Hallo meiden! Mijn dochtertje woog bij de geboorte 4 kilo en kon maat 50 niet aan. Nu krijgen we een jongen die wss iets zwaarder word. Ik zie door de bomen het bos niet meer qua rompers en kleding, hoeveel moet ik nou halen van welke maat? Ik lees vaak 3 setjes kleding maar is dat niet erg weinig? Help!
Ik zou marktplaats fb/groepen afstruinen naar wat extra's. Onze dochter werd geboren met 7 pond maar lag nog ruim 3 weken in maat 50. Ik had 3 mooie (nieuwe) setjes per maat, de rest gekregen of overgenomen.
Waarom verwachten ze je zoon zwaarder? Mijn 1e ( dochter ) was 4300 gram en 56 cm, mn zoon was 3800 gram en 52 cm. Het hoeft echt niet zo te zijn dat een 2e kind of een zoon groter is. Maar; ik zou wel altijd een pakje maat 50 kopen, bijna elke baby past dat namelijk wel heel even. En dan maat 56, ik had zeker wel 6 pakjes, of meer geloof ik. Maar je kan ook nog bij kopen in de kraambed, moeder de stad in sturen of de postbode laten komen.
Ik zou zeker een stuk of 7/8 setjes hebben. Soms heb je net een was er in zitten, poepen ze er twee onder, hangt er nog wat aan de lijn... Dan ben je met 3 echt snel er doorheen. Wat je kunt doen, is 5/6 setjes in maat 56 kopen, en 1/2 in maat 50/56, of maat 56 van een merk wat wat kleiner valt (bijvoorbeeld Noppies). Dat past dan mooier in de eerste weken, en in het ergste geval hebben ze het heel weinig aan gehad. Mocht je kindje dan toch kleiner zijn dan verwacht, of spontaan 3 weken te vroeg geboren worden, dan heb je in ieder geval iets in huis wat past, en kun je heus nog wel gauw wat er bij halen. Die kleintjes kunnen de eerste dagen ook gerust overleven in een rompertje en een dikke deken om zich heen, daar krijgen ze niks van. Dus geen zorgen dat je geen goede kleertjes hebt. En idd, lekker veel rompertjes. Ik vond maat 50/56 van de Hema altijd een ideale maat. Dat pasten mijn meiden bij de geboorte net (zat behoorlijk ruim, maar kon wel) en konden ze zeker 2/3 maanden aan.
Mijn zoontje heeft met shirts bijna 8 weken in maat 50 gezeten en broekjes 12/13 weken. Hij zit nu met shirtjes in maat 62/68 en broeken dus net een paar weekjes in 56 en zit nog goed. Ik zou gewoon sowieso 1 pakje maat 50 kopen. Bijna alle baby's passen die echt wel al is het even. En voor de foto's vind ik het leuker als ze goed passende kleertjes aan hebben. Mijn zoontje had eigenlijk maat 44 nog gepast terwijl die 51cm was en 3376 gram. Maar hij is heel tenger en fijn. Mijn ervaring is echt dat het gewicht niet alles zegt. Meer de bouw van je kindje, zo heeft mijn zoontje korte beentjes en een lang bovenlichaam maat is heel smal. Ook merken verschillen. Zo vind ik bijvoorbeeld zeeman groot vallen (hij draagt nog rompers 50/56 van de zeeman terwijl die eigenlijk alle andere merken wel 62/68 past) en noppies is juist smal. BFC (babyface) valt ook groot vind ik. Misschien even uitzoeken welk merk een beetje ruim valt en daar een setje van kopen in maat 50.
Ze zeggen dat vaan een jongen zwaarder is en een tweede kind ook. Bij de groei echo liep die ook al wat voor. Ik heb nu een pakje maat 50 en een pakje maat 56 voor naar het ziekenhuis. Dan nog een pakje maat 56 in de kast. Rompers heb ik nu 50/56 en 56. Dus verder dan nog pakjes maat 56 halen als ik jullie zo hoor