Darmonderzoek tijdens zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Soepjurk, 17 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Soepjurk

Soepjurk Nieuw lid

19 jan 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Wie heeft er ervaring met een darmonderzoek (sigmoidoscopie) tijdens de zwangerschap? Ik ben nu bijna 24 weken zwanger en twijfel of ik het moet doen. Dit ga ik natuurlijk met de arts ook bespreken, maar vroeg me af of andere vrouwen hier ervaring mee hebben?

2. Gabbel

Gabbel VIP lid

21 apr 2008
    6.555
    14
    38
    Gelderland
    Hoi soepjurk,

Ik zou eigenlijk 7 april een scopie met propofol krijgen. Nu kwam ik er woensdag achter dat ik dus zwanger ben. Ik heb gelijk gebeld en het vermeld. Me dokter belde mij een vrijdag terug en vertelde dat 7 april niet door gaat. Hij zei dat het nu moest wanneer ik de 3 maanden gepasseerd ben en dan alleen met een roesje. Hij zou voor mij binnekort een afspraak plannen op de poli om alles door te bespreken. Ben er eigenlijk zelf niet blij mee. Ik ben al 7 jaar bezig voor een wonder en vind paracetamol eigenlijk al teveel. B3n benieuwd hoe het gesprek gaat aflopen.

Ik heb zeld de ziekte van Crohn en heb afgelopen 2 jaar 6 keer in het ziekenhuis gelegen maar sins ik nieuwe medicatie heb gaat het gelukkig goed. Ze willen alleen nu een scopie doen om te kijken hoe het er nu binnenin me darmen ervoor staat. Ik heb sowieso een vernauwing :(

3. saartje1982

saartje1982 Fanatiek lid

2 mrt 2012
    1.324
    0
    0
    Als het nu niet persé nodig is zou ik het niet doen.
    Ik moest eigenlijk een colonoscopie ondergaan (mijn moeder heeft darmkanker gehad, dus ik heb verhoogd risico, maar geen klachten). Omdat ik nu geen klachten heb stel ik het uit tot na de zwangerschap.

Als je wel klachten hebt zou ik het gewoon door laten gaan, het vervelendste lijkt me nu het laxeren. Er zal natuurlijk wel een klein risico zijn op complicaties (ook ivm je zwangerschap), maar als het nodig is is het nodig.

4. Chebu

Chebu VIP lid

17 dec 2007
    7.174
    2
    36
    Midden-Oosten
    Als het niet nodig is, niet doen. En ookal is een sigmoidoscopie tot voorbij het eerste bochtje, het is toch vervelend. Ik heb Colitis, zelfs met opvlammingen aan het begin van de zwangerschap maar een coloscopie kwam nooit aan de orde. Ik laat er standaard eentje maken een half jaar na de zwangerschap.

5. Soepjurk

Soepjurk Nieuw lid

19 jan 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Het onderzoek zou bij mij zonder roesje gebeuren. Maar ga nog eens goed bespreken of het echt noodzakelijk is om het nu te doen. Het laxeren lijkt me ook niet prettig voor mijn baby'tje. En zou toch echt geen complicatie willen krijgen nu.

Deel Deze Pagina