Slecht slapen en erg ontevreden (baby 5 maanden)

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Nescio, Jan 11, 2018.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Nescio

Nescio Niet meer actief

Mijn dochter van 5 maanden doet sinds een paar dagen nogal gek met haar slaapjes. Ze slaapt meestal 2 keer lang of 3 keer iets korter, voor ze rond 20.30 uur de nacht ingaat, meestal tot 8 uur de volgende ochtend. Soms wordt ze nog wakker voor een nachtvoeding.

Maar nu wil ze sinds een paar dagen niet meer gaan slapen. Ze wordt normaal rond 8 uur wakker en is dan rond 10.30 uur weer moe. Ik doe hetzelfde als altijd: luier, aanleggen en boeren, en dan wakker in bed (overdag is dat de reiswieg). Normaal sliep ze dan zelf binnen 10 minuten, zonder huilen of jammeren. Nu betrekt haar gezicht al als ik haar weg leg, en gaat het binnen een paar minuten over in huilen. De enige oplossing is dan haar in slaap te doen vallen door haar aan te leggen, en dan slapend wegleggen. Maar ze schrikt dan na 45 min. wakker, echt huilen, en wil dan niet meer slapen, maar is ook nog niet uitgerust. Zo gaat de dag dan, aan het eind van de middag is ze vaak oververmoeid en wil dan niks meer. Erg lastig, ook met 2 zussen van 5 en 3 eromheen.

De draagdoek vindt ze verschrikkelijk dus dat is helaas geen optie meer.
    Ze krijgt alleen bv, met groenten gaan we beginnen op 6 maanden (binnen twee weken).

Ze is wel heel erg bezig met draaien (lukt nog niet) en uitrekken en strekken. Kan het zijn dat ze een beetje gefrustreerd is omdat het omrollen nog niet lukt? Als ze wakker is oefen ik veel met haar, ik help haar op haar buik liggen, en stimuleer haar veel met speelgoedjes, etc. Kan ik nog meer doen?

2. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

Jan 9, 2013
    9,521
    3,739
    113
    Herken het wel een beetje. Hier maakt dochter er soms ook een potje van. Rond kerst/oud en nieuw overdag, toen een paar nachten en nu gaan de nachten weer aardig en is het overdag weer wat rommelig. Ben er vandaag achter gekomen dat ze lekker in slaap valt met het muziekje van de babyfoon aan, dat werkte net al voor de 2e keer. Een heel stuk makkelijker dan zingend in slaap wiegen en dan wegleggen wat ik hiervoor deed als het niet lukte met slapen. Ik weet ook niet zo goed wat het is, misschien 6 maandensprong of iets. Hier kan ze van rug naar buik rollen, dit doet ze (nog) niet in bed, maar wipt wel constant d'r bips in de lucht, lijkt geen rust te vinden om te gaan slapen, maar nu met muziekje wordt ze dus wel rustig.
    Ik houd mezelf maar voor dat het over een poosje hopelijk weer over is.
    Oh en hier probeerde ik pas ook 2 slaapjes, maar dat gaat dus alleen als ze het 1e slaapje zo'n 2-3 uur slaapt (wat op zich wel geregeld voor wil komen), want als ik d'r langer dan 2 uur wakker houd krijgt ze de slaap alleen maar moeilijker te pakken, hoe gezellig ze beneden ook nog lijkt. Vanmorgen sliep ze 5 kwartier dus vandaag toch gewoon weer 3 slaapjes en zo bekijk ik het maar een beetje per dag.

3. Nescio

Nescio Niet meer actief

Goede tip, van die muziek! Ze heeft hier ook een kleine mobile boven de reiswieg, normaal keek ze daarnaar en viel ze lekker in slaap, maar de laatste tijd werkt dat niet meer. Nu ook met muziek aan geprobeerd, ze is nog stil. Fingers crossed :D

Vero0504 likes this.
  4. Aag

Aag Actief lid

Jul 31, 2016
    267
    97
    28
    oei, dat is vervelend, zeker omdat ze het tot dan wel kon... Kan het toch een 'sprongetje' zijn? Ik geloofde niet echt in die 'oei-ik groei', maar vorige keren had mijn zoon telkens heel van last van die sprongen en die kwamen nogal overeen met wat ik las op die app. Mijn zoon is exact even oud als jouw dochter en volgens die app zit hij nu in een lastige sprong. Ik geef toe: het is wel de eerste keer dat ik er eens niets van merk. Mijn zoon is deze keer de vrolijkheid zelve en slaapt ineens schitterend (wat ie de eerste 4 maanden echt niet deed). Geen idee of het er ook mee kan te maken hebben dat hij toen altijd bv kreeg en dat soms problematisch was. Nu eet hij wel al groentjes, fruit en krijgt ie flessen. Geen idee of dat voor hem een rol speelt.

Ik herken wel dat hij nu ineens de emotie 'frustratie' heeft ontwikkeld. Als hij een speeltje wil pakken, waar hij niet aan kan, dan kan ie ineens beginnen brullen. Ook als ik hem in bed leg, komt er plots een heel verdrietig gezichtje met een traantje :( Misschien ook al een beginnende verlatingsangst? Maar tot hier toe valt hij wel meteen in slaap als ik de kamer dan uitstap..

Succes daar, hopelijk komt het snel weer in orde! Is verder medisch alles in orde?

5. Vero0504

Vero0504 VIP lid

Nov 17, 2016
    18,965
    15,006
    113
    Half jaar oud was hier ook lastige periode. Echt zo'n moment dat je tot de conclusie komt dat je net geschreven handleiding weer t raam uit kan. Houd m toch maar ene klein beetje in de buurt, na een tijdje rommelen, klooien, mekkeren en algeheel structuur kwijt zijn pakken ze ineens de draad weer op en gaat t redelijkerwijs weer volgens t ritme wat je had. Kan best zijn dat de puzzel met die benen en hoe dan draaien nog vollop in gang is, instinctief snappen ze t wel, maar hoe t nou met die ledematen voor elkaar te krijgen met dat aansturen...kan enorm frustreren, hier ging de volle lading temperament af maar daar hebben we dan ook een dochter voor :) toen ze eenmaal naar dr buik kon draaien wanneer ze wilde lag ze al bijna te slapen voordat ze dr bedje raakte.

Nescio likes this.

Share This Page