Hoi vrouwtjes... moet het even van me afschrijven. Het is een lang verhaal, feit is dat het de laatste 3 maanden "raar" doet in m'n buik. Er klopt gewoon iets niet. Situatie: gemiddelde cyclusduur 33 dagen KOPERSPIRAAL (dus niet bezig met zwanger worden) Menstruatie = hevig en pijnlijk - 1 maart: ongesteld t.e.m. 11 maart! (= 11 dagen ongesteld) - 2 april NOD (niet echt want zijn niet bezig, maar voor gemak ) - GEEN ongi - Cyclusdag 46; na 2 weken overtijd getest: negatief ==>Heel de maand april géén ongi. - 4 mei: heel licht bruinverlies t.e.m 8 mei (dus 4 dagen heel licht bruinverlies, soms wat roze) --> is dat een ongesteldheid of niet? Zo niet, WAT is het dan? Een onttrekkingsbloeding? - 7 mei: Cyclusdag 68; nogmaals getest (ongerust), negatief. --Daarna niks meer-- - 15 mei: AVOND// krom gelegen van de buikpijn, eerst duidelijk in mijn baarmoeder, daarna onophoudelijke HEVIGE ovulatiepijn. - Vandaag 16 mei: opgestaan met duidelijk nog ovualtiepijn. Uitstraling naar rug en bil. Pijn wel minder erg. MIDDAG// Ovulatiepijn gaat over in vervelende baarmoederkrampen. Houden aan. UITERAARD heb ik al contact gehad met de HA: "Afspraak maken met gyn". Bel ik vandaag naar mijn gynaecoloog... een afspraak is pas mogelijk in november?! Serieus... dus ik vraag, waar moet ik dan terecht met iets wat dringend is? "Je kan bij DR. X (waarvan ik weet dat het geen fijne gyn is) terecht elke maandag op vrije consultatie." (wat uiteindelijk wil zeggen dat de wachtkamer daar bomvol zit en je gerust 2 uren zit te wachten.) Ligt het nu aan mij dat ik dit niet normaal vind? We hebben momenteel nog geen 2de kinderwens, dus als mijn cyclus van slag is enzo maakt het mij niet veel uit. MAAR ik heb pijn. Pijn in mijn baarmoeder vandaag, gisteren ontzetten erge ovulatiepijn. Het is niet zomaar iets wat ik kan negeren. Daarbij voel ik me een beetje 'in de steek' gelaten met mijn klachten, stel dat het achteraf iets ernstigs blijkt te zijn? De pijn is niet hevig genoeg om naar de spoed te gaan, maar vergelijkbaar met menstruatiekrampen van het zwaardere type. Oja, ik woon in België, dus als dit alles absurd klinkt voor de NL'ers... dat is het ook! Nee bah... wat moet ik nu? Ben een beetje bang om bij die niet-fijne-gyn op consult te gaan, ik wil gewoon m'n eigen gyn.
Wat naar zeg! Kan je ha niet naar het desbetreffende ziekenhuis bellen zodat je eerder kan? Maar als ik zoveel pijn zou hebben zou ik liever naar een ''niet fijne'' gynaecoloog gaan.
heeft je eigen gyn ook geen inloop spreekuur oid? wel raar dat je dan zo lang moet wachten.. het kan wel eens dat je lichaam in de war is maar met de pijn erbij is het het wel waard voor een extra controle ofzo.. ik zou gewoon nog eens bellen voor een afspraak.. en anders toch dan naar die niet zo leuke gyn.. die onzekerheid is ook niks.. succes
Kom sowieso in het ziekenhuis en-of praktijk uit als ik bel, gyn zelf krijgen we hier nooit te pakken. Mja, ik ben bang om bij die man te gaan. Hij is de enige die vrije consultaties doet (omdat hij niet zoveel patienten heeft- rarara hoe zou dat komen)... heb de neiging om nog liever veel pijn te hebben dan bij hem te gaan. Vind het gewoon rot, als je zwanger bent kan je àltijd bij je gyn terecht (wat natuurlijk ook supergoed is) maar als je dan pijn hebt ofzo moet je 6 maanden wachten. @me83, neen, geen inloopuren bij m'n vaste gyn... het lijkt gewoon onmogelijk om bij haar terecht te kunnen als je niet zwanger bent. Jullie hebben vast gelijk, ik moet gewoon naar die enge man dan, maar ik ben bang. En ken mezelf... ga dan gewoon doorbijten om toch niet te moeten gaan.
