Thuis of ziekenhuis?

Discussie in 'De bevalling' gestart door IJsthee, 6 aug 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. IJsthee

IJsthee Bekend lid

23 feb 2014
    711
    0
    0
    Hoi dames,

Bij de eerste ben ik thuis begonnen maar in het ziekenhuis geëindigd vanwege niet vorderende ontsluiting. Dat is me op zich goed bevallen, het gaf me op een bepaalde manier rust dat de kleine zo goed gemonitord werd. Vond het wel wat hectisch met vervoer etc.
    Nu voor de 2e twijfel ik. Gevoelsmatig wil ik graag thuis bevallen, vanwege de rust en vertrouwdheid. Rationeel gezien denk ik dat ziekenhuis beter is, gezien de vorige keer. Ook denk ik dat het goed is dat de kleine goed in de gaten wordt gehouden. Mijn man wil sowieso naar het ziekenhuis, die neemt liever het zekere voor het onzekere. Ik ben ergens bang dat ik de kleine in gevaar breng door het per se thuis te willen proberen, klinkt misschien gek maar dat is de reden van deze vraag.
    Wat is jullie ervaring?

2. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Hier bij de eerste op het laatste moment naar het ziekenhuis, kleine moest met de pomp gehaald (en ik dus met persweeen in ambulance naar het ziekenhuis). Geen prettige ervaring, maar ben in het ziekenhuis super begeleid. Ook nachtje daar blijven is prima bevallen.

Met de tweede nu moest ik weer kiezen dus ben er ook over na gaan denken. Partner wilde graag ziekenhuis, ik toch thuis uiteindelijk. Was achteraf heel blij dat ik het eerste stuk nog thuis had kunnen doen. Dus toch weer gegaan voor een thuisbevalling, en dit keer in 3 uurtjes thuis zonder problemen bevallen. Vond het heerlijk dat we gewoon lekker thuis waren daarna, in mijn eigen bed en onder m'n eigen douche daarna.

En wat betreft de gevaren: je bent snel genoeg in het ziekenhuis als er iets mis gaat/dreigt te gaan. Verloskundigen nemen daarin echt geen risico's.
    Je moet echt doen wat voor jou het best voelt, en bedenk ook dat je ook op het laatste moment nog kan beslissen. Als je aangeeft thuis te willen bevallen en het voelt toch niet goed voor jezelf als het zover is, kan je alsnog aangeven naar het ziekenhuis te willen (en andersom).

3. lellebel2

lellebel2 Fanatiek lid

18 feb 2014
    2.325
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ben er eentje die op het laatste moment besloten had toch naar het ziekenhuis te willen. bij de vorige twee ook in het zieknhuis bevallen dat ging hartstikke goed..bij deze twijfelde ik heel erg over een thuisbevalling. ik besloot het echt pas toen ik weeen had en de vkundige zei; je hebt 6 cm..thuis of ziekenhuis?

heel raar, want het is je eigen omgeving maar ik voelde me echt niet lekker thuis. dus wij snel naar het ziekenhuis en voelde me (voor zover dat kan tijdens een bevalling) echt heerlijk. de bevalling is verder heel goed gelopen hoor en mocht na 2 uurtjes alweer lekker naar huis.

4. jp87

jp87 Actief lid

26 okt 2011
    275
    22
    18
    Hier bij de eerste 2 ingeleid dus vanaf de start van de bevalling waren we in het ziekenhuis.
    Nu wel wat twijfel thuis lijkt me prettig eigen omgeving.
    Maar ziekenhuis wordt je goed in de gaten gehouden.
    Verloskundige gaf wel aan dat je pas later naar het ziekenhuis gaat en eerst thuis begint en met weeen in de auto lijkt me verschrikkelijk

