Beetje een gekke vraag misschien maar kan klaarkomen je ovulatie in gang zetten/versnellen? Als je een onregelmatige cyclus hebt zoals ik vraag ik me af wat er uiteindelijk voor zorgt dat je ovuleert. Of dat toch gewoon vanzelf gaat of dat er bepaalde dingen zijn die dat beinvloeden.
Dat kan wel degelijk! Soms is je lichaam in staat om je ovulatie naar voren te schuiven wanneer het sperma detecteerd Maar het gebeurt niet vaak. En toch is om die reden het bv niet veilig om onveilig te vrijen een paar dagen voor je eisprong wanneer je niet zwanger wil worden. Je lichaam kan dan namelijk besluiten dat de kans nu goed is en die hormonen eerder aan het werk zetten
Ik dacht dat de reden dat het niet veilig is om paar dagen voor je eisprong onbeschermd sex te hebben (als je niet zwanger wilt worden) is, omdat sperma wel tot 5 dagen in leven kan blijven !! Dus niet omdat het dan je ovulatie op gang kan zetten...
Je hormonen reageren helemaal niet op de aanwezigheid van sperma, dat staat totaal los van elkaar. Ik weet niet hoe je daarbij komt, Vlinder? Echt nog nooit van gehoord en door alle gyn's die we gehad hebben ook nooit verteld of bevestigd! Hormonen zitten in je bloed en komen niet in contact met sperma, als je gevreeen hebt. Je hebt geen inwendige teststripjes of sensoren. Als je niet zwanger wilt worden, moet je niet vlak voor de eisprong vrijen, omdat zaadcellen zeker nog 2-3 dagen in leven blijven, soms langer. Als je een voorraadje zaadcellen in je lichaam hebt op het moment dat je eicel voorbij komt, heb je kans op een zwangerschap. Dus om die reden moet je geen gemeenschap hebben, als je vlak voor je eisprong zit. Niet omdat sperma je eisprong kan opwekken. Dat laatste was anders wel handig geweest, heb je geen hormoonmedicijnen meer nodig om de eisprong in gang te zetten en hoef je ook geen ovulatietesten te doen, gooi je er gewoon een kwakkie tegenaan. Zowel sperma als een orgasme kunnen geen eisprong opwekken. De eisprong wordt in gang gezet door de LH-piek. De LH-piek staat in verbinding met het groeien en de grootte van een follikel. Het groeien van een eiblaasje is het gevolg van weer andere hormonen. Inderdaad een heel ingewikkeld proces van allemaal verschillende soorten hormonen die met elkaar in balans moeten zijn en op elkaar reageren.
Dat het niet bekend is bij de meeste gyns en dat er mensen zijn die moeite hebben met zwanger worden, betekent niet dat het niet klopt. Uit meerdere onderzoeken is gebleken dat het vrouwelijk lichaam wel degelijk op sperma reageert. Lees hier maar eens: Semen Triggers Ovulation, New Study Suggests Nu heb ik er maar eentje tussenuit gepikt, maar zoek eens op OIF semen triggers ovulation. Er zit blijkbaar een proteine in sperma, die in de bloedstroom van de vrouw terecht komen en op die manier de vruchtbaarheid van de vrouw verhogen en dus ook een eerdere ovulatie kan voortbrengen. Overigens blijft zaad ook een paar dagen in leven binnen de vrouw, maar dat betekent dus niet dat dit de enige reden is waarom je daarmee moet oppassen. En daarbij mag ik inmiddels wel zeggen dat ik bekend ben met hoe het werkt met hormonen, conceptie etc. Ik heb me niet voor niets gewijd aan een fertiliteitsonderzoek nadat ik ben afgestudeerd
Voor degenen die niet het hele artikel of onderzoek willen lezen: If you're trying to avoid getting pregnant, here's another reason to mistrust the rhythm method of birth control: New research confirms that the fluid in semen, long dismissed as primarily a vehicle for sperm, contains a substance that can trigger ovulation and other pregnancy-supporting hormonal responses in female mammals. The find could lead to new fertility treatments in humans. The new study, he says, indicates that NGF in male sperm actually travels through the female bloodstream to the brain, causing her hypothalamus and pituitary gland to release the hormones required for pregnancy. Although the precise mechanisms by which NGF is acting on the pituitary gland and hypothalamus still need to be worked out in detail, Ojeda says the research itself looks solid. You're welcome
Wat voor studie is het en waar heb je het gevonden? Graag de officiële bron erbij, ik ben wel nieuwsgierig! Zoiets zou zeker van invloed kunnen zijn op vruchtbaarheidsbehandelingen!
Ik heb de pdf op mijn pc staan, maar kan die niet plaatsen hier. Zoek even op: reproductive biologist Gregg Adams semen induces ovulation, dan vindt je zijn onderzoek met resultaten, conclusies en bronnen om zijn hypothese te staven.
Daar had ik nog nooit van gehoord, al klinkt het ergens ook wel logisch. Het vrouwelijk lichaam kent genoeg 'trucjes', ik zou eigenlijk niet verbaasd moeten zijn dat het ook dit kan.
Haha ik verbaas me inmiddels nergens meer over! Ik vind het razend interessant en hou het nieuws op fertiliteitsgebied goed bij. Ons lichaam kan de meest onvoorstelbare dingen. Het duurt echter erg lang om nieuwe dingen aan te nemen in de medische wereld en daarbuiten. Net zoals Shettles hardnekkig blijft hangen (kort op ovulatie jongen, paar dagen voor ovulatie een meisje) maar dit nieuws ontkracht dat dubbel en dwars, ware het niet dat dit al lang ontkracht is