv 'verplichting'. Dus eten fijnknijpen, in haren smeren en oeps! ineens toch in je mond stoppen.

Rapley is niet alleen eten in stukjes aanbieden, maar ook vertrouwen op de ontwikkeling van je kind. En loslaten dus als babylief minder trek heeft. Het is juist heel goed dat hij naar zijn eigen grenzen handelt, zo klein als hij is. Dat zorgt voor gezonde eetgewoontes als hij volwassen wordt.

En voel je zelf vrij om te experimenteren. Kijk naar je kindje. Zo had zl periodes met veeeeeel eetlust en minder geduld en dan prakten we wat en gaven het wel op een lepel. En als het niet gaat, concentreer op je eigen bord en voor je het weet zie je in je ooghoek een stronk broccoli richting mondje gaan. Ook zou juist dan niet juichen of goedzo-en. Dan leg je er alsnog (na)druk op.

Verder zou ik zo veel mogelijk gescheiden voedsel aanbieden en het liefst vers. Zo leer je smaken beter kennen en te onderscheiden dan wanneer het door elkaar is geprakt (of voorbewerkt is in een fabriek). En ja, wij geven ook wel eens een potje, zl lust ze nog steeds. O zo makkelijk, maar wel minder leuk ;)

8. BZD

BZD Fanatiek lid

17 jan 2014
    1.059
    166
    63
    Vrouw
    Paraveterinair
    Ik kan me herinneren dat zelfs ons vuilnisvatje n die periodes had dat ik dacht... Hoe kan je nog groeien, zelfs drinken ging voor de helft. Maar dan ineens was het dan weer over. dus lekker blijven aanbieden.

9. Bloembloem

Bloembloem Bekend lid

21 okt 2010
    561
    2
    18
    Orthopedagoog
    In principe is het eerste jaar bv genoeg en is voeding (BIJvoeding) echt alleen voor erbij. Er hoeft dus niks. En door ook niks te forceren houden kinderen een goede relatie met eten. Ik zou juist gewoon stukjes geven en hem lekker laten spelen. Nu kan het gewoon! Mijn kinderen gingen ook pas vanaf 1,5 een beetje eten en eten nu heel goed.

10. samarinde01

samarinde01 Fanatiek lid

11 dec 2012
    2.849
    1.060
    113
    Nou, kun je wat met de tips?

Deel Deze Pagina