Het zijn toch niet de enige gynaecologen in België? Als de ene geen tijd heeft, en de ander vind je niet prettig, dan ga je op zoek naar een derde. Of heb je geen vrije keuze? In NL kan je zorgverzekeraar eventueel voor je op zoek naar iemand die wel snel tijd heeft, kan dat bij jullie ook? Of een vorm van wachtlijstbemiddeling?
Zo dan, in NOVEMBER! Ik vond 6 weken wachten al te lang, en ben toen rond gaan bellen naar andere ziekenhuizen in m'n omgeving. Bij een ander ziekenhuis kon ik na 2 weken terecht. Geen idee hoe het geregeld is in België, maar misschien kun jij dit ook proberen?
Ik zou je huisarts zeggen dat je pas in nov terecht kunt en vragen of hij er semi spoed van kan maken.
@Bri, neen, tuurlijk niet, maar de lange wachttijden schijnen normaal te zijn hier... ben aan het zoeken naar andere ziekenhuizen nu. Wachtlijstbemiddeling etc bestaat niet in België... had er zelfs nog nooit over gehoord. @shaddixxx, ben idd aan het zoeken naar andere ziekenhuizen. Vind het allemaal zo onlogisch. Ik zou beginnen denken dat die telefoniste me gewoon niet goed geïnformeerd heeft! @luckybird... dat is nog een idee!? Ga 'm morgen bellen, hopelijk wil hij dat doen. Weet je wat het ook is, ik voel me zo al onzeker, beetje bang... ben vertrouwd met m'n gyn. Vind het gewoon niet fair dat ik niet bij haar terecht kan (zou wel 2 weken willen wachten ofzo). Vraag me dan af wààrom je een vaste gyn hebt, als je er toch niet terecht kan. Een gyn is er toch voor alle gynaecologische zaken, niet enkel voor zwangerschap?
He bah wat rot! Klinkt als bijwerkingen van je koperspiraal maar ja dat wil je natuurlijk zeker weten... Maakt bij jullie de gyn altijd de echo's of kan je ook elders terecht om een echo te laten maken? (Echobureau) dan kan er iig gekeken worden of het spiraal goed zit.
Echo's altijd bij de gyn... Ik vermoed trouwens ook dat mijn spiraal er voor iets tussen zit. Alleen snap ik niet goed waarom dit pas na ruim anderhalf jaar gebeurd. Was regelmatig na mijn bevalling in 2010. Morgen meer nieuws in elk geval. Ga paracetamol nemen want zit niet te wachten op continue menstruatiekrampen. @Booey, Dat is voor mijn doen wel normaal. Heb al van m'n 12de veel bloedverlies en vrij hevige krampen. Volgens de gyn is dat erfelijk (mijn mama had het ook zo). Wat voor mij héél abnormaal is zijn menstruaties zonder pijn en weinig bloed.
Kan je niet met hevige buikpijn bij de spoed eisende hulp terecht? Dan wordt je misschien wel sneller geholpen. Want wat jij beschrijft hoort niet
Hai lieve dames, Even een update, Ondertussen is de pijn weg. Gisteren nogmaals gebeld met de gyn-praktijk, afspraak was echt echt onmogelijk... maandag is het mogelijk om bij die "niet-fijne-gyn" te gaan, vrije consultatie. Ander ziekenhuis gebeld, ook 7 weken wachten. Daarna contact gehad met de HA, die had ineens een ingeving dat mijn cyclus waarschijnlijk raar deed door een hernia van vorige maand (teruggerekend is die net in de buurt van m'n eisprong voorgevallen) en de medicatie die ik daarvoor gekregen heb. (prikjes en volta-patch + pijnstillers). Hij denkt dat ik best een maand kan afwachten om te kijken of het daaraan gelegen was. De ovulatiepijn en krampen zouden volgens hem komen doordat de "zaakjes" weer op gang komen? Anywayz... heb nog niet beslist of ik maandag al dan niet ga. Hangt er vanaf of ik in tussentijd nog pijn heb. Want momenteel is alles ineens perfect! Los daarvan vind ik het nog steeds een k*t-idee dat ik niet bij m'n gyn terecht kan als het nodig is.
