Hoop dat ik het hier goed plaats.. Mijn man vraagt zich af hoeveel verlofdagen hij nu krijgt wanneer ik beval. Cao is van metaal techniek of metaal elektro. Hij zegt dat het maar 1 dag is maar wat ik zo kan vinden heeft mijn man recht op: 1 dag voor de bevalling en 2 dagen kraamverlof.. Zouden jullie eens met mij mee willen kijken?
Ik zou als ik jouw was kijken bij welke cao je man is aangesloten en daar in kijken. Cao kan je man bij zijn werkgever vragen en misschien staat het wel op internet.
Ja mijn man geeft hetzelfde aan als wat jij hebt gevonden ( klein metaal techniek) 1 dag voor bevalling, 2 dagen kraamverlof
Ligt denk ik aan zijn cao. Wat vrij gangbaar is zijn twee dagen. 1 dag voor de bevalling en 1 dag om de aangifte te doen. Ook hebben de vaders tegenwoordig recht op een week onbetaald verlof bij een geboorte. Maar ik weet niet of dat ook bij alle werkgevers zo is.
In het cao van metaal en techniek geven ze aan dat je 1 dag calamiteitenverlof kunt opnemen voor de bevalling en 2 dagen kraamverlof krijgt.
Onbetaald verlof is helaas voor onszelf niet mogelijk Ik weet dat voorheen hij gewoon twee dagen kreeg maar hij zegt dat het nu maar 1 dag is geworden..
minimaal 1 dag voor de bevalling, en minimaal de tijd die ervoor nodig is om je kind aan te geven.(beiden betaald) 2 dagen kraamverlof(betaald) naar eigen wens op te nemen binnen 4 weken vanaf de geboorte. En sinds januari dit jaar kan je 3 dagen onbetaald verlof opnemen als je wil.
Wat Biny zegt klopt; de dag vrij voor de bevalling valt onder calamiteiten verlof. En je kindje aangeven is bijzonder verlof volgens mij. Dus wel meer dan 1 dag. Een CAO kan dit trouwens niet overrulen.
na jouw bevalling heeft hij twee dagen recht op bevallingsverlof. Als je bevalt op zijn werkdag, dan heeft hij (gelukkig maar) ook die dag recht op een doorbetaalde vrije dag! Aangifte moet je ook vrij voor krijgen, dit geldt alleen voor noodzakelijke tijd, dus zal maar kort zijn en hoeft ook niet als gemeentehuis s avonds open is of man de dagen na bevalling vrij is. In de beide metaal cao's staan geen aanvullende afspraken.
Wijs ze op cao daar staat verwijzing in naar de wet, of rechtstreeks naar de wet arbeid en zorg. Voor als man onder groot metaal valt, staat er ook stuk op site van FME ( werkgeversorganisatie )
Bij mijn vriend houden ze ook vol dat hij maar 1 dag krijgt, maar in zijn CAO staat toch echt wat anders (CAO Bouw) namelijk dag van de bevalling en 2 dagen kraamverlof. Mijn vriend gaat daar nog achteraan.