Zij maken een kort verhaaltje over een uitgebreid wetboek, dan mis je wel wat nuance. Ook Rijksoverheid, of notaris.nl - want ze willen graag dat je langs de notaris gaat over advies over je eigen situatie.
Dat moet/mag de man in kwestie sowieso als deze in dit geval niet onterft is. Behalve als hij deze wil verwerpen want dat kan gewoon online via een formulier met begeleidende brief erbij ..uitprinten en op de post.. daar komt geen notaris aan te pas
Wij hebben na het overlijden van mijn vader de erfenis ook beneficiair aanvaard. Ondanks dat mijn moeder en broer inzicht hadden in zijn financiën. Maar ook al is die kans zeer klein, er zal toch ergens nog iets opduiken.. Yep. Maar daar zijn wel kosten aan verbonden. @ts; de notaris komt volgens mij vanzelf bij jouw man uit, mocht hij erfgenaam zijn. Het is geen leuke situatie zo voor jullie..
Ik ben TS niet. Maar waarom wil jij weten waarom TS na tien jaar geen contact dit wil weten? Je schrijft dat je het niet veroordelend bedoeld, maar ik zou niet goed weten op welke manier ik het anders zou kunnen interpreteren. Maar misschien ook wel omdat het mij raakt. Ik persoonlijk heb inmiddels 18 jaar geen contact met mijn verwekkers. Zij hebben mij ontzettend veel pijn en verdriet gedaan toen ik nog wel contact met hen had. Financieel kwamen ze nooit iets te kort, maar ik (en mijn broers/zussen) stond(en) bijvoorbeeld altijd voor lul op school omdat onze verwekkers dan weer niet mijn (ons) boekengeld hadden betaald. Kon ik weer aan het begin van het leerjaar bij de rector komen en mijn boeken op school achterlaten en mocht ik ze pas meekrijgen als mijn moeder betaald had. En zo zijn er vele voorbeelden te noemen. Als mijn verwekkers de pijp uit gaan aanvaard ik het geld wel. Het is namelijk niet alleen hun geld. Het is ook wat over is van de erfenis van mijn grootouders. Mijn neven en nichten hebben allemaal leuke startkapitalen van om hun ouders (bij leven) gekregen om fijne huizen van te kopen. Mijn verwekkers hebben alles zelf gehouden wat ze van onze vermogende grootouders hebben gekregen. Dus ergens zal het voor mij voelen dat ik het van mijn geliefde grootouders zou krijgen. Ik zou trouwens ook mijn restant studieschuld er van af betalen als ze binnen nu tot enkele jaren komen te overlijden. Ha! Dan hebben ze met terugwerkende kracht toch nog een stukje van mijn studie betaald
Helemaal mee eens! Hier ook al jaren geen contact met biologische vader maar zeker weten dat ik geld aanvaard als dat vrijkomt als hij overlijdt. Heb genoeg mee moeten maken, vind dat ik dat dan wel verdiend heb zeg maar.... Liefst zet ik dan ook een deel op de spaarrekeningen van mijn meiden. Vind niet perse dat als je geen contact heb je geen recht heb op erfenis.
Je zegt zelf dit: Dan mag je niet zo maar verwerpen maar moet je naar de kantonrechter. Die keurt verwerpen bijna nooit goed wanneer er geld overblijft onder aan de streep. Linksom of rechtsom kwam het erop neer dat ik alles moest afhandelen Daarop reageerde ik met : Ik mocht dus wel zomaar verwerpen en hoefde niet naar de kanton rechter ondanks dat er geld over zou blijven.. Het hoeft dus niet zo te gaan zoals je schetste ook al ben je enig erfgenaam dat je toch alles moet afhandelen
Ik vond het wel een goede vraag, ik was nl. ook benieuwd (zonder te oordelen). Ik zit totaal niet in zo'n situatie, maar om me in te leven wil ik er dan graag meer over weten.
Wat grappig, ik zit niet in die situatie maar ik denk niet dat ik geld zou kunnen aannemen van iemand met wie ik geen contact/band heb. Dat zou heel krom voelen.
