Ronde 1 clomid, spannend! Hoeveel follikels?

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by Jummymummy, Feb 18, 2014.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

Jul 2, 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi allemaal, ik heb vandaag de medicatie gekregen voor mijn eerste clomid ronde. Ik moet nu eerst 5 dagen lang 10mg provera nemen en dan wachten op de menstruatie. Dan vanaf dag 3 clomid 50 mg voor 5 dagen lang en op dag 12 voor een echo. Ik heb na de diagnose PCOS nog best lang moeten wachten voordat ik mocht beginnen en dus vind ik t nu vrij spannend en kan ik niet wachten tot we echt kunnen beginnen!!!

Nu heb ik een paar vragen:

Wegens mijn lichamelijke aandoening is het voor mij zeer onverstandig om een tweeling te krijgen. Zodra er al 2 follikels groeien mag ik die ronde dus niet aan de klus. Ik ben bang dat dat er voor gaat zorgen dat ik een aantal rondes moet gaan overslaan. Maar mn gyn zegt dat er meestal toch maar 1 follikel groeit en dat die kans dus niet zo groot is. Echter lees ik hier wel vaker dat er meerdere follikels groeien. Hoe zit dat nu precies? Wat is ongeveer de kans op meer dan 1 follikel?

Ik hoor ook vaak dat er al op dag 10 echo's worden gedaan. Is dag 12 niet wat laat?

Het percentage zwangerschappen is bij clomid gebruik na een half jaar 50%. Kan ik zeggen dat ik een wat hogere kans heb omdat ik nog jong ben? Ik heb zelf namelijk t idee dat ik aan de "goede kant" van de statistieken zit als t gaat om mn leeftijd en gewicht. (Ik ben zeker niet obees, ik kom van zwaar ondergewicht af en heb nu sondevoeding en ben nu op een nog iets te licht gewicht.) Ook komt mijn PCOS niet door een te hoog testosteron, dat zal er ook mee te maken hebben denk ik?

Meten jullie je temperatuur? Dat werd gesuggereerd in de bijsluiter, maar mn gyn heeft daar niks van gezegd. Het is voor mij eigenlijk ook niet haalbaar omdat ik heel wisselend wakker word en dan op sommige dagen ook nog eens direct hulp heb bij t douchen etc. Dus voor mn gevoel zou t bij mij toch niet een mooi grafiekje worden.

Kan iemand me uit ervaring vertellen wat de meest gangbare bijwerkingen zijn? Ik lees altijd de bijsluiter en ik heb best wat t internet afgestruind, maar wat nou écht de meest voorkomende (en vervelendste) bijwerkingen zijn kan je naar mijn idee alleen van ervaringsdeskundigen horen. ;)

Is de kans op een zwangerschap per maand gelijk aan die van een normaal vruchtbaar iemand? En dan bedoel ik uiteraard áls er een eitje springt met de meds. Dus das 20% kans per maand als er een eitje is??

Bedankt alvast voor t beantwoorden van mn vragen! Ik vind t toch best spannend hoor, zal hier de komende tijd vast veel komen lezen en schrijven!

Groetjes,
    jummymummy

2. taliaa

taliaa VIP lid

Mar 2, 2007
    16,067
    2,203
    113
    Brabant
    Hoihoi,

Wat spannend dat je mag gaan beginnen!
    Hier bij de eerste meteen de eerste ronde clomid netjes 1 follikel en in de 5e ronde zwanger (rondes werden wel steeds langer)
    Ik heb alleen de eerste ronde fms gehad.

Bij de tweede eerste ronde 50mg: grote cyste. 2 e ronde geen ei en daarna met 100mg 2 eitjes. De volgende rondes geen fms meer gehad, omdat ik met clomid nog erg wisselde heb ik getempt. Uiteindelijk zwanger van een eenling:)

En bij de derde was ik zomaar ineens zwanger, hoe bizar:)

Ik had het meeste last van opvliegers en moodswings. Niet normaal.
    Alleen tot aan de eisprong, daarna nergens meer last van.

Heelveel succes

3. Steph88

Steph88 Niet meer actief

Super spannend en leuk dat je mag beginnen met Clomid :)

Ik heb zelf deze maand clomid 50mg gebruikt, ik kan alleen mijn ervaring met je delen.. Ik heb inderdaad ook op dag 12 een echo gehad.

Verder heb ik wel 2 volgroeide follikels gekregen..

Kwa percentages.. daar durf ik niets over te zeggen.. omdat dit heel verschillend is, en elk lichaam reageert anders. Ik hoop dat het zo is.. ben zelf ook slank, jong ect. maar denk dat dit niet te zeggen is.

Ik zelf tempratuur niet, omdat mijn eisprong wordt geregeld.. door een injectie Pregnyl.

Kwa bijwerkingen.. was mijn enigste bijwerking dat ik opvliegers had.. vooral in het begin, maar ik merk nu dat ik ze al een tijd niet meer heb gehad. :)

Ik hoop dat ik je een beetje opweg heb kunnen helpen.. heeel veel succes !

4. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

Jul 2, 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hej Taliaa,

Bedankt voor je reactie! Wow, bijzonder dat je van je derde zo spontaan zwanger was. Echt een wondertje.

Wat heb jij weinig fms gehad terwijl je reactie zo wisselde zeg. Vond je dat niet vervelend? Bij mij gaan ze het elke keer checken omdat ze dus geen risico willen lopen dat ik een tweeling zou krijgen. Maar ik denk dat als ik zelf een paar keer toch 2 follikels krijg en daardoor die maanden geen poging mag doen, dat ik dan zo gefrustreerd raak en toch het risico neem :) ik ken mezelf goed genoeg om te weten dat ik in die situatie die eicellen dan niet aan me voorbij kan laten gaan hihi. Heb t ook eerlijk tegen de gyn gezegd, maar ze drukte me toch op t hart om iig de eerste paar pogingen toch echt alleen te klussen bij maar 1 follikel.

