Die van mij presteerde het om de eerste dag de buurvrouw te manipuleren en haar alvast in het huis te laten (wij kwamen uit het zh en waren iets later dan zij). Ze presteerde het om te zeggen dat en wanneer mijn kind in bad moest (elke dag!), wat ik niet wilde. Ze presteerde het te zeggen dat mijn bed niet verschoond hoefde te worden, toen ik daar (voor het eerst!!) om vroeg na een zweetnacht. Ze vond na een voeding dat zij hem wel weer in bed kon gaan leggen. Terwijl ik dat zelf wel kon en ook helemaal niet wilde: we kunnen samen ook lekker op bed liggen (ik lag gewoon in bed). En tijdens de eerste keer badderen van mijn man en zoontje, zat ze mijn man zo op de huid: nee het moet zo, nee moet dit, nee moet dat, dat ik voor het eerst lichtelijk uitviel met: hij doet het PRIMA zo! Grrr! Dus zo eentje komt er niet meer in bij ons! Maar ik begrijp ook heel goed dat vele ervaringen anders zijn hoor. Dus daar gaan we voor!
Ik heb bij de eerste een gecompliceerde bevalling gehad met 3 liter bloed verlies. Mijn zoon moest 2 weken in het ziekenhuis blijven, en ik 5. Omdat we na de 5de dag toch merendeel in het ziekenhuis zouden zitten, hebben we bewust voor geen kraamzorg gekozen. Ik gaf ook geen borstvoeding, dus naar mijn idee was dat niet echt nodig nog, die laatste 2 of 3 dagen. Bij de 2de heb ik wel kraamzorg gehad, weer een gecompliceerde bevalling, maar nu met "maar" 2 liter bloedverlies. Maar nu weet ik wel wat ik bij de eerste gemist heb! Wat was het prettig zeg, ondanks dat mijn vriend gewoon thuis was. We hebben echt genoten van de kraamtijd, doordat een heleboel dingen uit handen genomen werden. We konden ons echt storten op E. en haar grote broer R. De visite werd verzorgd, de was gedraaid en de rest van het huishouden werd gedaan. Zelfs het eten stond klaar voor in de avond, we hoefden het alleen nog maar zelf aan te zetten. Misschien moet je de knop even om zetten, mijn vriend zag de kraamzorg namelijk ook absoluut niet zitten, maar hij is daar dubbel op terug gekomen. En het is natuurlijk ook een stukje luxe, wat je in een heleboel landen gewoon niet hebt!!
Mijn schrikbeeld is idd een beetje wat Misa verteld, en die zijn er dus blijkbaar ook wel, maar het is fijn om te lezen dat de meeste ervaringen een stuk prettiger zijn. En idd, ik hoop gewoon dat ik goed genoeg op mijn strepen kan staan als ik wel iets anders wil dan wat zij zegt. Ik las ergens over een kraamhulp die rookte (weliswaar buiten, maar toch). Dat wil ik dus echt niet, dus daar zal ik ook echt iets over zeggen dan. Maar goed, ik hoop dat ik dat op dat moment ook echt kan zeggen en ik me niet te gemakkelijk op stel...
ik heb net het intakegesprek met de kraamzorg gehad en zei vertelde dat alle regels mbt roken weer zijn aangescherpt. zo mag de kraamverzorgster niet op de heenweg naar jullie in de auto roken, mogen partners en zelf rokende moeders ook niet roken als de kraamverzorging in de buurt is (ook niet buiten). dit omdat er nu weer uit onderzoeken zijn gekomen dat meeroken voor moeder en baby nóg schadelijker is dan het zelf roken van een sigaret
Misschien valt het reuze mee. Hier twee keer kraamzorg gehad en vond het juist erg fijn dat ze er waren. Bij Levi vooral omdat de borstvoeding totaal niet ging en dan is het toch erg fijn dat er gewoon steeds iemand binnen handbereik is die je kan helpen met aanleggen,tips etc. Temperaturen mocht ik bij beide ook gewoon zelf doen en gingen ook beide hun eigen weg. Zag ze af en toe vanuit de badkamer naar zolder lopen ( was ophangen ) en verder waren ze constant bezig met schoonmaken, Levi vermaken en beneden papieren invullen. Kwamen er alleen bij zitten tijdens de koffie,lunch en papieren invullen. ook al is Elin mijn tweede.Vond het toch fijn weer even te horen/zien hoe een badje etc ook alweer ging. Vergeet je toch snel weer.
