Originele namen vaak ordinair gevonden, wat is dat toch?

Discussie in 'Babynamen' gestart door mumtobe21, 17 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Skatje

    Skatje VIP lid

    10 dec 2008
    9.026
    165
    63
    Vrouw
    Gastouder
    Arnhem
    Bepaalde namen komen gewoon vaker voor in bepaalde lagen van de bevolking.. En daarbij kijken ze naar bijv opleiding en inkomen.

    Maar veder blijft het een kwestie van smaak. Ik vind bijvoorbeeld jayden helemaal niet mooi terwijl de uitspraak best lijkt op de naam van mijn zoontje. Ik hou zelf niet zo van oerhollandse namen maar Amerikaanse namen roepen bij mij vaak ook de associatie 'ordi' op.
     
  2. Eva1983

    Eva1983 VIP lid

    2 sep 2007
    9.025
    2
    38
    Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook vaak de associatie ordinair krijg bij namen als Giovanni, Devinn, Jazzlynn en Shenayra....Niet dat ik daarmee zeg dat diegene die de naam oppert asociaal of ordi is, maar ik weet gewoon dat er in bepaalde sociale milieu's voor soortgelijke namen gekozen wordt, en vandaar dus mijn associatie.

    Ook ik denk dat 'kak' namen ook vaak gekozen worden omdat 'kakkers' graag geaccepteerd willen worden door 'medekakkers' :D Haha staat er misschien een beetje krom en lomp, maar bedoel het niet zo.

    En halfbloedjes met een aparte naam vind ik ook weer anders, maar dan nog hou ik niet van geknutselde namen.
    Mijn zoontje is ook een halfbloedje en heet Aimar. Ik vind de naam niet aso klinken (je spreekt het uit zoals je schrijft) maar toch apart!
     
  3. Senais

    Senais Fanatiek lid

    27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Dat heb ik dus ook. Als mijn mening gevraagd wordt dan zeg ik welke associatie IK ermee heb. Ik zal nooit zeggen dat je kind ordinair is vanwege zijn naam oid. Ik woon in de buurt van Den Haag en vind dus de namen Wesley, Jeffrey, Anita, Priscilla, kimberley enzo ordinair klinken omdat ik in deze omgeving een hoop aso gezinnen heb wonen waarvan de kinderen zo heten... Wat dus niet wil zeggen dat ik elke Wesley, Anita etc ordinair of aso vind!
     
  4. BolBuikje34

    BolBuikje34 Niet meer actief

    Ik kan me goed voorstellen dat je broer baalt. Italiaanse namen vind ik heel mooi mits die persoon Italiaans is of half dan ;) Maar bij aso's vind ik het dus afgrijselijk!

    Hmm bij namen als Wesley Prichilla e.a krijg ik ook vreemde ideeen haha. Moet dus wel aan een bepaald slag mensen denken. Zelf vind ik Aurora een prachtige naam voor ons kindje maar vriend vind dat dus echt een kampnaam:$
     
  5. blondi

    blondi Fanatiek lid

    3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Wat ik hier en in sommige reacties niet begrijp, is dat mensen van een lagere sociale klasse in principe ordinair worden genoemd?
    Dat heeft toch niks met ordinair te maken?

    ordinair bijv.naamw.
    Uitspraak: [ɔrdiˈnɛ:r]

    (van mensen of gedrag) onbeleefd en niet netjes
    Voorbeeld: `De zogenaamde reorganisatie is een ordinaire bezuiniging op personeelskosten.`
    Synoniem: vulgair

    Mensen van een lagere sociale klasse zijn niet perse onbeleefd en niet netjes....:( Daar kunnen hogere sociale klasse net zo goed iets van.
    Ik vind namen niet ordinair maar ik ken een ontzettend ordinaire Pricilla dus bij de naam Pricilla denk ik aan ordinair. ;)
     
  6. Miekje1979

    Miekje1979 Fanatiek lid

    23 aug 2010
    4.266
    2
    38
    NULL
    NULL
    Ik vind ook geknutselde namen snel ordinair!! Soms zijn er uitzonderingen. Ik werk zelf veel met kinderen en vind de namen met een Y vaak voorkomen bij ordinaire mensen.... Dit geldt ook voor erg engels klinkende namen.
    voorbeelden van namen zijn: keano, dylan, melvin, jayden enz.
    voor meisjes: samantha, kiara, chelsea enz.

    Mijn voorkeur gaat dus uit naar nette Nederlandse namen.
     
  7. VioletRose

    VioletRose Niet meer actief

    Hmmmm.....Suze is anders ook niet Nederlands....;)
     
  8. krullenkop

    krullenkop Niet meer actief

    Volgens mij is Suze geen Nederlandse naam hoor :p.
     