Moodswings en opvliegers bij jou dus.. Dat is wel vervelend, maar dus maar zo'n 2 weken dan denk ik? Gelukkig dat t afzakt na de eisprong. Ik hoop dat t bij mij meevalt, ben normaal heel relativerend en dus zullen die moodswings wel een heel aparte gewaarwording zijn als ik ze zou krijgen.

5. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

Jul 2, 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hej Steph, ik zie nu net pas je berichtje nadat ik op Taliaa had gereageerd. Jij ook bedankt voor je reactie!

Was dit voor jou de eerste maand? Normaal mag je met 2 follikels wel aan de klus toch? Gold dit ook voor jou?
    Ik lees nu pas dat je ook pregnyl gebruikt dus neem aan dat dit dan niet je eerste maand is (ik reageer onder t lezen hihi,vandaar). Mag ik vragen waarom en na hoeveel rondes werd besloten om pregnyl te gebruiken?

Fijn om te weten dat de bijwerkingen dus met de tijd ook nog kunnen verminderen! Ik hoop natuurlijk dat ik dat niet eens hoef te merken en gewoon heel snel zwanger ben, spannend!! Ik ben vol goede moed, dus ben wel bang dat ik een harde klap ga krijgen als t een tijdje gaat duren. Maar ja, das afwachten en daar hebben er hier vast heel veel vrouwen ervaring mee!

6. Steph88

Steph88 Niet meer actief

Ja dit was voor mij de eerste maand.. omdat manlief verminderde zaadcellen heeft, is er gekozen voor IUI. vandaar dat ik ook meteen Pregnyl moest spuiten en wij helaas op de normale manier weinig kans maken.

Met 2 follikels is de IUI gewoon voorgezet, ik heb overigens nooit geen waarschuwing gekregen over een eventuele meerling.

De bijwerkingen zijn per persoon verschillend, maar mij is de clomid goed bevallen, helaas ga ik de volgende ronde hormonen spuiten omdat Clomid als bijwerking geeft.. dat het baarmoederslijmvlies te dun blijft.

Ik hoop ook echt dat je snel zwanger bent !! :D zou fantastische zijn

7. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

Jul 2, 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ah oke zo. Ja dan is t nog dubbel lastig. T zaad van mijn vriend was van matige kwaliteit, maar toen had hij net de weeke ervoor net koorts gehad dus hij moet nu over een maandje nog een keer. Hopelijk dan wel goed! Afhankelijk daarvan beslisspt de gyn hoe lang we clomid gaan proberen zonder verdere hulpstukken.

Jij ook heel veel succes!!!

8. Steph88

Steph88 Niet meer actief

Koorts heeft er inderdaad mee te maken.. Ik hoop dat jullie het op de natuurlijke manier mogen blijven proberen :) dat is toch het fijnste en het minst ingrijpend.

Dankjewel :)

9. Klaartje863

Klaartje863 VIP lid

May 10, 2012
    6,606
    57
    48
    Spannend zeg!!

Ik ben vorig jaar januari met clomid 50mg begonnen. Dat werkte helaas niet, toen over op de 100mg. Eerste ronde had ik een flinke cyste die de boel in de war schopte, dus toen weer aan de opwekkers.
    Tweede ronde 100mg had ik wel een mooie eisprong, van 2 eitjes zelfs!
    Maar daarna ging het eigenlijk weer wat slechter, weer steeds een laat ei. Toen gewoon steeds 1 eitje. Na een aantal rondes ben ik toen overgestapt op spuiten. Sindsdien heb ik wel vaker 2 eitjes.

En qua statistieken.. Het is lastig, ik was ook super positief toen ik begon met clomid. Eindelijk een normale cyclus, maar dat lukte dus niet echt. Terwijl ik ook geen overgewicht heb, nog jong ben en niet eens pcos heb enz..
    Bij iedereen werkt het weer anders, de een is er meteen mee zwanger en bij de ander werkt het niet.

De zwangerschapskans ligt idd gelijk als in een normale cyclus. Qua bijwerkingen was ik erg moe, had last van moodswings en vooral veel hoofdpijn.

Hopelijk kom je snel een mooie positieve zwangerschapstest showen!

10. kids0912

kids0912 Actief lid

Oct 10, 2013
    393
    1
    0
    NULL
    NULL
    Hej

Ik slik ook clomid 50 mg en ik had de 1e ronde 1 follikel de 2e ronde 2 follikels en deze ronde heb ik 3 follikels :)

Suc6 :)))

11. Nephthys

Nephthys Fanatiek lid

Aug 9, 2013
    3,721
    3
    0
    Noord-Brabant
    Heel veel succes!

Oh; wacht niet langer dan 5 dagen na provera op je menstruatie en bel dan het ziekenhuis. Soms heb je geen slijmvlies opgebouwd en dan kan provera het ook niet laten afvloeien want er zit dan niks. Anders zit je eindeloos op je onttrekkingsbloeding te wachten. Is mij ook vaak overkomen.

12. Jummymummy

Jummymummy Bekend lid

Jul 2, 2013
    511
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bedankt voor jullie antwoorden!

Oh das een goede Nephtys! De gyn zei tegen mij 10 dagen, en in de bijsluiter staat 7 als ik t me goed herinner. Maar jij zegt 5? Kan ik daaruit opmaken dat t vaker eerder dan later komt, die bloeding?

Ze heeft ook niet gekeken naar t slijmvlies, dus kan t nu ook niet controleren. Maar wat doen ze als je dus niet die bloeding krijgt? En wat als t nou heeel licht bloed?

Share This Page