Opzien tegen de komst van een kraamverzorgster...

Discussie in 'Kraamtijd' gestart door Marieketjes, 25 jan 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. mamavanshawn

mamavanshawn Actief lid

2 jan 2008
    239
    0
    0
    Ja en na het assisteren kan ze mooi gaan wieberen! Heeft mijn zusje ook zo gedaan.
    Ik ben zelf in Belgie bevallen, daar is een kraamverzorgster niet voor hulp bij de bevalling maar meer voor het huishoudelijke en de baby in bad doen enz. Bij deze bevalling hoeft ze dus ook niet meer te komen, en ja ik zal toch thuisbevallen!

2. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Je man is dan wel de eerste week vrij, maar hou er rekening mee dat hij ook helemaal uitgeput is (van de bevalling en gebroken nachten) en ook wel wil rusten. Een kraamhulp is dan wel fijn, die van ons kwam 's ochtends ontbijt op bed brengen voor mijn man en mij, dat was wel lekker.

En bij mij wilde de borstvoeding niet lopen, ons manntje was 10% van zijn geboortegewicht afgevallen na 3 dagen. Wij waren dus wel blij dat de kraamhulp hem elke dag ging wegen, zodat we er op tijd bij waren. Ik bleek te weinig borstvoeding te hebben en aan het eind van de week zijn we overgestapt op kunstvoeding. De kraamhulp was erg belangrijk voor begeleiding over onze twijfels en stress.

Sommige dagen was ze er zelfs van 08.00 tot 18.00 uur! Tja, ik was nog niet echt helemaal op de been en mijn man moest werken, mijn ouders wonen ver weg en mijn schoonouders waren lichamelijk niet in staat om te helpen. Dan is het wel fijn om iemand een hele dag in huis te hebben.

3. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.878
    113
    Nou, het leek mij ook maar een raar idee, een vreemde in huis, maar het is me 100% meegevallen, moest zelfs huilen toen ze vertrok na een week. Ze hielp supergoed, werkte als een tierelier en was ook nog eens hartstikke aardig. En na zo'n bevalling ben je toch al alle schaamte voorbij, dus alle controles e.d., kon me allemaal niets meer schelen.
    Mijn dochtertje had ook wel wat problemen met op temperatuur blijven e.d., dus ik was wel blij dat zij er was.

4. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    De 1e dag had ik een dramatrut. Gelukkig vond ze mij ook niet leuk en had ze zelf al geregeld dat er vanaf dag 2 een ander kwam. En dat was een engel. Ik heb haar nu al geregeld voor mn komende bevalling!

Heerlijk ontbijt op bed, bed verschoond, 's middags lekker fruitsalade, tussendoor kopje verse thee, huis schoon en alle hulp bij de verzorging die ik zelf wilde. Ze was er echt voor de ondersteuning en zeker niet om even te komen vertellen hoe wij wat moeten doen. Ik vond het echt heerlijk dat ze er was.

5. wendyp

wendyp Niet meer actief

Nee hoor marieketjes.. je bent helemaal geen rare.

Het ligt voor mij gezien niet eens aan de privacy, maar gewoon dat er zo'n mens komt vertellen wat je wel en wat je niet moet doen. Heb gewoon voor sommige dingen een eigen visie.

Ik zie bij zo'n gesprek al helemaal voor me, dat ze met zo'n bloknote aan komt zetten, de babykamer ingaat en dan afkerven wat ze wel en niet goed vindt. En dat ze tijdens de kraamweek, dingen uit je handen neemt, van dit is niet goed en dat is niet goed....Brrrr...

Voor mij hoeft het allemaal niet zo. Plus mijn moeder komt over vanuit lelystad, sowieso een week, voor het huishouden en eten. Mijn man is 2 weken vrij.

6. Zeeuwsmeisje

Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Kom op zeg het is 2007... kraamverzorgsters gaan ook met hun tijd mee en komen je echt niet precies vertellen wat je wel en niet moet doen. Dat sommige mensen zo'n beeld hebben vind ik toch echt gewoon pure onwetendheid. Het is gewoon een welkome paar extra handen die eerste tijd, mijn man was er ook vaak maar vooral bij de eerste was die ook zo moe dat hij ook gewoon een paar uur ging slapen overdag. Verder is het ook wel eens fijn verwend te worden, je helemaal te kunnen richten op de baby enz.