Ons kraamhulp was geweldig. Ze deed het al meer dan 20 jaar, en nog steeds merkte je dat ze met ontzettend veel liefde haar werk doet. Ze zorgde goed voor onze kleine man en mij en deed tussendoor ook nog het huishouden. Ze nam de tijd om alle vragen te beantwoorden en vond het helemaal niet erg of vervelend als mijn vriend zelf ook wat deed in het huishouden. Dan kwam ze gewoon even bij mij en Max kijken. De kraamhulp is net weg en mis haar zelfs een beetje!
In het begin zag ik daar ook tegenop. Maar alleen maar positieve ervaringen met de kraamverzorgsters (ik had er 3 i.v.m. de feestdagen) Ik heb zelfs nog 2 dagen extra aangevraagd (en gekregen) Groeten jane
Hier ook 2 keer een hele positieve ervaring met de kraamverzorgster! Ik zat er in eerste instantie ook niet op te wachten een vreemde in huis.. Maar ik ben heerlijk verwend, en kwam (tot op zeker hoogte) ook goed aan mijn rust! Da nachten waren vreselijk... hele nacht aanleggen enzovoort, als dan de kraamverzorgster kwam om half 9... wilde ik echt meteen gaan slapen haha. Ik moet wel zeggen dat ze kraamhulpen bij mij ook de bevallingen hebben begeleid. De 1e ging erg goed, maar je hebt zoiets nog nooit meegemaakt, dus fijn om er over na te kunnen praten, en je bent gelijk over je gene heen.. Ik liet de deur open met douchen, en ze hielp me met aankleden e.d. Ze had me immers toch al op mijn minst fraaie moment gezien haha! Dat schept ergens ook wel een band hoor! En bij mn 2e had ik een (vooral mentaal) erg zware bevalling met een leerling vk, en ik zat daar erg mee. Kraamverzorgster heeft heel veel met me gepraat en me geadviseerd het te bespreken met de verloskundige en de betreffende leerling. Daar ben ik achteraf zo blij mee! Zo heb ik het een plekje kunnen geven. Elke dag heerlijk ontbijtje op bed, en vers fruit maakte ze! Verder heeft vooral mijn man veel in de kraamweek gedaan wbt verzorging van de meiden. Ik was daar nog niet aan toe, en ook wat zwak op mn beentjes . Al met al vond ik het een fijne ervaring! Ik hoop dat de tweeling ook niet al te vroeg geboren wordt, zodat ze lekker mee naar huis kunnen en we daar met zijn allen kunnen genieten van weer zoon fijne kraamtijd!
Mijn ervaring met de kraamzorg is alleen positief, ze doen niets wat je niet wilt en als je er genoeg van hebt kan je ze ook naar huis sturen. Je kan ook bellen als je niet tevreden bent en een andere krijgen. Maar ik heb heerlijk kunnen uitrusten en genieten van mijn meisje mede doordat ze zorg uit handen nam.
ik zag er eerst ook wel tegen op, maar OH wat was ik blij als ze er was. Je vriend moet waarschijnlijk ook een hoop regelen, boodschappen doen, aangifte, visite ontvangen, kaartjes regelen, etc. En vooral als je nog een uk hebt rondhobbelen is het heerlijk. Zo kon ik even lekker rustig voeden , terwijl de kraamhulp met mijn oudste bezig was beneden. En mijn vriend kon de rest regelen. Ik vond het ook VRESELIJK lekker dat ze mijn vriend en mij lekker even liet slapen middags (wij waren nachten in de weer met Tom, verborgen reflux, vast gezeten tijdens bevalling en pijnlijk nekte) dus wij waren gesloopt na de eerste visite morgens. Zij nam baby en oudste mee naar beneden en wij konden heerlijk bijtanken. SUPER! gewoon over je heen laten komen en ervan genieten
Ik zag er ook tegenop en dat was terecht.. Ik heb vooral spijt gehad dat ik niet naar mijn gevoel heb geluisterd en het niet gewoon op mijn manier heb gedaan inplaats van hoe het hoort hier in NL. Laat ik het daar maar bij houden.
Chai: alles gaat in overleg met jou als het goed is. Heb je dan niet aangegeven aan de kraamverzorgende wat je niet prettig vond? En wat vond je niet prettig? Als je dat wil vertellen tenminste? Je kan altijd nog een klactenbriefje schrijven he.
