Kan mijn leidinggevende dit maken??

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Pluis81, 18 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Hallo!

Ik ben werkzaam in de gehandicaptenzorg.
    ik ben 75% ziek ten gevolge van mijn zwangerschap (nu bijna 17 weken zwanger en last van bekken) Ik werk nog 6,25 uur per week en daarnaast ga ik (op eigen initiatief en met akkoord bedrijfsarts) nog 6 uur werken op basis van arbeidstherapie. De afspraak met de bedrijfsarts is om dan als extra persoon mee te draaien tijdens de reguliere diensten. De arbeidstherapie is goed om in het "circuit" te blijven en om mijn eigen werkzaamheden, zei het op lager niveau, te blijven doen. Des te beter voor mijn re-integratie!

Mijn leidinggevende denkt hier anders over en wil mij verplichten om die 6 uren arbeidstherapie in te vullen met administratief werk buiten de reguliere werktijden. Ik heb aangegeven dat ik hier niet akkoord mee kan gaan omdat:

-ik niet de hele dag achter de pc kan zitten met mijn bekkenklachten;
    -ik thuis een dochtertje van 2 heb waar ik dan oppas voor moet regelen van 9 tot 16 uur ;
    -ik geen administratief medewerkster ben;
    -dit totaal niets bijdraagt aan mijn herstel,/re-integratieproces;
    -ik mijn eigen werk nog prima kan uitvoeren alleen een stap terug moet doen.

Mijn leidinggevende zegt hier niets mee te maken te hebben en zegt dat zij moet kijken wat ZIJ nodig heeft. Ik ben toch van mening dat zij moet kijken naar wat IK nodig heb?? Dit is MIJN zwangerschap, MIJN proces en als klap op de vuurpijl MIJN eigen voorstel!

Het is nu zover dat ze er niet samen uit wil proberen te komen maar een gesprek heeft gepland waarbij ik, zij en een HR-adviseur aanwezig zijn. Ik ben volgens haar verplicht om te komen, op mijn vrije dag wat mij benzinegeld én tijd kost! Dat laatste is natuurlijk niet het ergste maar het steekt wel.

Ik heb gisteren meteen het UWV gebeld en een zeer vriendelijke en behulpzame dame vertelde mij dat mijn werkgever dit verkeerd aanpakt, geen misbruik mag maken van mijn arbeidstherapie (achterstallige administratie) én dat therapeutisch werken binnen de eigen functie en onder "begeleiding" van een collega die de dienst officieel draait altijd op de eerste plaats staat. Dit staat ook beschreven in de Wet Verbetering Poortwachter.

Nu is (na dit lange verhaal) mijn vraag: kan iemand mij vertellen of mijn leidinggevende nog tegen dit oordeel van UWV in mag gaan. Is de Wet Poortwachter bindend voor beide partijen? Kan ik verplicht worden om op mijn vrije dag onbetaald op een (mijns inziens) nutteloos gesprek te verschijnen? Als mijn leidinggevende zich net als ik wat meer had verdiept en had laten informeren had ze kunnen weten dat ze fout zit.

Hopelijk kan iemand mij adviseren of helpen nog sterker in mijn schoenen te staan tijdens het gesprek.

2. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou wel naar het 'nutteloze' gesprek gaan, maar de Wet Poortwachter en het advies van de bedrijfsarts daar nogmaals bespreken. Als het UWV je gelijk geeft en de bedrijfsarts heeft je dit geadviseerd, dan moet je werkgever in overleg met de bedrijfsarts volgens mij als ze het er niet mee eens zijn. Niet met jou.

Vergelijk het hiermee: stel dat je arts je voorschrijft om 's ochtends 3 pillen te slikken. En je leidinggevende zegt vervolgens: allemaal leuk en aardig, maar het komt mij beter uit als je ze 's middags slikt. Dan is dat ook raar toch? De bedrijfsarts zou in dit geval leidend moeten zijn lijkt mij.

3. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
  4. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Dank voor je reactie, dat stukje over de Wet Poortwachter had ik al gelezen. Mijn leidinggevende zegt dat de bedrijfsarts puur een adviserende rol heeft (en dat is natuurlijk ook wel zo) maar hij adviseert arbeidstherapie en volgens de wet moet dat zo dicht mogelijk bij je eigen functie blijven en hoef je geen vervangend werk te doen. Dat zij dat zelf niet begrijpt en wil aannemen vind ik echt vreemd..:( Het allerergste vind ik dat ze zei: "Ik moet kijken naar wat IK nodig heb" Echt, m'n mond viel open van verbazing..:$

5. Krullebos

Krullebos Actief lid

31 aug 2011
    334
    0
    0
    gehandicaptenzorg
    noord nederland
    Klinkt als paniek van je werkgever, kortom haar probleem! ... blijf bij jezelf!

6. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Maar denk jij ook dat ik in m'n recht sta? Ik ben er heilig van overtuigd maar hoe dichterbij het komt hoe meer ik begin te twijfelen..pff :(

Ik ben benieuwd, ik had voor morgen nog een telefonisch consult met de bedrijfsarts en vandaag kreeg ik een brief dat hij mij rond 11 uur belt! Dat is dus mooi nog voor het gesprek met mijn leidinggevende en de HR adviseur. Hopelijk kan hij mijn verhaal nog meer bevestigen, hoe sterker ik sta hoe rustiger ik dat gesprek in ga..

7. Sassie1981

Sassie1981 Fanatiek lid

2 mrt 2006
    2.888
    617
    113
    Sommige werkgevers weten echt niet hoe ze moeten omgaan met zwangere vrouwen en gaan rare dingen doen.

8. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Maar het is zo vreselijk als ze zelf denken altijd gelijk te hebben en denken dat ze alles kunnen maken..;)

9. lorreke

lorreke VIP lid

10 sep 2013
    5.298
    394
    83
    ze proberen je in het nauw te drijven zodat hun jou nog goed kunnen gebruiken. daarom verzinnen ze vanalles wat er nog moet gebeuren.
    Arbo heeft aangegeven 6 uur op therapie dat betekend dat je overtallig bent dus nooit alleen bent op de groep.
    Ik wens je veel succes morgen!
    maar wat je werkgever van je vraagt mag niet!

10. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Dat vind ik dus ook, het staat ook duidelijk beschreven.
    Ik las dat ze mij (als gedeeltelijk arbeidsongeschikt tgv zwangerschap) niet eens mogen verplichten om therapeutisch te werken. Nu heb ik het natuurlijk zelf voorgesteld en wil ik het met liefde doen maar niet op hun voorwaarden! Het is ook gemeen dat ze mijn therapeutische uren willen misbruiken,ik ben voor die uren gewoon ziek gemeld en dus krijgen ze het allemaal vergoed van UWV.

11. Miepske1980

Miepske1980 Fanatiek lid

29 jul 2013
    2.180
    2
    0
    Zorg
    Tilburg
    Jee, het lijkt erop dat je werkgever het advies van de bedrifsarts niet serieus neemt. Ik werk zelf ook in de zorg, en heb zoiets nog nooit gezien. Het advies van de arts wordt over het algemeen als leidend gezien... tenzij het niet mogelijk is, maar dan wordt er overleg gevoerd, zeker niet dat een leidinggevende haar mening/oplossingen doordrukt, integendeel juist... succes!

12. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Hoi Pluisje, je vroeg om een reactie. Ik ben niet heel erg thuis in dit specifieke onderdeel want geef alleen maar leiding aan mannen :D

Je moet in de gaten houden dat er een verschil is tussen werken op arbeidstherapeutische basis (AT) en passend werk (PW). Arbeidstherapeutische basis is kortdurend om te kijken wat de belastbaarheid is van iemand die een tijdje uitgevallen is. PW doe je als de persoon de eigen werkzaamheden niet (geheel) uit kan voeren. Zoals ik het bergijp heeft jouw arbo arts waarschijnlijk bedoelt dat je passend werk zou moeten doen, en daar mag je werkgever iets aanbieden dat niet in je normale werksfeer ligt maar wat je wl uit kunt voeren. Of dat goed werkgeverschap is laat ik in het midden.

Ik zou als ik jou was de arboarts bellen en vragen of die jou voor heeft gedragen voor passend werk, want dan heb je dat eigenlijk te accepteren. Als de arbo arts zegt dat jij volledig ziek bent en ze je bij het arbeidsproces aan willen blijven haken moet je vragen of die er echt AT van maakt, en dan kun je tegen je leidinggevende zeggen dat het AT is, volledig vergoed door het UWV is en daarmee je eigen werk moet zijn, maar op vrijwillige basis.

