Orka gevonden in Waddenzee (en ik heb hem gezien :-) )

Discussion in 'Films, televisie en nieuws' started by Dahlia, Jun 24, 2010.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. MamaG

MamaG Fanatiek lid

May 24, 2008
    1,298
    0
    36
    Omg Nijmegen
    Moeten we dan bij de huisdieren ook maar de natuur z'n beloop laten? Mensen brengen hun hond of kat ook naar de dierenarts in de hoop dat ze geholpen kunnen worden. Waarom zou dat bij een orka of een zeehond niet kunnen? Ik vind dat als er een kans is voor zo'n dier, die kans ook gegrepen moet worden.

2. Agatha

Agatha Fanatiek lid

Sep 16, 2007
    1,382
    0
    0
    Een wilde orka vangen om hem tentoon te kunnen stellen in een aquarium vind ik helemaal niks. Net als die arme leeuwen en tijgers in een kooitje in de dierentuin. Maar deze orka was anders doodgegaan, dus nu wel bijzonder dat je een echte orka kunt gaan zien. Beter dan dat een gezond exemplaar voor dat soort doeleinden wordt gevangen. Nu denk ik dat er op den duur geen bassin meer is waar hij in past (of zij), als ze echt een meter of 5-6 kunnen worden. Dan moet je zo'n afgezette baai hebben zoals ze voor Free Willie hadden.
    Tsja, of je dat nou allemaal moet willen...

3. Kolibrie

Kolibrie VIP lid

Jun 29, 2008
    5,767
    423
    83
    Female
    Zuid-Holland
    Agatha: volgens mij is hij niet zichtbaar voor het publiek. Lijkt me ook niet dat dat gezond is voor het dier. Al die stress ;)

@MamaG: snap je punt hoor, maar honden en katten zijn geen wilde dieren. Die zijn afhankelijk van de mens omdat ze tam zijn. Wilde dieren niet, die moeten het inderdaad doen met moeder natuur. In de natuur was deze orka dood gegaan omdat hij niet sterk genoeg is.

4. blackbird

blackbird Fanatiek lid

Sep 7, 2009
    1,434
    48
    48
    Een hond en een kat zijn ten eerste gedomesticeerd, en dieren die in eerste instantie als huisdier gehouden worden en dus in gevangenschap geboren zijn, dat valt gewoon onder verantwoordelijkheid van de eigenaar.. (waar t trouwens ook vaak tekort schiet..;) maar goed..)

Maar een wild dier uit het wild plukken en "helpen" werkt eigenlijk nooit.. Er zijn meerdere gorillas ooit dood gegaan omdat ze wel even verwilderd zouden worden en terug naar het wild zijn gegaan..

In de dierentuinen geven dieren die handopfok zijn over het algemeen problemen. En dat vind ik eigenlijk maar zielig, beter dood dan je hele leven geen idee hebben hoe het nu eigenlijk zit.. dat is gewoon triest..

Kijk, ik vind het wat anders als de natuur door de mens z'n schuld in gevaar is en we dan een handje helpen. Kijk naar die olielek in de Golf van Mexico. In zo'n geval vind ik dat we wel moeten ingrijpen en de dieren moeten redden die er de dupe van zijn. Dat is namelijk niet door een natuurlijke oorzaak, maar omdat wij er een zooitje van maken! Nu zijn veel dieren daar de dupe van!

Dan moeten we wel ingrijpen idd.. het is namenlijk niet echt "de natuur" die al die olie de zee in heeft laten stromen..

5. MvLiam

MvLiam Fanatiek lid

Apr 10, 2009
    2,053
    0
    0
    Nog druk aan de studie
    Assen
    Ik heb een tijd geleden ook een heel artikel gelezen over het "geweldige" werk wat Lenie het Hart verricht. Het bleek dat doordat zij al die huilers uit zee viste, in leven hield en weer terug zette het hele evenwicht in de zee verstoord werd. Er waren teveel zeehonden die weer teveel vis aten waardoor er bepaalde soorten in gevaar kwamen.

Dus inderdaad, hoe zielig het ook is: laat dit soort dingen gewoon gebeuren. Dat staat natuurlijk los van het naar de dierenarts gaan met een huisdier, die dingen kun je niet met elkaar vergelijken. En natuurlijk is het belangrijk om te helpen bij een natuurramp (waar we zelf schuldig aan zijn) maar dat lijkt me logisch. Dit is echter gewoon de natuur die zijn eigen ding doet, en daar moeten we ons naar mijn mening zo min mogelijk mee bemoeien.

Share This Page