5. MamaLe

MamaLe Fanatiek lid

28 mrt 2015
    1.998
    221
    63
    Ik zou ook de afstand tot het ziekenhuis mee laten wegen, wij wonen (zelfs s nachts) op minimaal een half uur rijden van het ziekenhuis. Ook de ambulance is niet binnen de wettelijk verplichte tijd hier in het dorp. Voor mij is dus vanaf het begin duidelijk geweest dat ik in het ziekenhuis wilde bevallen. Maar... Ze hebben hier ook een geboortehuis aan het ziekenhuis vast. Daar ga je heen met je eigen verloskundige en kan je dus een soort 'thuisbevalling' hebben maar dan wel dichtbij medische hulp. Ze hebben daar ook een bad waar je in kan liggen. Ik ben zelf uiteindelijk wel naar de afdeling gegaan omdat de ontsluiting niet vorderde en ik een ruggenprik wilde. Dl is ook met vacuüm geboren na ruim 2 uur persen. Ik was dus erg blij dat ik niet meer thuis was op het moment dat ik de ruggenprik wilde en binnen 10 minuten op de afdeling.
    Is er wellicht een geboortehuis bij jullie in de buurt waar je redelijk in huiselijke sfeer kan bevallen maar toch dicht bij alle medische voorzieningen bent. Verder toch vooral doen waar je je prettig bij voelt, dat is toch ook het beste voor de voortgang van de bevalling. En wellicht veranderd dit zelfs nog tijdens je bevalling...

6. Tessss

Tessss Fanatiek lid

9 jul 2015
    1.240
    445
    83
    Ik had vooraf al gekozen voor een ziekenhuisbevalling ondanks dat ik geen medische inductie had. Dus gewoon met eigen vk en kraamhulp. Ben ik achteraf super blij om. Bevalling begint sowieso thuis (indien niet medisch). Ik heb tot 5 cm in eigen bad thuis gelegen met fijne muziek aan. Toen richting zkh gegaan omdat ik dacht aan pijnbestrijding. Ik zag vooraf ook erg op tegen met weeen in een auto maar is me heel erg meegevallen. Vk reed mij en de afstand is toch zo'n 17 km. Eenmaal in het zkh had ik 7 cm dus geen pijnbestrijding meer genomen. Uiteindelijk is de kleine wel met de vacuüm gehaald na 2,5 uur persen. In de laatste 10 min dus overgedragen asn het zkh. Ik was toen zo op, moet er niet aan denken dat ik toen nog naar het zkh had gemoeten. Bij een evt. volgende beval ik dus weer in een zkh

7. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier gekozen voor een tussenweg: geboortecentrum in het maasstadziekenhuis in rotterdam. lekker rustig onder leiding van je eigen vk. je kan doen en laten wat je wilt, ze laten je gang gaan maar de medische staf is direct bereikbaar in geval van nood. veilig en fijn gevoel vond ik dat.

8. MyMiracle

MyMiracle Fanatiek lid

2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Bij de eerste wilde ik graag thuis bevallen.
    Zo'n 40 uur thuis gedaan, maar de ontsluiting vorderde niet.
    Dus op naar het ziekenhuis. Daar was het natuurlijk zwaar door de opwekkers. Mijn dochter had het zwaar. Het zuurstofgehalte in haar bloed werd steeds lager. Het was beginnen persen en haar er snel uitpersen of een spoedkeizersnede. Gelukkig is ze in 3 pers weeën geboren.

Ik had totaal geen moeite met de rit naar het ziekenhuis. Deze rit was tegen de 30min aan.
    Nu is er een nieuw ziekenhuis op zo'n 15min afstand.

Ik wil het weer thuis proberen. Gaat het niet of voelt het toch niet goed, dan is het hup naar het ziekenhuis.

9. SweetPrincess

SweetPrincess Bekend lid

17 feb 2015
    601
    43
    28
    NULL
    NULL
    Ik wilde in het ziekenhuis en met 6 cm gingen we daarheen.
    De rit was echt een hel hoewel je je achteraf niet meer alles weet hoe erg het was en hoe lang het duurde hing ik dus half uit het raam midden in de nacht en ik zat met mijn benen tegen het plafond en dashboard aan.
    Eenmaal in het ziekenhuis mocht ik wel al meteen persen.

Die 30 min in de auto waren dus best wel lang voor mijn gevoel vooral omdat ik geen kant op kon en ik met mijn weeën juist wilde bewegen en lopen enz.

Achteraf heel blij met mijn ziekenhuis bevalling want ik werd daarna medisch.

10. lies276

lies276 Niet meer actief

Zolang je geen medische indicatie hebt, kun je het gewoon van het moment zelf af laten hangen en pas tijdens de bevalling beslissen.
    Besef wel dat, zolang je geen medische indicatie hebt, je eigen verloskundige meegaat naar het ziekenhuis en er geen extra controles (ctg) worden gedaan die anders zijn dan thuis.
    Het bespaart je enkel een ritje op het allerlaatste moment als dat nodig zou zijn, maar bij een tweede bevalling gebeurt dat veel minder vaak dan bij de eerste.

11. IJsthee

IJsthee Bekend lid

23 feb 2014
    711
    0
    0
    Bedankt voor jullie reacties!