Wij hebben net het intakegesprek gehad met de kraamzorg. Je kunt een Kraamhulp krijgen die rookt, maar die doet dat dan buiten (niet meer dan logisch!!!). Maar ze kunnen dus echt wel iemand sturen die rookt (wij hebben aangegeven dat liever niet te willen omdat je toch altijd de geur blijft ruiken na het buiten roken). Ik zie er ook tegenop, maar mijn man is thuis in de kramwerk dus hij mag het tegen haar zeggen als ons iets niet aanstaat...
Ik zag er best tegenop, uiteindelijk was ik dolblij dat ze er was... maar ook wel weer erg blij toen ze weer ging Ze deed het huishouden perfect, hielp heel goed met de baby, echt prima. Maar ik kan gewoon niet goed tegen iemand die in mijn huis vanalles doet Ik kon het zelf alleen echt niet, dus ze was zeker noodzakelijk. (En inmiddels kan ik nog steeds niet veel en is mijn moeder een weekje bij ons.)
He bah liever niet een kraamverzorgster die rookt, ik heb zo'n pesthekel aan sigarettenlucht. Dat wil ik voor geen goud in m'n huis of tuin. Ik heb onlangs ook het intakegesprek gehad, duidelijk aangegeven dat de kraamverzorgster er alleen inkomt voor de standaard checks van moeder en baby. Kijken of we allebei nog levend en gezond zijn etc. En uiteraard hier en daar uitleg geven over de voeding en overige verzorging, lijkt me logisch. Het is onze eerste dus we moeten alles nog een beetje leren. Maar daarna mag ze ook echt wel gaan! Badkamer en slaapkamer enzo schoonmaken, hoeft van ons echt niet. Die maak ik zelf niet eens dagelijks schoon omdat ze gewoon bijna niet vies worden. In de slaapkamer slaap ik en in de badkamer douche ik. Niet bepaald vieze hokken of zo. Nee, voor huishoudelijk werk komt ze er niet in. Overigens is manlief thuis in de kraamweek, heb al instructies gegeven de kraamzorg er gewoon uit te zetten wanneer het ons niet aanstaat.
Je bedoelt het vast niet zo, maar het klinkt wel erg rigoreus Begrijp me niet verkeerd hoor, ik zat zelf ook helemaal niet te wachten op een vreemde in huis en ik was blij dat de kraamweek erop zat, maar als je kindje niet goed drinkt, veel huilt of als je zelf een week lang niets kunt dan ben je toch blij als ze er is hoor!
Haha nou idd! Ik zou der nog even op terug komen als ik jou was maar uiteraard moet je doen wat goed voelt!! Enne je slaapkamer slaap je idd alleen maar maar elke dag een schoon bed is echt wel erggg lekker als je van beneden doorgelekt bent ofzo... Ik vond mijn KV top! Heb nu weer om de zelfde gevraagd
Enne de douche doe je zelf wel misschien niet elke dag, maar wij houden dit bij vanwege dat je bloedverlies hebt en dus vatbaarder bent voor infecties e.d. Toillet en douche zijn de dingen die elke dag zeker terug moeten komen buiten de dingen die natuurlijk voorop staan en daar bedoel ik de zorg voor moeder en kind mee. Maar je bent eigen baas in eigen huis en we kunnen dingen uitleggen waarom we iets doen, maar als je het dan perce niet wilt dan is dat je eigen keuze. Bij de 3 uurs zorg staat de zorg voor moeder en kind voorop en als er daarna nog tijd over blijft worden vaak een van die dingen gedaan, of het bed verschoond bijv.
Hahaha klinkt idd wel een beetje raar als ik het zo nalees. Maar ik word altijd nerveus als iemand door ons huis dwarrelt, ongeacht wie het is. Al is het m'n (schoon)moeder of (schoon)zus, ik hobbel er altijd achteraan om....tja weet ik niet eens, ik hou er gewoon niet van als men alleen door ons huis gaat. Verklaar me voor gek maar dat zit me vaak gewoon niet lekker. En ik ben bang dat dat met zo'n kraamverzorgster ook zo zal zijn. Daarom hoop ik op een lief en begripvol persoon dat luistert naar de wensen van de cliënt (ik dus). Maar als ze expliciet vraagt of ze bepaalde dingen in het huishouden moet doen, zal mijn antwoord altijd "nee" zijn. En al helemaal geen ontbijt o.i.d. regelen