je bent niet verplicht om in je bed te blijven hoor, je moet gewoon goed naar je lichaam luisteren, ik werk bij kraamvrouwen die na de bevalling alweer in eigen kleren op de bank zitten. Doe wat je zelf prettig vindt!
Mijn moeder keek me ook een beetje vreemd aan toen ik dat zei, maar ze wist wel al dat haar dochter soms een beetje een "rare" is als t op privacy aankomt ben benieuwd wat ze vrijdag zeggen
als mijn man de eerste week thuis zou zijn zou ik ook geen kraamhulp meer hoeven denk ik, maar aangezien dat niet het geval zal zijn, kijk ik er erg naar uit dat er dan iemand is die me helpt met de kleinste, en wat ik nog veel belangrijker vind, dat er iemand is die de oudste ook in de gaten houd! ik moet er echt niet aan denken dat ik net bevallen ben en dan 2 kids in mn eentje heb pffff
Ik keek er ook tegen op! Maar ben blij dat ze er was! vandaag voor het laatst! het was super leuk, ze heeft ons goed geholpen, het was gezellig en ik hoefde niks van haar! Niet naar bed als ik niet wilde enz.. ze zorgde dat ik goed at en dronk enz... Super! het is dat ze er mee stopt en wij haar laatste gezin waren, anders had ik haar voor een 2de zo weer gewild!
Ik ben heel benieuwd hoe ik het zal ervaren. Ook ik ben erg op mn privacy gesteld. Toch lijkt het me wel handig om een kraamhulp in huis te hebben voor de verzorging van de baby. Alles is nieuw en dan is het prettig om het te kunnen vragen. Ook vragen over de borstvoeding. Qua huishouden zie ik er ook wel wat tegenop, maar dat is vast goed bespreekbaar.
Inderdaad! Hier zijn de andere moeder jaloers als ik vertel dat je in NL hulp krijgt! Nou heb ik wegens complicaties nog 6 dagen in het ziekenhuis gelegen met Elian en dat was de eerste dagen wel lekker hoor. We hadden een eigen kamer met douche en toilet en mijn vriend kon blijven slapen.. (lag op een speciale afdeling). Maar een meisje wat een paar uur na mij bevallen was ging de volgende dag al naar huis. En als er dan geen familie in de buurt is om te helpen, sta je er toch alleen voor met je man/vriend. Maar ik kan me ook voorstellen dat het best raar is, een vreemde in huis...
Ik keek ook op tegen een "vreemde" in huis. Maar ik heb ZO veel steun gehad aan mijn kraamverzorgster! Wat een geweldige vrouw! Ik had haar zo in vaste dienst willen nemen
Bij mij is het achteraf ook meegevallen, we hadden echt een heel leuk mens. Maar toch was ik gister blij dat het de laatste dag was. En die 3 uur per dag vond ik ook meer dan zat!
ik heb gewerkt als kraamverzorgende ne herken mezelf wel in het feit dat je liever dingen zelf doet enzo. een paar tips: - benoem datje er tegen opziet bij de intake - benoem de kraamverzorgende gewoon eerlijk wat je verwacht en dat je nogal op jezelf bent en of ze daar rekening mee wilt houden. (ik vroeg het meestal al uit mezelf wat de verwachtingen waren, wensen en wat ik absoluut niet mocht doen dat breekt het ijs) de meesten vinden dit juist ook wel prettig hoor - bespreek elke ochtend even de dag door. wat wil je doen, wat zijn je wensen enz, - als het niet klit - gebeurt ook wel eens hoor - vraag dan het kraambureau om een ander. dit is beter dan de dagen doorbijten wetende dat je het niet leuk vind. en het is je goed recht. - misschien handig... zet wat afspraken in het kraamboek of op papier eventueel - bedenk van tevoren hoeveel uren zorg je wilt. voldoet de kraamverzorgende wel en klikt dat wel maar vind je de uren te lang kun je overleggen dat ze minder uren komt of stuur je haar wat eerder naar huis. - en meest belangrijke: PROBEER OOK EEN BEETJE LOS TE LATEN. JIJ EN JE KIND HEBBEN GEWOON EVEN ZORG EN RUST NODIG en immers de huishoudelijke taken gaan gewoon door en jij kunt ze op dat moment niet allemaal zelf doen en moet gewoon even gaan genieten hoop dat je hier wat aan hebt groet xandra
Ik zag er best tegenop. De eerste kraamverzorgster bleef maar drie dagen, haar dienst zat er op, en die is me behoorlijk tegen gevallen! Ik liet de bv er bijna door vallen. De tweede was echt een schat van een mens! Veel van geleerd mbt bv, en ze maakte 's middags lekker een fruitsalade voor me. Ik was heel erg blij met haar. Daarentegen was ik ook wel weer klaar voor haar vertrek aan het einde van de kraamweek. Ik bedoel: Je hebt toch een onbekende fulltime in huis, en mijn privacy is me ook heel wat waard. Maar ik zou haar bij een eventuele tweede graag weer willen hebben!
ik denk dat je ook aan je man moet denken hij weet vaak eigenlijk niks wat betreft de verzorging... Bij ons vrouwen is alles meestal intiutief en bij de mannen is dat allemaal maar eng... die kunnen deze hulp denk ik goed gebruiken
Ik was heel blij met mijn kraamzorg. Leek me sowiso wel handig, als nieuw-bakken-moeder om de baby dingetjes te leren. Nou heb ik een paar dagen in het ziekenhuis gelegen. En heb daarna nog 2x7 en 1x5,5 uur gehad. En ik had een super-kraamzorg. Aan de ene kant zorgen dat ik wat actief werd, me aanmoedigen kleine dingetjes te doen (was opruimen), beneden zitten etc. Aan de andere kant stuurde ze me naar bed, en verzorgde ze me lekker met ontbijt op bed, en een fruitsalade voordat ze wegging om 3 uur. Ik kon eigenlijk mijn eigen ding doen, en zij was er waar nodig.. En ja, ze komt je prive heel erg binnen, ze trekt niet alleen alle keukenkastjes open (op zoek naar spullen), maar doet ook de lichamelijke controles, dagelijks tussen de benen gluren in mijn geval. Als je je niet vertrouwd voelt bij je kraam lijkt me dat verschrikkelijk. Ik had gelijk een goed gevoel bij haar. Dus dan laat je het veel makkelijker gaan.
Ik zag er in eerste instantie ook wel tegenop, tegen een vreemde in huis, het moet maar net klikken. Gelukkig was het een superleuk mens. Ze liet me lekker doen wat ik wilde (wilde niet 'verzorgd' worden dus dat deed ze ook niet) maar gaf gewoon goeie tips, deed in een recordtempo de was en de strijk en ze was verder gewoon wel een steun. Lena wil niet aan de borst drinken maar mede door haar hulp ben ik gaan kolven (full time zeg maar) en dat gaat perfect! Kortom ben blij dat ik toch nog een paar uurtjes kraamzorg heb gehad. Zonder had ook wel gelukt maar ben me er wel zekerder door gaan voelen!