Originele namen vaak ordinair gevonden, wat is dat toch?

Discussie in 'Babynamen' gestart door mumtobe21, 17 mrt 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. VioletRose

    VioletRose Niet meer actief

    Stoer dat je, je excusses aanbiedt! Zand erover! :D
     
  2. Pluis81

    Pluis81 VIP lid

    16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Ik vind het lastig..

    Sommige namen vind ik ook niet mooi maar als de ouders er helemaal happy mee zijn,wie ben ik dan?

    Er is bijvoorbeeld een jongensnaam,dat vind ik echt al jaren de meest lelijke jongensnaam die ik ooit heb gehoord. Ik kan dus eigenlijk niet begrijpen dat iemand die naam kiest. Nu komt die naam hier weleens voorbij in een topic (nu toevallig ook) maar dan reageer ik gewoon niet omdat ik diegene niet wil kwetsen.

    Toch moet ik soms op m'n handen gaan zitten :):D
     
  3. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Heel herkenbaar, hoor! Doe ik ook heel vaak hier (niet reageren om niet te kwetsen)...
     
  4. Pluis81

    Pluis81 VIP lid

    16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Haha,ik ben dus niet de enige :D
     
  5. Sisa

    Sisa VIP lid

    13 jun 2008
    5.552
    1
    0
    Tja wat is dat toch, goeie vraag.
    Kwestie van smaak denk ik.
    Persoonlijk krijg ik ook de kriebels van namen als Jayden, Dilano, Shenaia, Kayleigh... maar voor ieder wat wils en als je als ouders de naam mooi vindt, moet je die kiezen vind ik, al zou ik het zelf persoonlijk nooit doen.
    Onze dochter heeft een heel klassieke maar wel internationaal bekende en te gebruiken naam, in alle talen duidelijk uit te spreken maar ik weet zeker dat er hordes mensen zijn die hem bekakt vinden of ouderwets of te klassiek. Ieder zijn ding zeg ik maar.

    En verder reageer ik ook vaak niet op topics om niemand te kwetsen en dus hou ik mijn mening vaak voor me.
     
  6. Young Flower

    Young Flower Fanatiek lid

    25 jul 2006
    3.299
    477
    83
    near rotterdam
    hier 2 hollandse ouders (1 ervan ook beetje duits) maar 2 kids met engelse namen. een hoop mensen zullen het ordi vinden, maar dit waren de namen die bij ons pasten.

    ik heb helemaal niets met nederlandse namen dus daar zal ik nooit voor kiezen.

    zo is het voor iedereen anders.

    en als mensen ons alleen maar vanwege namen ordi vinden moeten ze misschien gewoon eens bij zichzelf ten rade gaan. want het is dan HUN tekortkoming.
     
  7. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Ik vind overigens ook dat als men een topic opent om erachter te komen wat men van "hun" naam vindt, dat je dan best eerlijk je mening mag geven, ook al vind je een naam ordinair of verschrikkelijk.

    Er wordt toch om gevraagd? Dan hoeft 't toch niet kwetsend opgevat te worden? Het lijkt mij alleen maar fijn dat iedereen zo eerlijk is. Als écht iedereen een naam verschrikkelijk oid vindt, zou ik er persoonlijk nog eens extra goed overna denken, of ik mijn kind dat überhaupt wel aan zou willen doen.
     
  8. Sahi

    Sahi VIP lid

    4 apr 2010
    5.186
    0
    0
    Dordrecht
    tsja, ik zou daarom geen advies vragen op een forum, omdat het zoiets persoonlijks is. Ik vind sommige namen prachtig, die mijn vriendinnen alleen al vreselijk vinden, laat staan mensen die ik totaal niet ken...
     
  9. Pluis81

    Pluis81 VIP lid

    16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Tsja,ik vind het dan zo sneu voor diegene..
    Stel dat jij helemaal verliefd bent op een naam en echt iedereen op het forum kraakt die naam af. Dan ben je misschien toch teleurgesteld of begin je te twijfelen.
    Misschien kies je dan toch een andere naam en krijg je achteraf spijt.
    Ik zeg het wel eerlijk als ik een naam niet mooi vind (alleen als daar echt om gevraagd wordt) maar woorden als "verschrikkelijk" hou ik dan maar voor mezelf.:)
     
  10. VioletRose

    VioletRose Niet meer actief

    Precies. Je kan het ook anders verwoorden zonder meteen iets af te kraken...

