Allereerst gecondoleerd. Als zijn vrouw nog leeft dan denk ik niet dat er nu al een erfenis opgeëist kan worden. Wel heel vervelend want in princiepen kan zij nu alles verbrassen. Hoop voo jullie dat je snel weet hoe of wat. Zou idd een notaris benaderen die grensoverschrijdende ervaring heeft. Vooral vanwege de belastingdiensten.
We weten bijna zeker dat er een clausule is voor de langstlevende en vruchtgebruik is. Helaas is het natuurlijk weekend, maar we schrijven alle vragen op en dan kunnen we maandag gerichter beginnen.
Maar je bent op de hoogte gesteld door zijn moeder, waren ze nog getrouwd? Dan gaat de erfenis misschien wel geheel naar haar? sterkte
Je kunt benificair aanvaarden Dan neem je wel de "lusten" als die er zijn....maar niet de lasten (schulden)
Als je zuiver aanvaard dan aanvaard je alles dus ook de schulden Als je benificair aanvaard dan aanvaard je de schulden niet maar de rest wel
Waarom wil je na 10 jaar geen contact wel ineens weten of er iets te erven is? Of is dit alleen de schuld van zijn vriendin? Bedoel dit niet veroordelend maar vraag het me gewoon af.
Ik heb ook geen contact meer met mijn vader maar zou dit ook willen weten zodat ik er afstand van kan doen
Ik heb ht gehad met mijn vader (nederlands recht). Al jaren geen contact, hij overleed en had geen testament. Ik wilde het niet maar was enig erfgenaam. Daarna zouden mijn minderjarige kinderen erfgenaam zijn Dan mag je niet zo maar verwerpen maar moet je naar de kantonrechter. Die keurt verwerpen bijna nooit goed wanneer er geld overblijft onder aan de streep. Linksom of rechtsom kwam het erop neer dat ik alles moest afhandelen
De erfenis wordt vereffend dus het geld dat er is gaat naar de schuldeisers. Als er meer vermogen overblijft dan schulden zijn, dan houd je natuurlijk nog iets over. Dat is dan hetgeen je van de boedel nog erft. Maar het is dus niet zo dat je bij benediciair aanvaarden kunt zeggen: goh laat die hypotheek van 200k maar zitten, ik neem alleen het huis wel, thank you! Je kunt dan wel zeggen: ik accepteer alleen het vermogen van een nalatenschap (en geen schulden) maar het dan dus nog onzeker of er vermogen is en hoeveel er overblijft na de vereffening.
Maar wanneer erf je nu een huis/hypotheek? Dan moeten beide niet meer in leven zijn! Anders gaat het huis + hypotheek in de meeste gevallen naar de langst levende bij overlijden van partner Dat is in deze situatie niet het geval zoals ik begrijp?
Erfenis zuiver aanvaarden Aanvaardt u een erfenis zuiver? Dan erft u alle goederen en schulden van de overledene. Als er meer schulden dan bezittingen (baten) zijn, moet u de overgebleven schulden uit eigen zak betal Erfenis beneficiair aanvaarden Om te voorkomen dat u de schulden van de overledene moet betalen, kunt u een erfenis beneficiair aanvaarden. U aanvaardt de erfenis dan onder voorbehoud van wat er in de ‘boedel’ zit. Dat houdt in dat u de erfenis alleen accepteert als deze positief is.
Er moet een zin achter “nadat de schulden zijn betaald” dus je krijgt wat er is overgebleven, het saldo. Notaris.nl is niet zo volledig, dit is spreektaal zodat de consument snapt dat je dus GEEN schulden erft. Ik ben zelf notarieel jurist, geloof me
Ik heb mijn erfenis laten verwerpen Gewoon een begeleidende brief erbij voor de rechtbank .. dit was gewoon goed gekeurd binnen een week
Dit als voorbeeld om aan te geven dat je dus niet ineens voor het huis kan kiezen en de hypotheek onbetaald laat. Er zijn overigens heel veel mensen die huizen erven, meer dan je denkt en er zijn ook genoeg alleenstaanden met huizen.
Ja, tenzij je zeker weet dat er genoeg geld is (bijv omdat je zelf de financiën beheert van je moeder ). En eerst was het zo dat als je bijv al een schilderijtje mee naar huis nam na het overlijden, dit al als ‘erfenis aanvaard’ werd gezien dus dat is helemaal tricky want dan erf je meteen dus de schulden.
Dit komt niet bij notaris.nl weg maar staat op de site van de rijksoverheid. Die zullen wel geen onwaarheden neer zetten?