  9. vive2

    vive2 Fanatiek lid

    Tja, de Shaniqua's, Kelly's, Angelo's, Chyakyra's, Yajson's, Rachel's die ik ken lopen op Nike-air-Max of traingspakjes rond. Dat vind ik trashy en ordi. Geknutselde namen komen op mij over alsof de normale spelling te moeilijk is ofzo.. Alsof er spelfouten in de naam zitten.

    Ik vind namen als Damian, Jayden, Daisy en Chanel vaak er tussenin vallen om even heel erg in hokjes te denken. Je komt ze in "standaard" gezinnen en "lagere" gezinnen wel tegen.
     
  10. Missy1985

    Missy1985 Fanatiek lid

    3 okt 2009
    1.009
    0
    36
    Ieder zijn eigen mening hoor over namen!
    Maar ik vind dat er erg makkelijk in hokjes gedacht word!
    Deze naam is 'geknutseld' dus ordinair en uit lage sociale klasse!
    Ik krijg een beetje een naar gevoel als ik deze topic lees!

    Ik zie allemaal dames voor me op een teras in het gooi, die met elkaar bespreken hoe goed zij wel zijn, en hoe asociaal de lagere klassen zijn!

    Dit zal vast de bedoeling niet zijn maar ik krijg dit gevoel er wel bij!
     
  11. Manuela79

    Manuela79 VIP lid

    7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Waarom op een terras in 't Gooi? :D Heb je dan niet zelf ook vooroordelen?

    Mijn mening; ik vind geknutselde namen ook heel erg ordi overkomen. Ik weet dat dat niet wil zeggen dat dat gezin ordi is maar ik denk wel dat je veel eruit kunt afleiden. En hokjesdenken... tja dat hou je niet tegen, dan doen we nu eenmaal allemaal, op dit gebied of een ander!
     
  12. Miekje1979

    Miekje1979 Fanatiek lid

    23 aug 2010
    4.266
    2
    38
    NULL
    NULL
    Ik kom liever uit een gooi.. als uit een achterstandswijk!!!!
     
  13. krullenkop

    krullenkop Niet meer actief

    ... ;)
     
  14. YellowButterfly

    YellowButterfly Niet meer actief

    Lekker belangrijk als ik een andere naam ordinair vindt, als de ouders hem mooi vinden is het goed toch? Gelukkig hebben we allemaal een andere smaak, als alle kindjes Anne zouden heten zou de wereld wel heel saai zijn! Snap de discussie niet zo, er zullen best mensen zijn die de naam van onze dochter niet mooi vinden - prima toch? Wij zijn er blij mee, ongeacht de mening van anderen.
     
  15. Missy1985

    Missy1985 Fanatiek lid

    3 okt 2009
    1.009
    0
    36
    Haha!! Ja misschien heb ik wat dat aan gaat wat voor oordelen, maar ik vind ordinair zooooooo negatief klinken! En dat negatieve word in verband gebracht met lagere klassen, vind ik soms best kwetsend! Niks tegen mensen in het gooi hoor, maar onze familie uit het gooi vinden veel te min! Dus vandaar deed het me daar aan denken!
     
  16. blondi

    blondi Fanatiek lid

    3 sep 2010
    3.796
    1
    0
    Brabant
    Beetje een belachelijke reactie, wat heeft dit nou weer met namen te maken?
     
  17. Corry1985

    Corry1985 Actief lid

    12 okt 2008
    383
    0
    0
    Noord Holland
    ik gebruik het woord ordinair echt nooit.
    nooit van gehoort dat een naam ordinair is. je koppelt het vaak aan iets of iemand... misschien daarom?
     
  18. FairyLaughs

    FairyLaughs Niet meer actief

    #58 FairyLaughs, 21 mrt 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 mrt 2011
    nou in een achterstandswijk (wat volgens jou veel erger is, dan het in werkelijk is) is het meestal wel stukken gezelliger... daar wordt je niet met de nek aangekeken, of over je geroddeld als je geen poetsvrouw hebt, of niet 4 auto's en 6 paarden !! (is ook een vooroordeel ik weet het.. maar ik vond dat dit vooroordeel wel moest op haar uitspraak, die trouwens erg fout geschreven is)

    mensen laten elkaar in hun waarde in een "achterstandswijk"

    ps.. volgens mij is miekje ook de persoon die het woord ordinair heeft geïntroduceerd als benamen voor 'baby' namen ! aan haar berichten geschiedenis te zien :p
     
  19. VioletRose

    VioletRose Niet meer actief

    :( Wat een vervelende en kwetsende opmerking!
     
  20. Miekje1979

    Miekje1979 Fanatiek lid

    23 aug 2010
    4.266
    2
    38
    NULL
    NULL
    sorry, had de opmerking niet moeten maken!!!
    Heeft verder niks met dit topic te maken. Ik denk dat we iedereen in zijn waarde moeten laten!
     

Deel Deze Pagina