Wasbare luiers, help!

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Ukkie1, Jun 14, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Ukkie1

Ukkie1 Fanatiek lid

Jun 30, 2015
    4,826
    2,249
    113
    Ik denk er over over te stappen op wasbare luiers. Maar ik kom er echt niet uit!! Ik wil denk ik een 2 deling systeem, daar 1 delig sneller lekt, als ik t goed heb.
    Maar wel systeem werkt nou goed?

Ik zou t leuk vinden als m'n oudste en m'n jongste ze allebei kunnen gebruiken, maar werkt t een beetje oké, die verstelbare luiers?

Hoe zit t anders met de maten? Loopt dit gelijk met wegwerp luiers?

En hoe kies je een merk?

Is 2e hands net zo goed of slijten ze wel flink?

Ik wil t wel graag in de droger kunnen gooien als t geen mooi weer is, ik woon vrij klein.

Dus... Help me out!!

2. Fristi2012

Fristi2012 VIP lid

Jun 23, 2014
    6,101
    3,487
    113
    Ik twijfel er al twee jaar over, dus kan je helaas niet helpen. M’n man wil sowieso niet, al verschoont ie maar enkele luiers in de week.
    Denk dat je het beste naar een consulent of winkel kunt gaan. Of een proefpakket huren om verschillende dingen te proberen.

Ukkie1 likes this.
  3. tuc

tuc Niet meer actief

Ik heb een oppaskindje met wasbare luiers, zou er zelf niet voor kiezen maar weet er dus 1 en ander van. Zij heeft 2 soorten, een luierbroekje waar de lap echt in het broekje gaat. Die zijn heel makkelijk te verstellen omdat er 100 drukknoopjes opzitten. En de andere is een los dun broekje wat je net als een gewone luiers vastplakt (alleen dan met klitteband) en daar gaat de lap dus los in.
    Beiden werkt wel goed.

Ukkie1 likes this.
  4. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,965
    15,008
    113
    Zeker ook met t oog op moeten betalen per zak restafval binnenkort lees ik even mee.

Ukkie1 likes this.
  5. Bootcamp babe

Bootcamp babe Niet meer actief

Is per kind verschillend wat fijn is en goed past. Zo zweert mijn zusje bij Rumparooz en heb ik de Bumgenius freetime. Persoonlijk vind ik de AIO (all in one) het fijnst, doet niet onder voor wegwerp zo makkelijk. Maar 's nachts red ik het daar niet mee. Door advies van Wasbaar Wonderland tweedelig Anavy in de nacht gaan gebruiken. Fijne luier.

Wat ik zou doen is of een probeerpakket ergens huren of zelf tweedehands verschillende luiers kopen en proberen. Wat bevalt, daar ga je dan mee door. Tweedehands is vaak prima omdat veel mensen ermee beginnen en vroeg afhaken. Voordeel voor jou is dan ook dat je het niet eerst drie keer hoeft te wassen, wat bij nieuw wel moet anders absorbeert het niet.

Investeer ook in een goed systeem om het te wassen. Ik heb een wasnet in een normale hoge afvalbak, ruik je niks van. Net vol in wasmachine op lang programma 60 graden en het is weer schoon. Alleen de wegwerp inleggers gooi ik weg als er gepoept is.

Oh en wetbags zijn handig voor beneden of onderweg. Luier erin en rits dicht en je ruikt niks. Rits open en in waszak en gaat mee in de was.

Succes, het is echt de moeite waard. Mij geeft het veel voldoening. Kost minder, spaart het milieu en beter voor de huid.

Ukkie1 likes this.
  6. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Je kunt ook een luierpakket huren, dan kun je exact passen was jij fijn vind.

Ik heb zowel aoi als tweedelig.
    Zijn aoi passen perfect, blueberry heb ik en mother ease. (Mn man heeft voorkeur voor aoi)
    Tweedelig overdag is van anavy (one size) en mother ease voor de nacht (sized) over beide moeten dus nog overbroekjes (voor anavt heb ik blueberry coveralls en voor mother ease mother ease)

Voordeel van anavy is dus one size, ze slurpen veel en ik gooi ze ook in de droger. Anders heb ik ruimte gebrek. Mn aoi doe ik niet in de droger omdat het pul daaraan vast zit, overbroekjes doe ik ook niet in de droger. Mn overbroekjes en aoi luiers hang ik op.

Je kunt het dus huren. Bijv bij lieveluiers of wasbaarwonderland. Dan kun je na de huurperiode de luiers kopen die je fijn vind. Evt ook tweedehands.

Tweedehands kan prima, maar tis een kwestie van vertrouwen of je wel het goede product krijgt. Ik heb een paar tweedehandse luiers, overbroekjes doe ik niet ivm lekken.

Ukkie1 likes this.
  7. Tuttebelleke

Tuttebelleke Fanatiek lid

May 19, 2017
    3,608
    4,023
    113
    Female
    Hier blij met Totsbots Bamboozle, een voorgevormde luier die om gaat met klittenband. Is ook met drukknoopjes op maat te maken en zijn tweedehands ook vaak prima. De luiers zelf doen we vaak kort in de droger om ze soepel te houden en hangen ze daarna op het wasrek. Overbroekjes zoals Bubblez aangeeft niet in de droger, maar die drogen vlot en een paar extra maakt qua ruimte ook weinig uit.
    De bamboozles zijn ook populair op Marktplaats, dus daar kun je ze zelf ook makkelijk kopen/verkopen.

Zoals eerder gezegd zijn er verschillende sites waar pakketten te huren zijn (nappys.nl is volgens mij nog niet genoemd). Dan kun je verschillende merken/soorten proberen.

Verder wilde je weten hoe het met de maatvoering zit. Dit ligt een beetje aan het model luier dat je hebt, maar bij de verschillende webshops staat vaak per luier aangegeven voor welke maat ze zijn (wordt vaak in kilo's uitgedrukt, bv. 5-16kg).

Ukkie1 likes this.
  8. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Kijk even op de website van Kaatje Katoen, die hebben door het hele land consultenten die bij je op bezoek komen om je vanalles uit te leggen over wasbare luieren en ook allerlei luiers meenemen :)

Ukkie1 likes this.
  9. aicirtap

aicirtap VIP lid

May 25, 2014
    9,148
    3,392
    113
    Female
    Ukkie1 likes this.

Share This Page