ik heb vanmorgen boekweitpannekoeken gemaakt voor het ontbijt. met een receptje waar het een best dik beslag van wordt. maar smorgens neemt het dus best veel tijd in beslag. kan ik het beslag ook de avond van tevoren maken?
Hoe maak je het? Hoe ik het altijd maak is het echt nauwelijks werk. Ik zou het niet een dag van te voren maken als ik eerlijk ben. Ik doe altijd: een ei, boekweitmeel, water en wat zout, alles gewoon op gevoel. Dan wat olie in de pan en pannenkoekjes bakken. Ook heerlijk als "pizzabodem" met mager beleg!
1 op 1 met meel en rijstmelk.. Ei, ahornsiroop, vanillesuiker. Beetje fruit er bovenop na het bakken Op zich is het natuurlijk niet zo heel veel werk maar nu zit dochter pas aan het ontbijt wanneer ze het eerder allang op had
Ja ik snap het. Jouw variant is wel wat bewerkelijker. Je zou het kunnen proberen een nachtje in de koelkast? Wellicht werkt het erg goed. Wel heel leuk dat je dit maakt voor haar!
De oudste vond het heerlijk. De jongste was er niet erg van dus kreeg maar een boterham. Ik denk dat ik het volgende beslag ook maar op gevoel ga doen want ze waren ook wel erg massief zeg maar. Denk dat de jongste het daarom niks vond
Ik denk dat experimenteren geen kwaad kan. Je kan er misschien ook een banaan fijngeprakt doorheen doen. Of juist hartige variant met wat geraspte kaas en italiaanse kruiden?
Misschien ook een beetje bakpoeder, dan worden ze een stuk luchtiger waarschijnlijk. Ik maak weleens bananen"pannekoekjes" (zonder meel, dus eigenlijk geen pannekoek) met 1 banaan, 2 eieren en een tl bakpoeder.
Ja ik ga zeker een beetje experimenteren. Ik hou het voor nu dan wel gewoon een normaal beslagje want ik vond het al heel wat dat dochter de topping van aardbeien op at en niet om poedersuiker vroeg.. Ook nog eens gek dat ik vanillesuiker heb gekocht terwijl ik gewoon extract in de kast heb staan.. 😅
wij doen 500 gram boekweitmeel op 1,5 liter melk en dan wat honing nog in het beslag. Met bakken amper nog boter in de pan. Hier eten we het als avondeten. Kinderen vinden het lekkerder dan gewoon. Ik vind ze wel ok. Maar ik vind ze sneller taaiig/droog worden dan pannenkoeken van gewoon bloem, wat we voorheen deden. Dus koud, of bewaren vind ik minder lekker met boekweit pannenkoeken.
Je kan het wel van tevoren maken, maar ik zou geen hele dag doen. Dus in de avond en dan in de koelkast bewaren. Het beslag kan wat gaan scheiden, maar dat roer je snel weer om.
Ik maak ook weleens kikkererwtenpannenkoekjes. Ook water, zout eieren en dan kikkererwtenmeel. Ik doe er dan vaak oregano of italiaanse kruiden door. Heel erg lekker met bv wat pesto en mozzarello etc
Dat klinkt lekker zeg. Heb je voor mij verhoudingen met hoe je het maakt? En kikkererwtenmeel haal je bij een bioscoop winkel denk ik?
Ik vind boekweitdeeg net beter als het een tijd in de frigo gestaan heeft. Zo deed overgrootvader het ook voor ons vroeger
Je kan prima al deze beslagjes van te voren maken. In de koelkast zeker 3 dagen houdbaar. Als je het beslag in een lege pot doet, kun je heel makkelijk even schudden voor gebruik en klaar.
Ik dacht dat het juist wel goed was om het beslag van boekweit wat langer te laten staan. Dit i.v.m. het fermenteren, wat dan zo gezond is voor je darmen. Als je dan een ei nog moet toevoegen kan je dat volgens mij vlak voor het bakken doen. Ik heb het alleen nog nooit zelf gemaakt, weet alleen vanuit mijn omgeving dat dit zo kan. Je zou het eens kunnen googelen. Eten fermenteren is namelijk best gezond.
Ik heb nu uit de losse hand een beslag gemaakt. Wat baking soda toegevoegd en vanille extract ipv suiker. Volgens mijn dochter is het nu veel lekkerder! En doordat ik nu alles bij elkaar gegooid heb ipv eerst wegen en meten was het beslag natuurlijk ook veel sneller klaar. Nu hopen dat de jongste het straks wel wil eten omdat ik juist voor haar wat anders ben gaan zoeken
Hoi, ik doe het altijd op gevoel. Sowieso een ei (of twee dus als ik er meer maak), dan een scheut meel erbij en wat water. En natuurlijk zout en evt kruiden.