    " Het is niet mijn smaak of ik vind de naam niet zo mooi"

    Dit lijkt mij inderdaad ook al duidelijk? Zonder dus de woorden: verschrikkelijk, lelijk etc. te gebruiken die je overigens toch ook niet tegen iemand persoonlijk zou zeggen???

    Ik ken in elk geval geen mensen die dat zouden doen. Houden zo want dat soort mensen zouden mijn vrienden ook niet zijn.

    Eerlijk betekend niet onbeleefd!!

    En dat wordt wel eens vergeten! (vind ik :D)
     
  11. zogezegend

    zogezegend Niet meer actief

    klinkt goed!!!:)
     
  12. Gibbie

    Gibbie Actief lid

    26 jun 2009
    191
    0
    0
    secretaresse
    Westland
    Ik deel de namen altijd in 3 categoriën in;
    De namen die ik leuk vind, daar reageer ik positief op, want iedereen hoort graag dat ze een leuke naam heeft uitgekozen

    De namen die niet mijn keuze zouden zijn, maar die ik ook weer niet verschrikkelijk vind, daar reageer ik soms op, maar ik probeer mijn mening wel te onderbouwen. Bijvoorbeeld zo: De naam Damian zou ik niet zou snel kiezen, omdat ik heel erg de associatie met 'zoon van de duivel' heb, of: de naam Gerrit zou ik niet zo snel kiezen, omdat hij in het buitenland niet uit te spreken is. Zoiets.

    De namen waarbij ik denk 'dat doe je je kind niet aan', daar reageer ik niet op, want onze smaak is dan zo verschillend dat ze niks aan mijn mening heeft. Ik weet dan al van tevoren dat een reactie onnodig kwetsend is, en dat zij de namen die ik noem als suggestie niks zal vinden.

    ik ben het er trouwens helemaal mee eens dat woorden als 'lelijk, afschuwelijk, ordinair' echt niet nodig zijn om je mening te geven!
     
  13. adi

    adi Niet meer actief

    wat een hoop verschrikkelijk oppervlakkige reacties in deze topic! Maar deze reacties zijn ook een afspiegeling van hoe de maatschappij vaak op elkaar reageert, jammer.

    Ik zou de naam van een ander kind nooit als ordinair (en wat is dat als ik vragen mag?) bestempelen, dat zegt in mijn ogen meer iets over de persoon die deze waardeoordeel uitspreekt, naar mijn mening.
    En de meeste kinderen in nederland dragen tegenwoordig buitenlandse namen. Maar wie heeft bedacht dat een Franse, Engelse of Ierse naam niet 'ordinair' is, en een Italiaanse, Griekse oid wel??? Zo te lezen degene die in de eerste groep vallen ;)
     
  14. LadyZorra

    LadyZorra VIP lid

    6 mrt 2007
    10.048
    5
    38
    Ik had dat gevoel ook een beetje:) Mijn vriend is half Italiaans en wij wilden dus een Italiaanse naam. Alleen wilde ik geen modenaam (Luca, Senna), geen vrouwelijke naam (Andrea, Michelle, Simone) en geen naam eindigend op -iano. Uiteindelijk is het dus Gerodi geworden, wat held betekend en wij een hele mooie betekenis vonden, aangezien hij voor ons een hele grote held is.
    En misschien vinden mensen dat ook wel een ordi naam....? (populair kan ik niet zeggen;)), maar ons ging het ook om de betekenis. Dat heb je bij sommige bij elkaar gezochte namen niet...
     
  15. Elisje

    Elisje Fanatiek lid

    18 jun 2006
    3.919
    927
    113
    Ik heb meestal het probleem dat ik bepaalde associaties heb met namen.
    Zoals Jonathan. De eerste keer dat ik die naam hoorde was als kind. Jonathan was een ezeltje uit een voorleesboekje. Op zich is er natuurlijk helemaal niks mis met die naam, maar ik moet altijd gelijk aan dat koppige ezeltje denken dat zich altijd in de problemen werkte.
     