Mijn vader heeft ook nooit alimentatie betaald of iets voor ons. Hij zou mijn studie betalen, nooit gedaan. Heb het allemaal zelf betaald dus ja ik zou het geld zo aannemen. Voelt als iets waar ik echt nog recht op heb
Hier idem. Mijn vader heeft voor ons nooit wat betaald. En hoe crue ook, mijn moeder werkte keihard en het het totaal niet breed waardoor wij vaak (heel vaak) nee te horen kregen. Qua kleding liepen we veel in tweedehands kleding (niks mis mee overigens) maar ik ben daar wel veel mee gepest omdat veel kleding echt afgedragen was. Als klap op de vuurpijl heeft mijn vader onze spaarrekeningen (mij en broertje) waar mijn opa en oma elke maand geld op hadden gestort geplunderd om nieuwe meubels en een auto van te kopen. Mocht er dus wat te erven vallen zal ik het ook zeker accepteren en voelt het voor mij als een teruggave van m'n spaarrekening.
Inderdaad en misschien zet ik alles wel op de spaarrekeningen van m'n dochters. Hebben zij alleen maar meer voor een goede start als ze op zichzelf gaan... Snap niet waarom ik zou moeten weigeren puur op basis van geen contact.
Ik was gewoon nieuwsgierig en als jij het als veroordelend ziet prima. Maar ik geef er verder toch geen mening over?
Er is nu een wet (2018 dacht ik) om erfgenamen iets beter te beschermen tegen onverwachte schulden idd.
Ok, maar als er wel verwachte schulden zijn en iemand aanvaard benificiair, maar haalt ondertussen wel het huis leeg, heb je de erfenis dan feitelijk wel zuiver aanvaard of wordt je dan alsnog beschermd?
Ja dat gaat goed, je mag dan bijv natuurlijk ook de kamer in een verzorgingstehuis enz leeghalen. Maar alles loopt dan wel via een vereffeningsprocedure en daarvan moeten de regels wel goed worden gevolgd.
Als het testament door een Belgische notaris is opgesteld, is het geregistreerd in het Centraal Register Testamenten. "Momenteel bestaan er 3 verschillende manieren voor particulieren om een overleden persoon op te zoeken in het CRT: De particulier kan contact opnemen met een notaris, die verder het nodige zal doen en hem verder zal begeleiden met aangepast advies volgens het dossier. De particulier kan een aanvraag tot opzoeking versturen (per post, fax of e-mail) naar de Steundienst Databanken van FEDNOT, samen met een kopie van de overlijdensakte of een ander document dat het overlijden van de persoon bewijst (bijvoorbeeld een doktersattest dat het overlijden vaststelt, een vonnis van “afwezigheid”, een opzoeking in het Rijksregister, …): - per post: Bergstraat 30-34, 1000 Brussel - per fax: 02/505.08.56 - per E-mail: crt@fednot.be Door op deze link te klikken opent u een e-mail die we al voor u hebben ingevuld. Het bewijs van de opzoeking zal daarna teruggezonden worden naar de aanvrager per post, fax of e-mail. De particulier kan ter plaatse bij FEDNOT (de Federatie van het Notariaat), met in de hand een kopie van de overlijdensakte van de overledene, of een ander document dat het overlijden bewijst van de persoon die opgezocht moet worden in het CRT. Een medewerker van de Steundienst Databanken zal onmiddellijk het bewijs van de opzoeking overhandigen aan de aanvrager." Ik denk dat voor TO enkel optie 1 overblijft, want ik denk niet dat jij of je man een 'bewijs van overlijden' hebben. Veel sterkte voor jullie. Ik kan me voorstellen dat dit boven op een verbroken relatie, pijn moet doen als kind.... Misschien vind je hier wat meer info? https://www.notaris.be/
Ik was gewoon wel nieuwsgierig wat voor andere reden je zou kunnen hebben om jouw vraag te stellen. Soms kan het stellen van een vraag ook een veroordeling zijn. Of zo overkomen. Maar fijn om te horen als het echt niet zo bedoeld was.