Ik heb een paar maanden geleden de stap genomen naar de ortho. Vorige week moest ik terugkomen voor het bespreken van het behandelplan en het voorstel is eerst 1,5 jaar een beugel en dan een operatie aan de onderkaak, om die iets naar voren te zetten. Al met al een best heftige ingreep, ik had niet echt gerekend op een kaakoperatie maar laat het maar over me heenkomen. In een ander topic bleek al dat er best veel dames hier zijn die op latere leeftijd nog een beugel gehad hebben maar ik ben nu benieuwd wie naast een beugel dus ook een kaakoperatie heeft gehad, of misschien anderen die ook in het traject zitten op het moment. Ik zou het leuk vinden met lotgenootjes te kletsen en ervaringen te horen Mijn ortho heeft toestemming gevraagd aan mijn verzekeraar. Ik hoop iig nog dit jaar uitsluitsel te krijgen over wel/geen toestemming. Best spannend allemaal zo
Mijn stiefbroer is vorige week dinsdag geopereerd aan boven en onder kaak ivm een centenbakkie. Zijn mond zit aan elkaar genaaid en heeft 2 dagen op de intensive care gelegen. Hij heeft er veel pijn en moet 2 maanden door een rietje eten. Lijkt me verschrikkelijk hij is wel jong 21 maar mijn stiefvader is over 2 jaar aan de beurt. Eerst het beugel traject en dan inderdaad de kaakoperatie. Maar het wordt er sowieso beter op!
Ik heb inderdaad wel al begrepen dat de kaakoperatie een behoorlijke ingreep is. Al lijkt het me minstens zo erg om 6 wkn vloeibaar te moeten eten. Wel goed voor de lijn Maar idd, alles voor het eindresultaat! Beterschap en sterkte voor je stiefbroertje!
Ik heb dat ook gehad. Eerst beugelen en toen geopereerd. Vond het geen drama, leuk is anders natuurlijk. Mijn kaakchirurg is wel de enige, die je kaak niet dichtnaait. Ik kreeg 2 elastiekjes aan de zijkanten en had net nog een opening voor een theelepeltje. Zo kon ik wel gepureerd eten naar binnen lepelen. Na 1 week werden die elastiekjes al verwijderd. Maar echt wijd je mond open doen lukt dan nog niet. Je moet er wel rekening meehouden, dat dit minimaal 6 weken duurt.
Dankjewel voor je reactie! Wat voor operatie heb je precies gehad en is jouw gezichtsprofiel erg veranderd?
Ik heb t ook gehad, maar wel al 18 jaar geleden. Boven en onderkaak. Ik geloof dat ze het toen ook met elastiekjes hadden vastgemaakt, maar weet het niet zeker meer. Ik heb geen pijn gehad aan mijn kaken, wel heel erg van mijn nek, omdat ik in een hele vervelende houding ben gelegd. Daarbij duurde de operatie ruim vijf uur. Het breken van mijn kaak ging mis, waardoor t langer duurde. Ook veel bloed verloren, waardoor ik extra bloed kreeg toegediend. Het allerergste vond ik nog hoe ik er uit zag. Ik was zo opgezwollen en blauw dat ik wel een aardappel leek. Op mijn 16e kon ik toen even niet meer het belang van die operatie inzien. Ik had trouwens een behoorlijke overbeet van bijna 1,5 cm die erger zou worden als ik niets liet doen.
Hier afgelopen Mei de operatie gehad na 1,3 jaar beugel. Ik was banger voor de verdoving dan de operatie haha. Maar is wel zwaar vooral niet goed kunnen eten! Ik zelf ben al ontzettend dun kreeg speciaal dieeet voeding wat ik door de medicatie niet eens binnen kreeg was in 1 week tijd 3 kg afgevallen Ik had zelf maar een heel klein overbeet je zag het niet eens goed. Mijn onderkaak was gewoon veel te klein en de links onder was ook nog eens scheef! Zo zag niemand iets maar met de jaren kreeg ik steeds meer last van mijn kaken en hoofdpijn. Ik ben blij dat ik heb doorgezet. De periode na de operatie vond ik persoonlijk het zwaarst. Vooral omdat ik de eerste 2 weken ook nog eens elastiekjes moest dragen waardoor ik maar heel klein opening had om iets te kunnen eten/drinken
Ik had een aangeboren afwijking aan mijn onderkaak waardoor het leek alsof mijn bovenkaak heel erg naar voren stond. Ik heb 2 kaakoperaties gehad (kracht vd spieren was te sterk.) 6 weken volledige fixatie en astronautenvoedsel. Daar viel ik niet van af, was precies aangepast aan wat ik nodig had. Mijn profiel is wel anders, met name de kaaklijn... De overbeet was iets meer dan 1,5 cm Vanaf mijn 11e een beugel, ze wisten toen nog niet dat t aangeboren was. Op mijn 18e heb ik de eerste operatie gehad, met 25 jaar de tweede. Nadien nog 1 jaar een beugel. Ik had voor de operatie veel last van kaakklappen (bij gapen) en last van kaakkop bij het eten van harde of taaie dingen Ben nu 37 Als je nog vragen hebt hoor ik het graag.....
De kaakchirurg wil het bij mij ook doen. Maar tandarts ziet nut er niet van in. Mijn onderkaak is ook te klein heb ook flinke overbeet en me 2voorste tanden staan ook nog Es' naar voren. Ik heb de knoop nog niet doorgehakt. Vind erg moeilijk. Ook omdat je gezichtsprofiel zo veranderd en het risico dat je je mond misschien wel niet goed open krijgt.
Ik zou niet direct een besluit nemen over een operatie. Bij mij werd dat ook gezegd. Heb na de beugel nergens last van en niet geopereerd. Tegenwoordig zeggen ze wel heel snel dat je geopereerd moet worden... Dat is mijn ervaring dan.
Chiggy, ik had een overbeet van 1 cm. Mijn profiel is niet echt veranderd. tja, misschien iets rondere kaaklijn, maar ik hoefde echt niet mijn paspoort te veranderen hoor. Ben 5 maanden na de operatie naar Nieuw Zeeland geweest en niemand heeft mij tegen gehouden.
Bedankt iedereen voor de reacties! Beschuitje, ik neem nu idd ook niet meteen een besluit, het is bekijken hoe het tijdens het beugelen gaat. Ik heb maar een overbeet van 6 mm nu dus dat valt best mee maar wel veel ruimtegebrek. De ortho denkt dat alles wel netjes recht te zetten is nu maar dat het zonder kaakoperatie terug scheef kan gaan staan en dat de overbeet juist groter kan worden (wel tanden in mooie rij dan dus, maar grotere overbeet)
Ik heb 10 jaar geleden hetzelfde gehad/gedaan. Ik had een verschil van 7 mm. Al mijn tanden en kiezen gingen scheef staan en ik begon te slissen. Alleen een beugel had het probleem niet opgelost. In mijn gezicht is het verschil wel te zien (van de zijkant gezien dan). Had namelijk een diepe overbeet en nu niet meer. Ook had ik last van knarsentanden, maar dat is ook opgehouden na de operatie. Als ik de keus weer zou moeten maken, zou ik het weer doen. Het was even afzien, maar ik heb het er voor over gehad. Mijn kaken hebben na de operatie aan elkaar vastgezeten met speciale haakjes en elastieken, maar kon na een week redelijk de kracht vinden om mijn kaken wat van elkaar te doen. Wel 6 weken lang vloeibaar eten en creatief met zijn met eten. Heb veel soep gegeten/gedronken en ben aardig wat kilo's kwijtgeraakt, haha! Nee, geen moment spijt gehad!