  16. Linn84

    Linn84 Fanatiek lid

    2 nov 2010
    3.489
    1
    38
    Jeej, wat een goed topic :D:D:D

    Ik snap er ook geen biet van hoor, hoe kan een naam nou ordinair zijn? Sterker nog, hoe kan een letter ordinair zijn?
    Wij twijfelden (nog steeds eigenlijk) tussen Jasmijn en Yasmijn als tweede naam. Nou kreeg ik hier verschillende reacties dat Yasmijn ordinair is door gebruik van de Y. :( :(

    De naam veranderd er niet eens van, we vinden gewoon beide opties mooi staan...

    Zeg dan inderdaad dat een Y niet jouw keuze zou zijn, maar dat je liever voor de J zou gaan...
     
  17. Ellaa

    Ellaa Fanatiek lid

    19 okt 2010
    1.063
    1
    38
    Ik begrijp de discussie niet.
    Je komt hier om anderen hun mening te vragen, dan geven mensen die. en tuurlijk is niet iedereen even subtiel, maar ja, dat weet je. Als je daar niet tegen kunt dan moet je er ook niet om vragen in zo'n forum.

    wat betreft associaties:
    die heb je met alle namen en komen voort uit je eigen kennissenkring. paar voorbeelden:

    ik ken een Anne wat een ongelooflijk kreng is, dus ik heb die associatie, maar andren associeren anne weer met heel netjes.

    Ik ken een rob die altijd in een trainingspakkie en een petje rondloopt en een sigaret in z'n mond... tja je begrijpt het al, dat is mijn associatie met Rob.

    etc etc.
    wat ik probeer te vertellen is dat associaties er altijd zijn, hoe graag je dat ook niet wil horen over de naam van je eigen kind. Je weet zelf wel hoe het zit toch?

    Ik vind het persoonlijk erg vreemd als mensen zich zo aangevallen voelen, want mensen beweren echt niet op zo'n forum dat je een asociaal gezin hebt ofzo.
     
  18. mumtobe21

    mumtobe21 VIP lid

    6 dec 2008
    9.208
    1
    38
    ja maar wat heeft een ander met jouw associaties te maken?
    en dan gaat het toch nog steeds om de persoon achter die naam? niet om de naam zelf?
     
  19. Saona

    Saona Fanatiek lid

    24 jun 2006
    4.529
    640
    113
    Same here. Als ik een topic open en een naam zie staan waarvan ik me afvraag hoe ik daar in vredesnaam uberhaupt iets over kan zeggen, dan doe ik het niet. Totaal onnodig om zo bot te reageren als sommige mensen doen. Gewoon zeggen dat je de naam niet mooi vind is duidelijk genoeg, als je dat al niet kunt...zeg dan niks.

    Even over iedereen heeft asociatie, dat vind ik nou altijd zo stom, dat mensen dat doen. Ze kennen iemand die zo heet en die is zus en zo. Lekker belangrijk, daar heb ik dus geen last van. Ken genoeg mensen die ik niet 'waardeer' maar als diegene een naam heeft die ik wel mooi vind dan kan die naam daar niks aan doen. Ik heb idd niets aan andermans associaties.

    Wel is een naam mooi vinden zo'n enorme kwestie van persoonlijke smaak. Ik vind ook een heleboel namen afschuwelijk. Ik vind een heleboel namen wel leuk maar niet voor mijn eigen kind. Wel gaan, niet gaan, echt niet gaan... en dat heeft iedereen denk ik.
     
  20. Vollutto

    Vollutto Niet meer actief

    Ordinair of kak, ik snap gewoon niet dat je op ZP een topic gaat openen met de vraag wat anderen van de naam van je toekomstige kind vinden.
    Mij maakt het totaal niet uit of iemand anders het een kak/hockey naam of een ordinaire naam vinden. Het is toch je eigen keuze?
    Praktisch iedereen die reageert op je topic ken je toch niet, wat doet het er dan toe wat ze van de gekozen naam vinden??
     

Deel Deze Pagina