Beide keren een kraamverzorgster gehad, beide keren was het fijn, niet betuttelend en snapte precies wat ik wel en niet wou zonder dat we daar uitgebreid over hoefden te praten. De 1ste lag me meer maar de 2de was ook echt niet verkeerd of vervelend.

En ookal kan ik het nog zo goed vinden met mn moeder... ook voor haar was het fijn dat ze vollop kon genieten van het net oma zijn ipv te moeten helpen (oke ze hielp wel eens met het eten maar ik hoefde de nieuw bakken oma niet te vragen te stofzuigen oid want dat was allemaal al gedaan)

Ik had beide keren trouwens vollop kraamhulp, ze begon om 8.00 en als ik het genoeg vond dan ging ze gewoon lekker weg... de eerste dagen pas laat in de middag maar de laatste dagen vlak na de lunch.

7. Marieketjes

Marieketjes Actief lid

11 dec 2007
    128
    1
    0
    BBRRR! Krijg de rillingen bij de gedachte alleen al! Als ik nog met mijn man in bed lig, hoef ik écht niemand in mijn slaapkamer! Denk dat ze heel snel weer buiten zou staan met d'r dienblaadje.

Butterfly36 vindt dit leuk.
  8. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

25 jun 2007
    996
    0
    0
    Ah, hier nog zo eentje :)
    Ik zie er best tegenop, zo'n vreemd in huis.

Maar tegen die tijd ben ik er mischien blij mee dat er iemand in de buurt is die me kan helpen als ik bijv onzeker ben over dingen.
    En als het me nou echt niet bevalt kan ik er waarschijnlijk best wat vroeger een punt achter zetten :)

9. Pendrag

Pendrag VIP lid

26 jul 2006
    6.458
    1
    0
    Volgens mij vergissen een aantal dames zich echt in wat een kraamhulp komt doen. Als je geen ontbijt op bed wilt, krijg je dat ook echt niet hoor. En ze komt zeker weten niet met een bloknootje noteren wat wel en niet goed is.

Ze helpt je b.v. wel bij het juist, en dus veilig, opmaken van je bedje. En verder leert ze je de dingen die jij wilt. Onze kraamhulp had b.v. liever een badje dan een tummy tub. Maar wij gebruiken alleen een tummy. Zij heeft het badje dus niet gebruikt en ons gewoon geleerd hoe we Jarissa het beste konden vasthouden en wassen. Heel praktisch en precies zoals wij het willen.

10. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Ik had dan wel geen scheur of knip, maar die eerste dagen ging het lopen erg moeizaam, ik had best wat last van mijn schaambot. En dan is het wel fijn als ze het ontbijt naar boven brengen en je geen trap hoeft te lopen.

11. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    Onze kraamhulp kwam vragen hoe we bijvoorbeeld de was opvouwen, wat er wel of niet gestreken moest worden en waar alles behoorde te liggen. Een kraamhulp komt je helpen en neemt echt de boel niet over. En mocht je iemand treffen die dit wel doet, gewoon naar de kraamzorg bellen en de volgende dag krijg je een ander.

Tijdens de intake kun je duidelijk aangeven wat je wensen zijn. Wij hebben een kat rondlopen en deze mag van mij overal komen, dus ik wilde geen kraamhulp die anti-katten was. De babykamer gaan ze tegenwoordig niet meer inspecteren, sommige willen hem wel even bekijken, gewoon omdat ze dit leuk vinden.

Groetjes Saskia

12. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.292
    0
    0
    En het is dan misschien wel leuker als je moeder komt meehelpen met het huishouden, maar wat doe je als de borstvoeding niet wilt lopen? En wie houdt in de gaten of je kindje wel goed groeit? En wie geeft je adviezen voor de kruiken, verzorging van de navelstomp en hoeveel plas- en poepluiers een baby moet hebben?

13. Fleur1

Fleur1 VIP lid

14 apr 2006
    5.068
    0
    36
    Wij houden ook van ons eigen wereldje ik heb het aangegeven. en we hadden echt een super meid die leek wel onzichtbaar en werkte hard :) we gaan nu zelf bij elkaar op de koffie ze komt nu weer als het goed ons bij onz kramen dan heb je plus een super meid en je weet wat je in huis hebt

14. DaisySanches

DaisySanches VIP lid

20 jan 2007
    12.361
    0
    0
    Amsterdam
    Ik heb vorige week intake gehad. Ze kijken nog geen eens waar de babykamer is hoor.... (Tenzij je ze meesleurt in je enthousiasme).

15. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.878
    113
    Precies, het is geen veredelde schoonmaakster ofzo, maar ze houdt gewoon een hoop dingen daarnaast ook in de gaten. Ik heb heel veel van onze kraamhulp geleerd. Bovendien je MOET niets, ik heb ook helemaal nooit dat gevoel gehad dat ik iets op haar manier moest doen.
    En natuurlijk hebben (schoon)moeders ook wel ervaring met kinderen, maar er is wel wat veranderd in de loop van de jaren en ze zijn meestal ook een hoop vergeten.

16. Marieketjes

Marieketjes Actief lid

11 dec 2007
    128
    1
    0
    Het is ook niet dat ik nu zo'n antipathie heb tegen kraamverzorgsters, maar hou er gewoon echt niet van als anderen in mijn huis aan mijn spullen e.d. zitten. Dus ook niet aan mijn was en in mijn kasten. (Ik weet 't klinkt een beetje vreemd) Ik zal bijvoorbeeld ook nooit willen dat iemand "op mijn huis past", wanneer ik op vakantie ben. Is gewoon een gevoelskwestie.

17. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.096
    3.878
    113
    Daar kan ik ook wel inkomen, ik heb bijv. geen schoonmaakster, maar ik hoor vaak dat mensen een schoonmaakster hebben die langskomt, terwijl ze weg zijn werken. Dat lijkt me ook helemaal niets. Iemand in je huis als je er niet bijbent.
    Maar anders kun je dat gerust aangeven hoor van tevoren, dat ze niet de was hoeft te doen en te koken enzo. Je kunt ook alleen kiezen voor zorg voor moeder en kind. Onze kraamverzorgster vertelde dat ze ook regelmatig bij mensen kwam die alleen daarvoor kozen. Dan komt ze geloof ik maar 2 uur per dag om controles te doen bij jou en de baby en je te helpen bij eventuele problemen of gewoon uit te leggen hoe je de baby het makkelijkst in bad kan doen. Misschien wel een optie?

18. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    ik zag ook erg op tegen de komst van een kraamverzorgster, het leek me een inbreuk op m'n privacy, en dacht wat als ik dr niet aardig vind... etc etc
    maar we kregen een enorm leuke, het klikte heel goed en ze was echt een enorme steun! we hopen dat we bij de 2e ookt oevallig haar weer krijgen.

dus op het moment dat het zo ver is kan het echt heel fijn zijn, ondanks van te voren flinke bedenkingen

19. Jalea

Jalea Fanatiek lid

24 jun 2006
    2.396
    0
    0
    wij hebben diverse katten die erg aanwezig zijn, en hebben ook duidelijk aangegeven een kraamhulp te wensen die niet bang voor ze is en onze regels aanhoud wat betreft de katten. die hebben we gekregen! ze heeft zelf 4 katten en heeft het echt geweldig gedaan, naast aandacht voor mijn zoontje en mij heeft ze zelfs tijd vrij gemaakt om onze (erg jaloerse :() katten aandacht te geven! echt super blij waren we met d'r

20. Fem

Fem VIP lid

28 dec 2006
    5.292
    1
    0
    Sr. Accountmanager
    Capelle ad IJssel
    Hey meid,

Ik snap het zo goed, van te voren had ik dat ook wel; gatverdamme, iemand die zich gaat 'bemoeien' met mijn huis(houden). Nou, ik vond onze KH helemaal geweldig. De eerste twee dagen kwam ze een hele dag, daarna halve dagen. Ik heb gewoon gezegd dat ik bepaalde dingen niet wilde en dat gebeurde dan ook niet. Maar verder heeft ze super voor mij en onze dochter gezorgd.

Ik was wel blijdat ze de hechtingen goed in de gaten hield. Wat nou als het gaat ontsteken? Moet je ooknaar de dokter en je benen wijd doen, na de bevalling kan je dat minder schelen, vond ik. Als ik jou was zou ik het een dag aankijken en dan verder beslissen.

Liefs van mij

Deel Deze Pagina