@Daan90, wat fijn dat het de tweede keer thuis wel goed gegaan is. En wat je zegt is ook zo, ik kan natuurlijk op het moment zelf ook nog kijken.

Afstand tot ziekenhuis is zonder verkeer maar 10 minuten maar overdag zou het zomaar een 20-30 minuten kunnen zijn, ook nog een dingetje.

@lies276: dat is natuurlijk ook zo, dat er in het ziekenhuis ook niet meteen monitoring is.

Ik ga het nog eens met de verloskundige overleggen, wat gezien de vorige bevalling het beste idee is. Voor zover daar iets over te zeggen valt.

12. Vita Rose

Vita Rose Fanatiek lid

6 aug 2015
    1.047
    34
    48
    Vrouw
    Dit dus...

13. mamabeertje

mamabeertje Fanatiek lid

9 sep 2015
    1.618
    349
    83
    Ik zou het in elk geval eens bespreken met de verloskundige. Als zij het niet verstandig vind zal ze dat zeker aangeven.

Bij de vorige bevalling ben ik op het laatst nog met de ambulance meegegaan, maar de verloskundige heeft al aangegeven dat er geen reden is om deze keer op voorhand al naar het ziekenhuis te gaan. Dus ik wil het gewoon weer thuis proberen. Daar voel ik me het prettigst bij en dat helpt natuurlijk ook mee voor een vlotte bevalling.

14. mamiek

mamiek Actief lid

25 feb 2016
    448
    7
    18
    Deutschland
    Mijn eerste bevalling was 10 jaar geleden.
    Deze moest in het zieke huis gezien mijn huisarts toen alle controles deed te samen met de gyn in het ziekenhuis, mijn huisarts deed geen thuis bevallingen meer en ik moest in het zkh bevallen

Omdat mijn eerste bevalling voor mijn gevoel zo heftig was wou ik met de tweede bevalling ook naar het ziekenhuis
    Het ziekenhuis heeft echter geen meerwaarde gehad
    Ik was rond 7 uur in het zkh en werd naar een kamer gebracht
    Verpleegkundige had toen net de overdracht en ging gelijk weg
    Toen kwam net de vk binnen en voelde hoe het ging ja hoor ga maar persen! En daar was onze zoon, mijn man heeft met de vk de bevalling gedaan en net voor half acht was ik bevallen
    Ik mocht gelijk naar huis en heb geen verpleegkundige meer gezien

Alleen een medewerkster die mij nig even een ontbijtje bracht
    Ik vond het erg onpersoonlijk , mijn eerste bevalling ook
    Voelde een druk dat ik van de kamer moest ivm volgende bevalling
    Op zaal was nig geen plek dus ik moest eerst Naar een andere kamer
    En vervolgens op zaal
    Dus bij mijn eerste bevalling drie verschillende kamers gezien 😁

Bij de tweede maar 1. Heel kort, maar wel met een kostenplaatje alsof je er langer gelegen had

Dit keer wil ik thuis bevallen
    Ik hoop dat hetook goed gaat
    Met een man aks verpleegkundige en een vk waar ik alle vertrouwen in heb moet dit goed komen !

Dus ik duim voor geen rare complicaties zodat ik lekker thuis kan bevallen.

15. whuz

whuz Bekend lid

20 okt 2015
    995
    1
    0
    NULL
    NULL
    Lees eens wat artikelen op internet. Volgens mij is het allang niet meer zo dat thuis bevallen gevaarlijker zou zijn dan in het ziekenhuis bevallen. Het is natuurlijk wel zo dat als er complicaties zijn dat je dan alsnog naar het ziekenhuis moet. En dat kan vervelend zijn als je al midden in je bevalling zit.

Zelf ben ik thuis bevallen en dat vond ik ontzettend fijn. Ik heb er ook nooit over nagedacht dat het gevaarlijk zou kunnen zijn. Ik ben niet zo dol op ziekenhuizen en thuis was ik heerlijk ontspannen. Mijn bevalling was soepel en bij de tweede kies ik weer voor een thuisbevalling.

Ga na waar jij je goed bij voelt. Als er geen enkele indicatie is dat er iets is met jouw kindje waardoor het extra in de gaten gehouden moet worden, dan is thuis bevallen echt veilig genoeg. Een vk neemt ook een enorme koffer mee waarmee ze allerlei situaties die zich onverwacht voor kunnen doen kan oplossen.

Deel Deze Pagina