Orchideeën, ik word er gek van

Discussie in 'De lounge' gestart door Tara84, 11 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Wow bedankt Buffy.

Ik heb er net een gekocht. Wanneer zal ik hem nu voor het eerst water geven ?

2. raspberry

raspberry Niet meer actief

Mijn vader was hier stomverbaasd, want ik vergeet alle planten altijd water te geven, (ga ik zo dus maar even doen :D). Maar de orchidee doet het daar uitstekend op. Die krijgt denk ik eens in de maand een plens water en bloeit een keer of 2-3 per jaar. Er komen steeds meer bloemen aan, had de laatste keer wel 30 bloemen geloof ik :D
    Mijn vader, die als ze hier zijn dus altijd even de planten van water voorziet, echt stikjaloers :D :D

3. Done

Done Fanatiek lid

5 jan 2009
    2.634
    0
    0
    Huismoeder
    Heel makkelijke bloemen hoor,hoeven nooit geen water en bloeien bij mij 24/7/365!
    Het kost wel wat maar ach dat heb ik over voor de mooiste bloemen die ik ken.

4. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Je kan hem nu 20 min in lauw water zetten, daarna weer uit laten druppelen en terug in de pot.
    Daarna volgende week, het liefst ook op dezelfde dag en zelfde tijdstip.

De reden trouwens dat ze in een doorzichtige pot zitten, is omdat dan de wortels beter groeien, eigenlijk zouden ze dus niet in een dichte pot moeten maar in een open, zodat er licht bij kan komen.

5. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ohja wat ze ook fijn vinden volgens mij vader is besprenkelt worden met lauw water, op de blaadjes en bloemen, je moet eigenlijk een beetje het oerwoud na bootsen:D

6. Bijzonder

Bijzonder VIP lid

1 okt 2008
    7.728
    0
    0
    Buffy ik hwb hem in de plastic pot in een rieten mand. Ik tweet je wel even een foto

7. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Dank je! Een dochter van een hovenier moet je wel geloven:) Waar moet je hem afknippen dan? Helemaal tot onder aan de steel?

8. Rica

Rica VIP lid

16 mei 2008
    7.521
    105
    63
    Vrouw
    Mama en meer
    Boven de ijssel
    Nou zonder al die moeite doen ze het hier ook prima hoor. wat bij mij altijd een boosdoener was is het verplaatsen, meer water geven als normaal of voor een open deur.
    Ik deed nog welleens de kale orchidee naar boven zodat hij weer opnieuw kon uitlopen met knoppen en als hij dan eenmaal zover was om uit te komen ging hij naar beneden, nou daar kon hij echt niet tegen (tempverschil). Ook had ik er 1 voor de achterdeur op een kastje maar de kou had hem toch genekt.
    Ik zou hem voor het raam laten staan zodat hij kan wennen en wie weet komen er toch weer knoppen en uitlopers aan, dan zijn ze vaak al gewend en wat sterker.
    Ik geef ze 1 keer per week een scheutje water, als ze voor het raam staan. en de orchideeen die niet zoveel licht krijgen, krijgen 1 keer in de 1,5 a 2 weken scheutje water.

Bij mij gaan ze ook eerst dood bij de aanschaf maar als ze weer opkomen en gewend zijn blijven ze super mooi! en ik heb er al heel wat gehad en nog steeds.

9. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Misschien moet ik dan wat langer doorzetten. Geef het vaak al op als ze de eerste keer alle bloemetjes laten vallen.
    Hoe lang duurt het voordat er nieuwe bloemen inkomen?

10. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Nee niet tot aan de steel, ik weet het zelf ook niet precies want mijn vader knipt ze altijd af hahaha. Ben bang dat ik het verpruts...

11. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Als de blaadjes afvallen betekend dit niet meteen dat hij dood is hoor:). Je kan hem dan gewoon dus afknippen en beetje water geven en dan even met rust laten.

12. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Zonde! Mijn vader zet ook alle uitgebloeide orchideeen altijd boven om ze daar even tot rust te laten komen en knoppen te krijgen. Als ze dan wat goede uitlopers hebben zet hij ze weer beneden en degene die uitgebloeit zijn gaan naar boven:).
    Maar als het temp verschil zo groot is zou ik dat niet meer doen als ik jou was! Is zo zonde en de bloemen zijn niet echt goedkoop (hoewel ik er 1 voor 1 euro had gekocht en die doet het nog:D).
    Zoals ik al zei zijn het natuurlijk van oorsprong tropische planten en die omgeving moet je eigenlijk een beetje na bootsen:)

13. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Nee, dat is waar natuurlijk:) Maar ik heb hem wel eens afgeknipt en met rust gelaten en toen werden de bladeren ook helemaal geel.
    Ik ga het nogmaals proberen!

14. BuffySummers

BuffySummers VIP lid

16 sep 2008
    16.607
    7
    38
    Mars
    Ik heb even gekeken en mijn orchidee is ongeveer op 1/3 afgeknipt,hou je dus 2/3 van de steel over.
    Inderdaad gewoon blijven proberen, als je ziet dat de bladeren écht slap gaan hangen kan je hem natuurlijk altijd wat water geven!
    Maar hij kan inprinciepe als je geen heel warm huis hebt wel een maandje zonder water als de bloemen uitgebloeit zijn.

15. Yukl

Yukl Niet meer actief

Ik ben onwijs slecht met planten, maar mijn orchidee staat sinds moederdag heel mooi te bloeien. :D Verbaast me echt dat ie nog niet dood is. ;) Ik geef hem 1 keer in de 1 a 2 weken vrij veel water. Hij zit nog in het potje waar ik hem in kreeg en die staat weer in een pot.

16. Sila24

Sila24 Niet meer actief

ik heb ook al anderhalf jaar 3 orchideen , en ze leken dood , heb de takken die uitgedroogd waren eraf geknipt en heel geduldig steeds vitamine water gegeven en 2 heb ik kunnen redden die andere lijkt dood.

17. chantal26

chantal26 Fanatiek lid

25 jun 2007
    4.181
    0
    36
    Mijn moeder heeft hem uit het zand gehaald, en gewoon in een vaas gezet met water.
    Hij staat daar al bijna 2 jaar en is echt super mooi.

18. zonnetjes

zonnetjes Fanatiek lid

19 aug 2006
    3.079
    1
    0
    drenthe
    dit doe ik dus allemaal niet, en ze blijven hier ook erg mooi, krijg er zelfs takjes/bloempjes bij! mn moeder(een bloemenkenner) is jaloers op mijn orchideeen, en vraagt me regelmatig hoe ik het doe. ze staan hier in de vensterbank, in de zon en 'swinters krijgen ze de warmte van de verwarming. geef ze af en toe een scheut water en wanneer er dooie bloempjes zijn, haal ik die eraf. laatst was 1 helemaal dood, bloempjes eraf gehaald en nu zitten er alweer 7 nieuwe plus 2 takjes bolletjes eraan.

hetzelfde met een witte hortensia, die heb ik in april gekregen ,staat nu nog heel mooi. mn moeder heeft m gegeven en die heeft inmiddels al 10 weg kunnen gooien. wel is de hortensia inmiddels helemaal groen, maar hij doet het.

19. Melanie86

Melanie86 Fanatiek lid

26 nov 2009
    3.766
    0
    36
    Volgens Rob Verlinden moet je een orchidee, de pot volgooien met water, een kwartier laten staan en daarna het water er weer uit gieten (dan dus wel het plastic potje erom laten zitten, anders is leeggieten moeilijk). Dit doe je 1x per week... (bij mij gaan ze ook altijd dood, maar ik heb dit nog nooit geprobeert ;))

20. Napoleon

Napoleon VIP lid

19 jan 2009
    11.632
    0
    0
    Docente
    ik ben ook vreselijk met planten maar ik heb orchideeën gehad die bijna 3 jaar aan 1 stuk gebloeid hebben! (toen gingen we verhuizen en was het klaar, helaas)
    Echt ik gaf ze geen water, alleen heel af en toe. Ik had 3 orchideeën, 2 daarvan stonden op de televisie (hadden toen nog een oude bak) en 1 stond elders in de woonkamer, die niet op de tv stond heeft het minder lang volgehouden.

Maar ik denk dat ik maar weer eens orchideeën ga halen ;)

Deel Deze Pagina