Mijn meisje is nu bijna 10 weken oud. Ik voed op verzoek. Dat kan de ene dag 7x zijn maar de andere dag wel 9 of 10x. Ik heb daar geen problemen mee. Ik ben een thuisblijfmama en heb er, ondanks de zorg voor mijn andere 2 kinderen, tijd voor. Ze drinkt erg makkelijk en heeft overdag aan één borst genoeg. Daarna verschoon ik haar en bied ik haar de andere borst maar daar heeft ze meestal geen interesse in. Na de voeding is ze vrolijk, soms valt ze tijdens de voeding in slaap maar vaak blijft ze ook wakker. s Nachts zit er wat meer tijd tussen en drinkt ze wel flink aan beide borsten. Nu ben ik vorige week naar het CB geweest en nu blijkt dat ze niet genoeg is aangekomen. In 5 weken tijd is ze 370 gram aangekomen. Volgens het CB had dat minimaal 500 gram moeten zijn. In lengte is ze wel redelijk gegroeid, ruim 3 cm. Nu is mijn meisje mijn 3e kindje die ik borstvoeding geef. Bij de eerste had ik helemaal geen problemen maar bij de tweede wel. Mijn zoontje was tussen de 2e en 3e maand maar 110 gram aangekomen, wel flink gegroeid nl. 5 cm. Toen ben ik op advies van het CB overgegaan op FV. Toen kwam hij wel weer helemaal op gewicht. Dat ik de BV op moest geven vond ik niet leuk. Ik ben nu bang dat het met mijn kleine meisje dezelfde kant opgaat, en dat ik weer over moet op FV. Dit wil ik niet. BV is zo fijn en makkelijk. Doe ik nu iets verkeerd, of heb ik te weinig voeding in mijn melk zitten? Hoe zorg ik ervoor dat ze weer goed aankomt?
Allereerst: wegen is een momentopname, een volle buik en ze zijn 200 gram zwaarder, een volle luier en ze zijn 200 gram lichter... De truc zit 'm denk ik toch in het aanleggen. Melk met te weinig voedingsstoffen bestaat niet, maar soms werkt een beter borstenmanagement wel. Probeer aan het einde van een borst een borstcompressie, dan komt er sneller vette melk. Op borstvoeding.com staat uitgelegd hoe dat werkt. Kijk ook eens op YouTube naar filmpjes over aanleggen. Goed aanleggen is soms milimeterwerk, en kan net het verschil uitmaken tussen per voeding net te weinig of per voeding genoeg binnenkrijgen. Daarnaast, bel eens met een vrijwilliger van VBN of LLL, dat is gratis, je praat dat met een ervaren iemand die je zeker tips kan geven die ze op een CB niet weten. Daarnaast als jullie er niet uit komen weet ze vast een lactatiekundige in je omgeving.
Als je zo van bv geniet zou ik ook niet zomaar opgeven. Wegen is inderdaad een moment opname. Het scheelt O of ze net gedronken of net geplast hebben... Ik zou zeker de adviezen van dirksmama volgen. Succes!
Ik zou ook zeker niet stoppen. Minimaal 500 gram per week is leuk als een gemiddelde, maar soms groeien kindjes meer en soms wat minder. En dan zie je dat ze inderdaad wel goed in de lengte groeien. Borstvoeding heeft toch vaker een groeidipje rond 3 maanden? Ik zou gewoon doorgaan met op verzoek voeden en naar je gevoel luisteren. Wat extra tips toepassen wellicht en kijken hoe ze is gegroeid bij 4 maanden. Mijn jongste was tussen 2 en 3 maanden in 5 weken 440 gram en 3 cm gegroeid en ik kreeg hier geen enkel commentaar over. Was prima. Toen wel overgestapt op flesvoeding (ivm einde verlof) en ze dronk de flessen slecht, sindsdien is ze nog veel slechter gaan groeien in gewicht. Met 2 maanden op de gemiddelde groeilijn en sinds de flessen zat ze al vrij rap tussen de -1 en de -2. Maar ook dat vindt mijn CB wel prima? Zolang ze in de lengte blijft groeien en niet afvalt, is het goed.... Ik zie niet in waarom dit met borstvoeding anders zou moeten zijn.
je zou ook de gewichten in kunnen vullen in de borstvoedingscurve om te kijken of ze die mooi volgt. Die loopt anders dan de curve voor fv kindjes! CB geeft vaak verkeerde adviezen wbt bv! Vraag anders op dit forum advies aan lactatiedeskundige: die vind ik erg goed!