Hoi hoi meiden, Ik heb een dochter van 10 maanden oud. Ze kan nu zelfstandig zitten. Maar dat is ook eigenlijk alles wat ze nu doet en kan. Ik hoor van andere meiden die ook een kindje hebben van 10 - 11 maanden dat die kinderen al kruipen, staan en sommige lopen al een beetje. Mijn dochtertje geeft hier niet eens aanleiding toe om dit te gaan doen. Ze kan wel haar benen onder haar lijfje zetten als ik haar rechtop zet maar zelfstandig staan kan ze echt nog niet. En als ik zeg: doe maar een paar pasjes, dan kan ze dat nog echt niet. Ze zakt steeds een beetje door haar beentjes heen. Ook kruipen doet ze niet en wil ze ook niet proberen.Als ik haar op haar buik leg draait ze meteen gillend om! Ik weet dat elk kind het op zijn eigen tempo doet, maar omdat ik het zo veel om me heen hoorde dat de andere kindjes dit al wel allemaal doen vraag ik mij af: loopt mijn dochtertje niet heel erg achter?? Liefs Jelisa
Hé Jelisa, Nee joh maak je niet druk... elk kind doet alles op zijn/haar eigen tempo... en wie weet is ze dadelijk ineens heel snel en doet ze alles tegelijk! Mijn nichtje deed ook tot een maand of 11 niets, binnen 1 maand leerde ze kruipen, zelfstandig zitten, opstaan en zelfs los lopen!
Wat zeggen ze op het consultatieburo? Niet dat zij nu alles weten, maar misschien kunnen ze naar haar bewegingen kijken en tips geven om haar te stimuleren ofzo. Onze dochter was al vrij sterk in haar beentjes en sinds ze een loopstoeltje heeft (afgeraden door het CB) gaat haar lichamelijke ontwikkeling nog sneller. Ze staat en stapt stevig aan de hand, denk dat het loopstoeltje heeft geholpen. Verder heeft elk kindje zijn eigen tempo natuurlijk. Mijn neefje is ruim 1,5 jaar en heeft nooit gekropen en loopt nog steeds niet, hij schuift op zijn billen de kamer door!
niks om zorgen over te maken hoor. mijn dochter begon net een beetje met op dr billen te schuiven met 10 maanden. met 12 maanden ging ze staan aan tafel/bank en met 19 maanden liep ze pas helemaal los. het komt van zelf elk kind doet het op zijn/haar eigen tempo
Ik zou me ook geen zorgen maken, het komt vanzelf. Als je in dit (psychomotordevelopment) lijstje kijkt zie je de gemiddelden. Maar zoals je ziet staat er als meeste 90%, dat betekent dat toch wel wat kindjes er later mee zijn.
Ik zou me er geen zorgen om maken hoor. Mijn zoontje ging laat kruipen, ging pas zelf zitten met 12 maanden en ging daarna ook staan en lopen langs meubels. Nu is hij 15 maanden, maar los lopen durft hij nog niet. Hij vind het prima zo denk ik! Ik denk ook wel dat mensen (waaronder ikzelf) aan het twijfelen worden gebracht door de omgeving. Vaak krijg je te horen: loopt'ie nóg niet?? Nu trek ik me er niets meer van aan, maar toen mijn zoontje wat jonger was, werd ik vaak aan het twijfelen gebracht door mijn omgeving
geen zrogen maken hoor. Mijn zoon kon met 11 maanden ook pas zitten en ooknog alleen met behulp van ons. stappen en staan kwam met 14 maanden Kruipen heeft hij nooit gedaan, ook niet tijgeren of kont schuiven. Hij heeft met 15 maanden wel fysio gehad, omdat hij fases had overgeslagen. Hij kon al stappen bv, maar kwam bij vallen niet omhoog. binnen 2 maanden fysio kon hij alles.
Ik zou me geen zorgen maken. Hier een meisje dat sinds een paar weken zelf gaat zitten. Ze teigert wel en kan zichzelf nu sinds een paar weken optrekken tot staan en "loopt" van de ene kant naar de andere kant van de box via de spijlen. Maar kruipen doet ze nog niet (wel een poging tot maar het lukt haar niet). Haar neefje van 7 weken ouder kruipt al veel langer rond en loopt ook al achter een loopwagentje en trok zich al veel eerder op dan mijn dochter. Elk kindje ontwikkelt zich op zn eigen tempo. En als jij je echt zorgen maakt neem dan eens contact op met het cb (al denk ik dat je je echt geen zorgen hoeft te maken).
Bedankt voor de snelle reacties hoor! Denk dat ik me inderdaad niet zo zorgen moet maken. Maar ik had in het begin helemaal in mijn gedachten: nou, met 11 maanden of als ze 1 jaar is dan kan ze vast al lopen, maar weet niet of dat er al in zit. Maar ja kan ik nog even genieten dat ze nog lekker rustig in de box zit en nog niks van de tafel grijpt!
Even een feitje: 50% loopt met 15 maanden. 90% loopt met 18 maanden. Dat is dan van de kindjes die zich normaal ontwikkelen. Dat betekent dat 1 op de 10 met 18 maanden nog niet los loopt! Dus ik denk dat je je verwachtingen van het lopen met een jaar wel bij kan stellen. Natuurlijk zijn er kindjes die dan al kunnen lopen, maar het grootste gedeelte is later dan een jaar hoor. Met 10 maanden kon mijn zoontje alleen rollen en begon hij met tijgeren. Nu staat, zit en loopt hij 4-5 stapjes los. Later dan gemiddeld ja, maar op zijn eigen tempo. Ik heb me ook nooit zorgen gemaakt, omdat ik zag dat hij er gewoon nog niet aan toe was. Dus geen zorgen maken! Kijk gewoon goed naar je kindje en als er iets mis is, weet/voel je het als moeder toch wel.