Maar ik zou hoe dan ook eerst met de arbo arts spreken, en daarna een keertje rustig met je leidinggevende. Eerlijk gezegd vind ik (maar dat is uit het oogpunt van de leidinggevende) dat er ook wat van jou gevraagd mag worden. Wees cooperatief en probeer er samen uit te komen, jullie moeten na de zwangerschap ook nog verder met elkaar.

13. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Dank je, ik stond (en sta) er zelf ook van te kijken.

Ze had zelfs diezelfde dag (zonder overleg met mij terwijl ze wist dat ik dit niet wil) al de zorgcoordinator ingelicht dat ze haar werk waar ze niet aan toe komt naar mij mag doorschuiven.. Ja, die stuurde me dus dezelfde dag nog een bericht met werkzaamheden waar ze niet aan toe kwam..:$
    Nu ben ik de beroerdste niet en ik heb het meteen gedaan voor haar maar de manier waarop dit gaat is echt te gek voor woorden.

14. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    #14 Pluis81, 20 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2014
    Hoi, bedankt voor het lezen en je reactie!
    In de brief van de bedrijfsarts staat letterlijk "arbeidstherapie".
    Hij wil dat ik in het circuit blijf,contact houdt met cliënten en collega's en dus werk doe binnen mijn eigen functie. Ik heb het notabene zelf aangeboden om dat extra erbij te doen dus dat lijkt me al zeer schappelijk en ik toon goede wil.

Kijk maar:

Bekijk bijlage 384453

15. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Eigenlijk moet je dit dus niet doen, hè :D Eerst even die gesprekken afwachten. Die zijn vandaag toch?

16. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    I know maar ik doe wel vaker kleine werkzaamheden voor de zorgcoordinator omdat haar hoofd regelmatig overloopt en ik vind dat wij als team haar daarin best mogen/kunnen ondersteunen..
    1 voor allen, allen voor 1 toch? :)

Ja, vandaag rond 11 uur (dus ieder moment) telefonisch consult met de bedrijfsarts en om 14.00 het gesprek..

17. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    #17 Pluis81, 20 mrt 2014
    Laatst bewerkt: 20 mrt 2014
    Het was een raar gesprek, met verschillende wendingen.. Toen er positieve punten voor mij naar voren kwamen kon mijn leidinggevende daar niet mee om gaan en gaf aan dat ze het gesprek wilde afsluiten omdat ze zich behoorlijk ergerde en niet heel boos wilde worden. Ik vind dat zij zich daarmee behoorlijk heeft laten kennen maar goed..
    Mijn leidinggevende vindt dat ik mijn zin door wil drammen en zegt dat ik er niet tegen kan als ik m'n zin niet krijg. Ik vind dat zij precies hetzelfde is/doet, dat heeft ze vandaag wel laten merken.

3 april gaan we nogmaals in gesprek.
    Ik heb wel positieve dingen gehoord, mijn leidinggevende moet rekening houden met mijn oorspronkelijke rooster (ik werk bijna alleen late diensten) dus ik hoef daar niet overdag te gaan zitten. Dat is al heel gunstig. Toen de HR adviseur mij vroeg hoe ik zo'n therapeutische dienst dan zou willen invullen leek ze ook positief over mijn ideeën,mijn leidinggevende zat zich kapot te ergeren..;)

18. Mrs Blossom

Mrs Blossom Bekend lid

12 jun 2013
    974
    1
    0
    NULL
    NULL
    Klinkt hoopgevend! Hoe was je telefonische gesprek met de arbo?

19. Pluis81

Pluis81 VIP lid

16 mrt 2010
    6.445
    2
    0
    Pedagogisch werker
    Brabant jonguh!!
    Niet zo geweldig, ik kon heeeeel duidelijk merken dat mijn leidinggevende hem ook snel gebeld had want zijn verhaal was veranderd in mijn nadeel. Ik laat me er erger niet door ondersneeuwen en blijf bij mijn standpunt, ik heb rechten en al vindt mijn leidinggevende het ergerlijk dat ik me daar zo in vastbijt..ik laat me niet de kaas van het brood eten,nooit!

20. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Pas je wel op dat je het conflict níet te hoog laat oplopen? Wanneer je na je bevalling weer aan het werk moet kan je leidinggevende je het heel lastig maken. Nu je zwanger bent kunnen ze je niet ontslaan maar straks kunnen ze je wel heel erg dwars gaan zitten.

Deel Deze Pagina