Origineel solliciteren. Hulp nodig! :-)

Discussie in 'De lounge' gestart door xElles, 5 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ik werk nu een aantal jaar als invaller in het basisonderwijs.
    Momenteel is er vacatureruimte en zullen ze mensen aan gaan nemen.
    Ik ben natuurlijk super blij! Ik werk nu voor het 6e jaar op dezelfde school, maar steeds langdurige vervangingen en toevallig dit jaar een plekje in de formatie. Maar.. niks vast dus.

Nu werken er zo/n 15 invallers die een oproep krijgen om te solliciteren.
    Daar zitten invallers bij die net zo lang invallen als ik, maar ook invallers die dit schooljaar zijn begonnen. Iedereen maakt dus evenveel kans.

De directeur van mijn school wil wel een positieve referentie schrijven.

Ik wil graag op een originele manier solliciteren om op die manier op te vallen. Er zullen namelijk zo/n 7 a 8 banen vrij komen. Dat betekent dus dat de helft zal afvallen.

Nu had ik me een beetje verdiept in Prezi. Kent iemand dit? Super makkelijk en ziet er erg leuk uit.
    Ik heb nu een klein begin, maar weet niet zo goed hoe ik verder wil qua opzet/indeling.

Ik wil mijn sollicitatiebrief dus eigenlijk een beetje opdelen in aparte stukken.
    Maar hoe? En hoe noem ik die stukken? Ik wil geen hele lappen tekst eigenlijk, maar het moet toch duidelijk worden dat ze mij moeten aannemen natuurlijk ;)

Iemand wat ideeën? Ik ben een beetje inspiratieloos op dit moment :)
    Alvast bedankt!

2. MMandI2

MMandI2 Lid

4 nov 2015
    25
    20
    3
    Leuk idee!

In Prezi kun je filmpjes invoegen. Heb je misschien een leuk lesfragment waarin ze jouw in actie kunnen zien?

Je zou het op kunnen delen in een aantal kopjes:
    -Wie ben ik? (persoonlijk). Je kunt bijv. een foto toevoegen van jezelf in actie tijdens het uitoefenen van een bepaalde hobby.
    -Wat kan ik? (opleiding/werkervaring?)
    -Wat zeggen anderen over mij? (referenties) Je kunt hier bijv. quotes van anderen over jou laten zien. Evt. kun je ook quotes van leerlingen gebruiken?
    -Hoe ziet mijn ideale schooldag/les eruit. Je kunt bijv. een lesplan toevoegen?

Zoiets?

3. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ah dat zijn al een paar leuke ideeën waar ik iets mee kan! Dank je!

Ik had inderdaad al een aantal andere collega's ook gevraagd of ze iets over mij wilden schrijven en dat ik dat wil gebruiken.
    Ik vond op internet ook nog een heel leuk idee. Daar had iemand zijn kwaliteiten in een soort scrabble gemaakt. Daar ben ik nu mee bezig en ga die als plaatje invoegen.

4. Ieniemienies

Ieniemienies Actief lid

21 mrt 2013
    313
    113
    43
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Misschien kan (hangt er wel vanaf voor welke groep je staat) behalve de directeur je huidige klas je ook helpen. Een door hun ondertekend getuigschrift bijvoorbeeld waarin kwaliteiten van jou als woorden benoemd staan.

5. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Ik heb groep 5, dus dat kan best! Leuk idee! Dank je

6. Lousaa

Lousaa Fanatiek lid

18 nov 2011
    2.497
    2
    38
    Een prezi is ok als presentatieondersteuning. Maar hoe zie je dat dan voor je als je geen presentatie geeft maar een brief schrijft? Dat degene die de prezi 'leest' hem zelf doorklikt? Of dat je hem klokt en inspreekt zidat het een soort film is?

Ik begrijp ook niet zo goed waarom de directeur van de school waar je solliciteert een referentiebrief zou schrijven. Maar goed. Ik zou sowieso niet inzetten op originaliteit maar op kwaliteit. Ze kennen je immers al en je kunt geen eerste indruk meer achterlaten.

De kinderen inzetten klinkt goed. Maar geef ze dan ruimte om eerlijk te zijn en laat zien dat je dat serieus neemt. Uiteindelijk zit je daar voor hen en niet andersom.

7. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Het is niet solliciteren op de school maar voor de stichting. De stichting heeft verschillende scholen.
    Als het alleen aan de directeur van de school waar ik nu werk had gelegen, dan had ik 3 jaar geleden al een vast contract gekregen.

Het is een openbare Prezi, dus ik kan hem doorsturen en dan moeten ze zelf klikken inderdaad.

Originaliteit en kwaliteit kunnen toch samen gaan?
    Ik wil gewoon ergens mee opvallen tussen de hele stapel brieven.

8. brit76

brit76 Actief lid

29 apr 2009
    379
    7
    18
    Ik vind het een super, leuk en origineel idee! En ook goed dat je op deze manier laat zien dat je met Prezi om kunt gaan. Veel scholen (ook waar ik leerkracht ben) is het leren maken van een Prezi onderdeel van het lesprogramma. Het laat ook meteen zien dat je wat kunt op ICT gebied en dat is vaak een pre in het onderwijs.

Je zult zeker opvallen dus gewoon doen!

Voor in je Prezi vind ik de genoemde tips goed. Ik zou wel wat tekst schrijven omdat je zelf de presentatie niet kunt geven. Je kunt er niet iets bij vertellen. Vooral je motivatie om leerkracht te willen zijn en je visie op onderwijs zou ik noemen. Wat vind je belangrijk op onderwijs gebied nu en in de toekomst. Ook zou ik je eigen sterke kanten noemen (wat heb jij een school te bieden) maar ook een of twee ontwikkelpunten: waar wil je je in verdiepen.

Heel veel succes!

9. sandramarije

sandramarije Bekend lid

17 jan 2013
    665
    1
    18
    Toen ik jaren geleden een baan zocht had ik een flyer gemaakt met een foto er op.. Geen standaard brief.

Deel Deze Pagina