Hier een Belg...de tip die mijn eigen huisarts gaf was,op het moment dat de pijn te erg is de spoed binnen gaan. Ze zijn verplicht je te helpen. Natuurlijk heb je dan geen zekerheid dat je geholpen wordt door je eigen gyn. Ik weet dat de wachttijden hier in België erg lang zijn als je niet zwanger bent. Gemiddeld bij een goeie gyn een half jaar...eigenlijk wel erg maar ergens wel logisch. Ze hebben die 'vrije' tijd nodig voor zwangere vrouwen en spoedjes.
Ik denk dat de klachten die je omschrijft toch wel met je koperspiraal the maken hebben. Ik heb twee jaar een koperspiraal gehad en nu sinds een half jaar er van af. Wat een verademing. Mijn menstruatie is van 9 weer terug naar gem. 5 dagen. Ik heb geen erge buikkrampen meer (in eider geval niet meer tijdens ovulatie). Ik hoop voor je dat er een andere mogelijkheid is voor anticonceptie en dat zeker overwegen. Ik denk dat dat scheelt in je klachten. Mag je trouwens niet naar een ziekenhuis in nederland? Zat nederlanders gaan voor be handling naar belgie.
@stephanie02, ja naar de spoed gaan is natuurlijk altijd mogelijk... maar ben er ook niet zo enthousiast over. Heb vorig jaar 8U !!! in de spoed zitten wachten met mijn mama. Geen eten, geen drankje, gewoon wàchten. Want als je geen open wonde hebt of levensbedreigende conditia, dan gaan alle andere voor. Daarom vermijd ik die ook liever @Marjol, heb helaas niet echt een andere optie. Condooms ja, maar die worden al snel eens "vergeten" - Heb de pil gehad (had toen constant pijnlijke borsten en omwille van de voorgeschiedenis van mijn mama -borstkanker- beslist dat dat niet zo goed was) - Heb de nuva-ring gehad (werd er depri van en libido zat VER onder het vriespunt) Op zich reageer ik dus niet goed op hormonen... dan blijft er niet veel over natuurlijk. Welke anticonceptie gebruik jij nu? En had je nog andere klachten van je spiraal?
hier ook een belgje, Bij mijn gyn idem, gebeld in september voor een gewone controle (tweejaarlijks), nou ten vroegste kon ik op 25 mei gaan (8 maanden dus). Toen ik 1 dag zwanger was gebeld voor de intake ik kon komen als ik rond de 14 weken zwanger was. Bij mijn zus is het hetzelfde, ook hebben veel gyn's patientenstops. Maar voor ts: hoelang heb je je spiraaltje al. Ik moest 8 weken na het steken op controle en ik heb direct die handel er laten uitnemen, was niets voor mij (had al 8 weken ongi, pijn en t gevoel dat het er uit stak). En idd, bij ondraagelijke pijn naar de spoed, moeten ze je helpen (maar of ze het spiraaltje er dan willen uitnemen???). K*tsituatie dus
Ik heb jaren geleden ook een koper spiraal gehad. Ongeveer de zelfde klachten als dat jij omschrijft. Die van mij bleek verkleeft te zitten. Maar ik zou niet te lang wachten!
@heleentje... pff zie je, het is dus overal wachten wachten wachten. Bedoel... zijn er dan zo weinig gyns? Lijkt me toch niet echt iets waar er een tekort aan is. Ik heb het spiraal sinds november 2010... dus al 1,5jaar. De controle-echo heb ik gehad, alles zat goed. @vivianbraak Oei da's nog wat anders... het stomme is dat ik niet meteen een alternatief kan bedenken.
Bajou, Ik ga normaal gezien naar de consultaties in het ziekenhuis (dan betaal je enkel de opleg en de ziekenkas regelt de rest). Ook zijn het dan meestal geconventioneerde gyn's (deze werken tegen de tarieven die afgesproken zijn met de ziekenkassen). Nu is het in mijn ziekenhuis zo dat ze dat een beetje doen om de patientes naar de prive-praktijken te sturen (kortere wachttijden). En daar gelden geen ziekenkastarieven natuurlijk. Mss dat het zo vlugger kan als het echt nodig is. Ik weet in ieder geval dat dat spiraaltje (hormoon bij mij) een vreselijke keus was, komt hier nooit meer binnen